Vet inte hur jag ska göra...
Hej..
Äger min första hund nu. Hon är av raserna shih-tzu/lhasa apso & är 15 veckor idag..
Hon har huggt mot oss i min familj i någon vecka.. Och nu även börjat jucka..
Hon bet mig så "hårt att jag fick 3 hål rakt in i fingert pga jag skulle ta ut en grej ur hennes mun.
Och när hon gör dessa grejerna så har vi inte gjort något "provocerande" alls.. Vet inte hur jag ska göra..
Hon leker som vanligt, äter/dricker, bajsar/kissar, sover hela natten.
Någon som har några tips ?
Låter som att du måste visa att det är du som bestämmer.
Valpar har vassa tänder och bits - helt normalt. Avled och byt ut dina händer mot en leksak. Även valpar kan vara rädda om saker dom har, så kör byteshandel istället för att bara ta grejer hon har - erbjud något annat och bättre istället.
Vad gäller juckande så beror det ofta på att valpen är övertrött - precis som övertrötta och speedade barn. Lugna ner valpen då.
#2 Jag vet att dom bits och jag känner igen när hon bus bits. Nu högg hon som en vuxen hund och morrade högt… Så inga valptendenser..
#1 har försökt, men har du några fler tips hur jag gör de?
Valpar både bits, morrar och kan vara superjobbiga - men en 15 veckors valp är en valp och inte en vuxen. Försvar kan både valpar och vuxna ha när det gäller ben, grejer mm - och jag förespråkar ändå byteshandel.
Bråka för mycket med en valp går att du istället riskerar att den tappar förtroendet för dig - valpar kan vara en pest och pina, men vänd den ryggen och går ifrån den om den är för jobbig🙂
#5 de har jag aldrig varit med om tidigare---

Tycker Lo-katt ger alldeles utmärkta tips 🙂.
Vår hund var väldigt bitig en period som valp. Vi gjorde precis som tipsen i #2 och #4.
#3 För att få det att sluta är det bäst om du säger åt riktigt en gång, och försök att undvika att tjata på den. Istället om den inte lyssnar på dig första gången får det konsekvenser - ta den lite löst i örat eller något. Om du inte säger åt den nu är det större chans att den blir mycket jobbigare som äldre.
Måste dock säga att det är viktigt att du skiljer valpbeteende från aggressivitet. Hunden kanske bara har en "period" som Annette sa.
Mina nuvarande hundar låter som små tasmanska pungjävlar redan som små valpar - och använder tänderna hårt om dom kan och vill. Gärna mot varandra, men där säger hundarna själva ifrån med ett högt morr eller skrik och går iväg (och vi kan hojta ett högt ajjjj när valpen bits och gå ifrån den).
Redan i valplådan kan man se just försvarande av saker mot syskonen och detta kan fortsätta efter att valpen flyttat till sin familj och där tycker jag att byta mot något annat är bättre än att bara ta. Då lär sig valpen snart att den inte behöver försvara saker, utan istället får den roligare eller godare saker 🙂 då får man snart en hund som istället lämnar det den inte får ha istället för att försöka gömma/springa iväg med det roliga.
Jag håller med #2 och #4. Du vinner ingenting på att bråka med valpen. Lär den att den inte får ha allt men att det inte innebär att du är den tråkiga som tar bort leksaken utan istället ger något annat den vill ha i utbyte.
Jag har tagit henne i örat, någon gång och sedan gått. Men sen händer de var och varannan dag ändå..
Jobba mycket med relation och kontakt istället för att jobba med straff i form av ta i örat och konflikt överhuvudtaget.
Det är en valp och valpar bits, även hårt!
Bråka inte med valpen, glöm allt strunt om att du skulle behöva vara hård mot hunden och "visa att du bestämmer".
Det är en liten busig valp, låt den få vara valp för en gångs skull, däremot låter det som om den lätt går upp i fel sorts stress, tränar ni passivitet? En del hundar och valpar klarar inte av passiviteten själv, dessa måste man hjälpa. Sover valpen tillräckligt och hur ser dagarna ut?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fast jag kan ju inte hålla med om att du "inte gjort något provocerande alls" om du nu försökt plocka ut en grej ur hennes mun tex. Det är ju väldigt provocerande. Hunden har något som den vill ha och du kommer och försöker ta det ifrån henne, inte konstigt att hon försvarar sin resurs.
Sådana här saker handlar nästan alltid om att man inte kan läsa hunden och inte vet hur man ska lära in saker och ting eller hantera olika situationer. Kunskapen brister alltså hos ägaren. Det här handlar inte om att "visa vem som bestämmer" eller sätta hunden på plats, hunden gör inget fel den reagerar och utvecklas utefter dess förutsättning den får från er ägare. Så det handlar om att ni ägare måste lära er hur det är att vara hundägare.
Gå en kurs, sök en privat instruktör eller vad som helst. Sök någon som kan lära er hundspråk och visa er hur ni ska hantera er hund.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bra video till om byteshandel
När jag fick hem min valp, morrade hon och högg om man närmade sig hennes matskål eller hennes ben.
Jag gjorde så att jag ställde mig framför maten och brydde mig inte alls om hennes morrande, när hon försökte gå fram ändå putade jag tbx henne och brydde mig inte ett dugg om hennes huggande. När hon slutade morra sa jag varsågod och så fick hon sin mat. Började hon då morra igen puffade jag tbx henne och väntade tills hon slutade. Tog väl 5-6 gånger tills hon fattade galoppen. ( Idag kan jag sitta med fötterna i hennes matskål och hon bryr sig inte ett dugg).
När det gällde ben så tog det längre tid, men vi började så att hon fick ett ben när hon exempelvis satt fint, var tyst eller något annat. Sen gick jag och tog benet ifrån henne, då hon började morra. När hon försökte ta benet igen så puffade jag bort henne. När hon uppförde sig fint igen fick hon tbx benet. Hur lång tid det än tog så fick hon alltid tillbaka sitt ben. Tog kanske två månader sen behövde jag bara säga: får jag benet? Så la hon det i min hand och så gav jag tillbaka det till henne.
Att bestraffa hundens naturliga beteende med att vrida om öron och så tror jag inte alls på. När jag gjorde det här använde jag varken hårda ord eller bestraffning och det gick alldeles utmärkt.
Idag blir folk väldigt imponerade av min hund eftersom man kan göra nästan vad som helst med henne. Man kan sitta med fötterna i matskålen och samtidigt sätta fötterna i hennes mun och hon bryr sig inte alls. Stoppa hela handen i munnen eller fråga om man får låna benet. Allt går alldeles utmärkt.
Så kom ihåg det är ett naturligt beteende av din hund men du måste lära henne att man ska kunna ta ifrån henne saker, hon ska heller inte morra och hugga efter folk. Kan bli riktigt illa om det kommer ett barn.
Lycka till 😉
Våran 8 mån omplacering är just nu i en väldigt bitig period. Ingen idé att bli arg. Bara byt ut och visa vad han får bita på istället för mina händer, vantarna, kopplet, kompisens öron osv. Han är i värst trotsperioden… Stå ut det går över!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Ta aldrig resurser från en hund utan att ge den tusenfalt tillbaka. Att kunna ta ett ben eller mat från en hund är en förmån som man förtjänar när man gjort sig vän med hunden, inget som man har rätt till bara för att vi har betalat en summa pengar till uppfödaren.
#16 Du har gjort bra i att hunden fått tillbaka hela tiden, det är en väldigt viktig punkt! Men jag tycker lite synd om din hund som blivit utsatt för att plötsligt bli av med något den äger, även om det med tid gett gott resultat (antagligen för att h*n alltid fick tillbaka) så hade det kunnat gå smidigare och snabbare tillväga om du tex bytt med ett annat ben, slängt godis till hunden så den släpper benet, suttit med matskålen i knät och delat ut kula för kula i matskålen medan den äter osv osv. Då hade den aldrig blivit tvungen att bli utsatt för att försvara (att tänka på är att ett utfört beteende lätt kan sätta sig/befästas, om man gör liiite fel där så kan det lätt bli så att hunden börjar försvara resurserna mer istället för tvärt om).
#18 Tja det kanske jag ska testa med nästa hund ;)
Det var sex år sedan nu och jag hade inte värsta hundkollen då. Jag hade väl mer inställningen, jag serverar mat, då biter du mig inte. Sen var min hund en skräpätare som skulle sätta i sig allt hon kunde hitta. Jag var skit nervös att hon skulle sätta i sig nåt farligt och att jag inte skulle kunna få henne att plocka ut det.
#19 Jag förstår det ;P Men eftersom du skriver här så alla kan läsa så vill jag också förklara för och nackdelar med det. Kul att du tänker dig att vilja testa det med nästa hund =)
Jag serverar maten - men när jag gjort det så är den hundens och jag har ingen rätt att ta den från hunden eftersom jag redan en gång gett bort den och den nya ägaren av maten är nu hunden. Hade jag velat ha maten så skulle jag inte ha gett bort den från första början. Lika simpelt som med människor. Vill jag ha maten efter att ha gett bort den så får jag göra mig så pass god vän med individen att individen vill ge mig maten och det gör man genom att skapa förtroende. Förtroende skapas av att man tydligt förklarar för hunden att jag inte är ute efter att bråka eller sätta hunden i försvarsställning (alla vet nog att en individ i försvar är inte resonabel den agerar enbart utifrån försvarsställning) och inte heller ute efter att utsätta hunden för hot. Jag äger en jäkla massa smarrigheter och jag är här för att dela med mig av mitt, och ger du mig något så får du alltid tusenfalt tillbaka!
Min hund var en piraya när han kom hem som 8v valp ;P Dom stora hundarna vågade inte vara kvar i köket och äta sin mat. Han kastade i sig sin mat och morrade sedan så att dom stora hundarna backade ut ur köket och stod på andra sidan tröskeln och tittade på när valpen satte i sig deras mat också. Gick man förbi honom när han åt så attackerade han fötterna. Detta ägande gällde även leksaker. Jag tränade så som jag beskrivit och alltid kört med byteshandel och sett till att hunden vet att jag är den som förser flocken med mat, inte den som tar maten från honom. Han lärde sig på bara några dagar att när han hittade resurser ute så springer man med dom till matte - för hon har alltid något bättre att dela ut! Väldigt praktiskt när liten valp hittade resterna efter en grillad kyckling i buskarna på kullen i bostadsområdet, lite svårt att toppa det bara.
Jag kan ju säga att det sista du ska göra är att visa hunden att du boss för då litar den ännu mindre på dig och det kan hända att beteendet blir ännu värre om man är hotfull lr för dominant lr om man straffar beteendet.
Jag såg att du skrev du har tagit hunden i örat och sen gått där ifrån?
om man ska använda sig av straff vilket det är fast det kanske låter värre när man säger straff men iallafall så finns det ett problem här.
om du ska ta hunden i örat och fya den så måste du även fullfölja det på något sätt. dvs fya och sen visa vad som är rätt för i hundens ögon ser det annorlunda ut. hunden känner obehag men får ingen vägledning av dig som ledare hur den ska göra så den vet bara att den får ett straff och det skapar osäkerhet för att man inte säger hur hunden ska göra istället.
om jag va du skulle jag lära hunden loss lr göra en lek av det.
ta helst nånting som hunden aldrig har försvarat förut och lek med den så att hunden blir intresserad och börjar bita i den sen kan du stanna upp och hunden bör släppa leksaken när den känner att du inte drar i den längre och i samma stund som hunden släpper den säger du loss lr tack lr vad du vill använda och när du har sagt loss kan du säga duktig/bra och varsågod igen sen gör du det här ganska ofta men korta stunder och du kommer märka att hunden efter ett tag släpper direkt :)
sen kan du även göra byteshandel med hunden dvs om hunden biter på något så kan du visa godbiten i handen samtidigt som du ger hunden godisen så tar du saken hunden biter på lr om saken ligger bredvid henne. se till att hunden ser att du tar saken samtidigt som du ger godisen och säg tack/loss :)
Hon försvarar inte nånting ens.
Och byteshandel har jag ochså provat.
De med att hon högg mej var att hon hade en katt leksaksmus i halsen.
Och sen mot dom andra så kan dom bara sitta i soffan eller stå i köket så kan hon börja jucka mot benet eller hugga efter en.
Så de är inget vi gör eller att hon försvarar något.
då kanske du ska säga att hunden hade en leksak i halsen för det låter ju helt annorlunda då men att hunden biter så hårt låter konstigt tycker jag.
jag har ju själv haft valp och vet att dom bits och så men jag har aldrig blivit biten så hårt som du beskriver.
hur behandlar ni hunden när den gör "fel"?
korrigerar mycket/hårt lr visar vad som är rätt beteende ifrån början?
#22 Som sagt låter hon ju väldigt stressad, vilket ni behöver se över, stress leder till överdrivna reaktioner.
#22 Stress. Innan jag reagerade över stressymptomen så hade min hund Molly juckat några gånger och krafsat i bädden. Det vet inget jag tänkte på då det är min första hund och man kan inte allting på en gång.. sedan fick en kompis mig att inse att det var stress och jag har tagit åtgärder för det och det har blivit bättre. Nu när Molly juckar så bär jag upp henne för det är så hon lugnar ner sig - i min famn.
Läs på om stress! Finns bra hjälp att få via Google.
Och valpar bits.. Molly har även huggit mot oss, hoppat upp mot våra ansikten. Hon var en orkan som valp som ALDRIG sov på dagarna.. tålamod, kärlek och tydliga gränser så löser sig allt.
Biter hon dig så bär bort henne (funkar på valpar som är väldigt sociala) till ett annat rum och gå lugnt och bestämt därifrån och upprepa tills hon förstår grejen.
Eller så sätter du sig där hon inte kommer åt dig: sängen, soffan eller nåt.
När Molly var för på när vi lekte avbröt jag leken och gick på toa.. när jag kom ut hittade jag henne på sin bädd. Då förstod jag att hon förstod att så fort hon blir för på så avbryter jag leken på en gång och då är det inte roligt längre.. nu för tiden behöver jag bara dissa henne så förstår hon att jag inte vill leka mer :).
Att rycka i örat skulle jag inte direkt rekommendera..
Det är jobbigt med valpar. Jag var nära att lämna tillbaka Molly för jag orkade inte.. det brast hos mig. Det är nog bara min familj som förstår vilken orkan hon verkligen har varit. En valp som aldrig sover på dagarna, inte ens när hon var avslappnad. En valp som har mycket vilja att bita och attackera. Nej fy.. men valpar växer för varje månad som går och det var min tröst: jag räknade månader. Tänkte ''om en månad kommer jag se ett nytt resultat i hennes utveckling''.
Nu är Molly 7 månader och snor skor ibland, snor lite kläder.. det är all hyss hon gör. Krafsar på våra glasrutor kan hon göra när hon är rastlös eller stressad, juckar gör hon ibland och krafsar i bädden väldigt sällan. Men jag vet hur man ska hantera det hela för man lär sig på vägen.
Så stå ut.. valpen kommer bli bättre och du får helt enkelt ha tålamod, visa kärlek och omtanke men också läsa på om just stress (för juckande är oftast stress) så ska du se att din valp blir liite bättre om du hjälper h*n på traven till att stress ner :).
Jo de känns att jag ska brista, men jag tänker inte ge upp. Jag ska läsa om stress och på söndag börjar vi valpkursen…
Jag fråga om råd här för jag kanske gör fel och vill få råd och tips om hur jag kan göra istället. Men de känns som jag får påhopp.. Men aja.
#26 Jag menade absolut inte att hoppa på dig? Jag ville bara ge råd och tycker inte jag varit speciellt otrevlig?
#27 Nu mena jag inte dej. :)
#26 - kanon att ni ska börja på valpkurs. Det är guld värt för förstagångägare (och även för dom med fler hundar) 🙂