Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 3335 ggr
[Kakafoni]
0

"Tokiga tanter" o små hundar...

Hundmöten. Min ena hund får ofta andra SMÅ hundar att göra utfall mot honom, jag vet inte varför, han bara går lugnt, tittar rakt fram  med svansen avslappnat, hängandes rakt ner, han lufsar lojt framåt helt enkelt. Han ger inte andra hundar onda ögat i ögonvrån eller gör nåt utmanade med kropp eller öron, han bryr sej inte överhuvudtaget om andra hundar ändå gör andra SMÅ hundar till 90% utfall mot honom när de passerar oss.
Jag gör mitt bästa för att hålla avstånd, går åt sidan så min hund är på sidan om mej med mej mellan mej och den andra hunden.
Senaste utfallet en annan hund gjorde mot oss var riktigt otäckt och jag fattar inte varför folk inte fattar hur de ska bete sej med sina hundar som gör utfall mot andra hundar…

Senario:

Jag är på väg uppför en backe upp mot en gångbro och ser att det är en dam på bron med en hund som börjar tokskälla som en galning, de spärrar helt enkelt mer än halva bron. Jag backar då tillbaka och går ut i gräset för att ge dom gott om plats att gå av bron och förbi oss, de stannar på bron, jag väntar och väntar, de rör sej inte ur fläcken och hennes hund skäller mer och mer. Till slut har jag väntat i en evighet och måste börja gå hemåt och alltså gå över bron.
Jag placerar min hund så han går mot broräcket med mej vid sidan av så jag blockar mot hunden på bron, vi verkligen stryker mot broräcket och jag har super kort koppel så han är så nära mej det bara går för att ha maximalt med avstånd till den andra hunden och vad gör då personen med den tokskällande hunden? När vi precis passerar så släpper hon ut kopplet till sin hund i sin fulla längd och tar ett steg framåt mot oss då hon inte orkar hålla emot sin fluffiga hunds drag i kopplet (uppskattar att den vägde max 6kg…) Jag hade nu denna hunds smällande tänder runt benen… Min hund gjorde inget vilket jag är jäkligt glad för… Min kille väger 30kg och rasen kan ta en strid med varg om nöden kräver, denna lilla hund hade rymts i hans mun…

Jag börjar så smått förstå varför en del med små hundar råkar illa ut med större hundar när de, alltså människan i andra änden av kopplet! beter sej så här!

Någon mer med sådana här erfarenheter? och hur 17 tacklar man dessa damer på promenaderna? eller ja… i kvarteret har vi en gubbe också med en minipudel som han har i flexi i sin fullalängd så den hunden sicksackar över hela gatan i jakt på större hundar…

-Cissi-
4

Men gud.. vilken dum tant. sa du nått åt henne när hennes hund bet dej?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

VildaVittra
10

Jag skulle använda munnen och vänligt be henne antingen gå över bron eller hålla in hunden när jag passerar. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LillPom
1

De är så typiskt -.- Inte undra på att små hundar får stämpel när ägarna inte kan fatta att liten betyder fortfarande att de är en hund :P Man ska säga nej åt samma beteenden som en stor hund..

Sa du nått åt henne ?? Jag skulle bli galen XD

[Kakafoni]
1

Hennes hund skällde så högt att inget jag sa eller ropa hördes. Jag ville heller inte börja tok vråla för att göra mej hörd och förvärra situationen och samtidigt skicka signaler till min egen hund att det är en "laddad situation", den var laddad som den var ändå :-/

[Forest]
4

Tyvärr är det vanligt detta även i alla åldrar på ägare o även alla storlekar på hundarna med. Jag brukar göra som du hålla mina egna hundar nära så man kan skydda dom, är det så att man inte behöver pasera den agrisiva hunden/arna o lama ägaren så gör vi inte det utan aviker o tar annan väg. Vi har en tikagrisiv vavva här ägaren säger hundarna gör upp själva vem som bestämmer 🥵 Och henne orkar man inte prata med alls om vad man anser fel i hennes tänkande och hur hennes hund verkligen är. Eftersom jag inte ser ett dugg gynnande att våra hundar träffar denna agrivisva hund.

Det är inte fel att man säger med normal ton att dom kan pasera så man slipper bli biten av deras hund som ogillar änds hund/ar.

Jag tycker du gjorde rätt att hålla in din hund o tur att din hund sköter sig så coolt ändå,Tummen upp  jag kanske inte hade vart så len i munnen om jag hade en annan hund som nästan biter mig eller hundarna 😡

[Nightcat]
4

Jag undviker av princip alla gamla tanter med småhundar. :) Finner ofta att de gör utfall mot min hund, skäller och att tanterna klagar på att jag har min hundlös (när hon går jämt mig och inte ens tittar på småhundarna).

Tanter med småhundar = Läskiga 😉

[RMSLiners]
5

Känner igen det där, varnar för långt inlägg. 😃 

Majoriteten småhundar här ägs av äldre personer och de blir som statyer när de ser en annan hund och skiter i hur aggressiv deras egen är. 

Har en kvinna med en Bichon som tvär stannar varje gång hon får se mig med en hund och hennes vita lilla sak är sjukt aggressiv och hoppar upp i luften och försöker bita efter andra hundar vilket ägaren skiter fullkomligt i. 

Stötte på denna person en gång när jag var ute med en schäfer hane många år sedan på ca 50kg och som dessutom inte gillade andra hundar. 

Gick på promenad med hanen och hade denna kvinna med sin vita sak framför oss och hennes hund vänder sig om och tvärnitar och börjar skälla på den jag hade i kopplet. Min svarar inte upp vilket han vanligen inte heller gör såvida man inte passerar. Ägaren till den lilla Bischon står bara och glor med sin hund hysterisk i kopplet, jag säger till kvinnan att gå vidare då jag skulle svänga in på infarten bakom henne och förklara att min absolut inte gillar andra hundar men får till svar "min vill ju inte gå". Säger åt henne att ta den under armen men får som svar "du kan väll ta din under armen istället" 😮. Efter mycket om och men tar hon hunden argsint under armen och går.

Sen har vi också en kvinna i permobil med något litet svart i kopplet som också den är aggressiv och hon tvärnitar så fort hon får mötande vare sig den mötande har hund eller inte och hon kan stå och ta upp hela vägen och låter sin hund springa sick sack fram och tillbaka som den själv behagar. 

Har sett en person med barnvagn som skulle passera den kvinnan och hunden en gång. hunden började karta och hoppa på barnvagnen och kvinnan sitter och stirrar, riktigt råglor in i ögonen på mamman som säger åt henne att hålla sin hund kort. Ägaren till hunden lyssnar inte utan fortsätter bara att glo som om hon vore totalt borta i huvudet. Vid det laget reagerar jag som också måste passera denna kvinna och säger "slut spela så jävla dum och dra in din hund", ägaren blir då chockad och drar in hunden och säger "han ville ju leka" och åker sen vidare med sin permobil.

ChristineF
1

Usch.. Har också träffat ett par sånna där damer både med stora och små hundar, förstår inte alls vad de tänker eller vad de vill med situationen!

T.ex. en gång så försökte jag hålla mig till min sida med min vavva på vänster sida mot gräset så ägarna hamnar mellan hundarna (oskriven regel??), tar ut svängen lite och klickar/belönar Chica som uppför sig bra. Tänker att det blir nog ett bra möte, ägaren ser ut att ha koll på sin mellanstora hund. Vad gör hon då? Jo börjar byta sida precis framför och går rakt mot oss (utan att ta någon som helst kontakt) med hunden i rätt utsläppt koppel, jag byter då till den andra sidan och får i sista sekund Chica till att gå på min högra sida, jag försöker hålla avstånd med spänd arm och mötet blir allt annat än avslappnat och tryggt.
Varför?? Så onödigt 😮

Gullan402
3

Fenomenet liten hund + flexikoppel + gammal ägare gör mig galen, det kryllar av dem!!! Dock är inte alla småvovvar i flexikoppel arga men det är otäckt när de kommer i full fart och vill leka… rätt över vägen i sitt flexikoppel och ägaren inte inser faran!!!!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

russin
4

Tyvärr inte bara "tanter" (dit jag borde räknas😉) utan det gäller för många hundägare - unga som gamla.

Finns unga par här med två stora och en liten liten hund där alla 3 går i flexi med en person - och inte alltid kontroll och mindre trevliga hundar. Bara ett exempel, så dra inte alla äldre över en kam tack.

Jag är själv tant, men det skulle aldrig falla mig in att ha mina två i flexi - allra helst som min ena hund tycker främmande hundar och hundmöten är läskiga fortfarande. och hon reagerar mer på större hundar än små…

Ingen hund över huvud taget ska gå i flexi förrän den kan gå i vanligt koppel, ha basic lydnad osv.

Wellcraft
1

Jag har två hundar som är mina halvt, de ägs av nära och jag hjälper till att träna dem och har dem de allra flesta dagar + hjälper till med vissa kostnader.

Den ena är en labrador på strax under fem år, hon är riktigt duktig och går fot när jag ber henne. 

En dag kommer det en gubbe emot oss med någon brun liten sak, skällandes, ylandes och skuttandes. Min hund bryr sig inte ett dugg, hon kastar en blick och är på väg att gå lugnt förbi, då släpper gubben ut kopplet på sin hund så att den springer fram och gör utfall mot min, dock väger min mer än tio gånger så mer som den lilla hunden som hon glor bara lite som att hon säger "vad var det där då?" och går lugnt vidare vid min sida, skäll fick jag också av gubben för att JAG tydligen höll på att starta ett hundslagsmål, min hund var okopplad men hon gick lugnt bredvid mig på min högra sida så att det inte var någon hund i mellan oss, det var han som släppte på sin hund. Tydligen triggade okopplade hundar hans hund.. :s

Den andra hunden är en amstaff/labrador/rottweiler och är under utbildning. Han är sjukt stadig och stabil för att ha omplacerats från det hem han kommer ifrån, men det här med skälliga små hundar lessnar han rätt mycket på.

Sist vi promenerade i skogen kommer det en liten toypudel i full fart, skällande och börjar skutta runt min hund. Inte alls aggressiv men alldeles för på, min hund blir märkbart stressad och backar. Jag tar tag i den lilla hundens halsband och ställer mig framför min egen hund och försöker lugna ner den lilla för att lätta på stämningen. Efter någon minut kommer en hurtig tant glatt spatserande på stigen och tycker det var riktigt kul att "Mimmi hittade en lekkamrat alldeles själv" Jag förklarade lugnt att om hon låter sin hund springa fram sådär till främmande hundar kan en olycka lätt hända. Tydligen sa jag något fel för jag fick helt plötsligt skit över mig för att "Jag har en kamphund som är livsfarlig", på två sekunder ändrade hon helt uppfattning och sa att jag skulle hålla koll på min hund…

pew, vilket folk!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Viccan92
0

Jo vi har såna här med. Dock är det yngre folk. ALLA här utom jag har flexi. Sen vissa som inte bor här då så bara går förbi. Sen har vissa hundarna helt lösa utan koppel eller något alls med sig. Så jag får ofta frågan om varför jag knappt har min hund lös och varför jag då inte använder flexi. Sen är det många som blir förvånade över att han inte skäller. Som att han bara för att han är Tax och liten ska skälla på allt och alla. Dem har aldrig funderat på att jag kanske tränar min hund och att han då känner att han inte behöver skälla.

Nu kan jag väl säga att jag kanske ha tur då alla yngre med sina små hundar inte är ute som ofta med sina hundar. Synd om deras hundar dock men blir lugnare för mig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

joheck
0

Jag har snarare upplevt det tvärtom, att äldre har bättre koll på sina hundar. I alla fall här där jag bor^^

Swadika
0

#13 samma här faktiskt. De "farligaste" hund ägarna här är de som är i 25-30 års åldern. De har ingen koll på sin hund och ska alltid ha de lösa.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Denna kommentar har tagits bort.
Fenix_Chicci
1

#14 Den erfarenheten har jag här också. 

Bedömer alltid om den hunden vi ska passera ser "säker" ut. Alltså om den går fint och ägaren verkar ha koll. Ser det inte bra ut så väljer vi en annan väg.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LinaLj
1

Vi har en tonnårstjej (kanske 14-15) som har en liten hund, gårdshund av ngt slag ser det ut som, som vi andra hundpromenerare kallar för "lilla faran". Hon har noll koll på hunden, ingen uppfostran och 90% av gångerna är han lös. 

För någon månadsedan så löpte Trixie och vi gick då en liten annan väg för att slippa att reta upp hanhunden som bor utmed den slingan vi oftast går. Då kommer tjejen med sin hund som var lös. Jag ropade så fort jag fick syn på dem att Trixie löpte så att hon skulle kunna koppla sin hund men inte… Han sprang ju fram till Trixie och var väldigt intresserad och för en gång skull inte det minsta arg. Trixie var inte emot idén alls 😉 så jag försökte hålla dem ifrån varandra samtidigt som tjejen stod och tittade på. "Så söta de är tillsammans" sa hon. Jag som försökte få isär de båda med både fötter och händer lyckades inte se det söta i situationen. Till slut sa jag till på skarpen att hon skulle koppla sin hund men hon "hade glömt kopplet hemma". Det slutade med att jag sa åt henne att hålla fast sin hund medan jag och Trixie gick därifrån. Hon vågade inte annat än att lyda. 

men den lille saken har en förmåga att bara dyka upp ur skogen när man är ute och går och oftast både morrar han och skäller både på människor och hundar. Då har han sprungit ifrån tjejen för att han hörde eller kände lukten av någon hund. En av Trixies lekkamrater, en flat, har fått ett par tjuvnyp av honom. Inget allvarligt men ändå. 

Annars så har de flesta ägarna här omkring väldigt bra koll på sina hundar och det är nästan bara trevliga hundar.

Lathundarna
1

"Någon mer med sådana här erfarenheter? och hur 17 tacklar man dessa damer på promenaderna?"

Yes, det händer lite nu och då. Är bara att använda talets förmåga. Eftersom råttan har skärpa mot andra hundar är det inte ovanligt att jag kanske hojtar till nåt i stil med en "varning" om eventuellt utfall om vi tvunget måste passera någon annan med hund i trångt utrymme (så slipper vi skrämma nån stackare om det skulle ske). Har personen inte lyssnat utan vill låta hundarna 'hälsa' lik förbenat har jag oftast bara behövt fråga "Tar du risken?". Jag kanske inte upplevs vidare trevlig i dessa lägen, men jag överlever. De gånger jag möter nån som tydligt visar att de självmant kommer ta ut avståndet eller lyssnat när jag bett om mer utrymme höjer jag glatt näven åt i en tyst hälsning som tack. Aldrig fel att jämna ut det "otrevliga" med att vara lite trevlig också 😎

Portie
0

Ja jag har vart med om samma sak några gånger och min hund kan vilja svara upp ibland (vi jobbar väldigt mycket med hundmöten).

En gång när vi gick på en gångväg så kom det plötsligt (det var en ganska snäv sväng så man såg inte om någon kom emot en) en gubbe med två beaglar, dom börjar skälla så fort dom ser Hugo så jag flyttar mig så långt ut i gräset jag kan och sätter Hugo ner för att underlätta mötet. När gubben precis går förbi så släpper han fram den ena beageln i flexikopplets längd så att den nafsar till Hugo i nosen, Hugo satt som tur var stilla men gubben hade stora problem med att få med sig båda hundarna. Blev så paff att jag bara gick därifrån.

russin
1

En sak förresten. Just detta att små hundar oftare gör utfall än större, beror nog helt enkelt på storleksskillnaden - rädsla helt enkelt i många fall.

Min yngsta är ju som jag nämnt väldigt avvaktande mot främmande hundar och reagerar klart starkare på stora hundar än små = större hundar är ett större hot, för dom kan göra klart ondare om något händer (jodå, hon vet det - båda mina vet det av erfarenhet).

ChristineF
1

#20 Så kan det kanske vara för vissa. Men min chihuahuatik reagerar endast på den energi hunden (kanske även ägaren) utstrålar. Möter vi en stor lugn/stabil rottweiler går mötet toppen, möter vi en toypudel som stirrar på henne med hög svans reagerar hon med morr och vill ta stort avstånd.