Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3123 ggr
tussen12
0

Valp

hej! :) Vi ska få en valp,Eller ja..Antagligen ifall det har tat sig.

Hur tränar man valpen? så den inte drar i kopplet och inte kissar och bajsar inne. Vilket den antagligen kommer göra :P

Vill ha en massa råd!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[fridagunnarsson]
0

Så roligt med en liten valp!

Jag försöker alltid ha min valp lös så mycket som möjligt! Självklart inte då det finns risk för olyckor vid vägar eller i stan. Utnyttja den första tiden då valpen verkligen tyr sig till dig. Börja träna inkallning redan nu!

Tänk på att valpen inte ska motioneras eller gå längre promenader. Att upptäcka trädgården räcker och är alldeles utmärkt i början.

Valpen kommer i början att behöva vänja sig vid halsband (om den inte har haft halsband hos uppfödaren). Sätt på det korta stunder om dagen.

Tänk på att vara superrolig för valpen. Lek korta stunder och då ska det vara all in! Valpen kommer att tycka att du är rolig och uppmuntra det på poromenaderna. Ge en liten godisbit eller stanna och busa lite varje gång valpen kollar på dig. Om du gör detta kommer du troligtvis få en valp som automatiskt går fint i koppel. Skulle valpen dra iväg mot någonting så stannar du bara och väntar tills valpen vänder sig om. Då blir det jackpot igen och valpen tänker att det är roligare att vara hos dig. Begär inte att valpen ska ha ständig kontakt med dig utan belöna när valpen tar spontan kontakt med dig.

Tänk på att träna hantering, passivitet och miljöträning i början!

Angående rumsrenheten är det jätte olika från valp till valp. En liten regel är att ta ut valpen varje gång den har ätit, sovit och busat. Endel säger att valpen behöver kissa en gång i timman, min valp kissade dock en gång i kvarten, du lär dig snart hur ofta din valp behöver kissa. Skäll aldrig påvalpen om den kissar inne, lyft bara ut den lungt och sansat. Rasta valpen på samma ställe, då lär sig valpen att kissa direkt när den kommer dit. Tänk på att det ska vara lugnt och stilla så att valpen inte distraheras. Gå gärna ut genom samma dörr varje gång, då kommer valpen efter ett tag att ty sig till den dörren när den känner sig kissnödig.

I början ställde jag klockan varannan timma på natten för att helt tyst lyfta ut valpen och sedan lyfta in igen. Detta slutade jag med efter en vecka. Jag hade min valp i en liten hage av kompostgaller och sin canvasbur (självklart öppen). Jag hade bara lite vatten i skålen under natten, vissa tar bort den helt. Men då är det viktigt att valpen får vattenn så sent som möjligt och så tidigt som möjligt på morgonen.

Slutligen önskar jag dig lycka till! Du behöver ha bra tålamod men det är absolut värt det! :)

Candy123
0

När vi har haft valpar så brukar vi ta ut dem varje gång då de har vaknat och när de har ätit och så brukar vi ha några ridnigar i ett hörn. Jag rekommendera också att ni tar bårt alla mattor i huset. Vad ska ni skaffa för ras

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

JasmiineN
0

Det gäller att gå ut rätt ofta med valpen, varje gång den gör ifrån sig utomhus så ger du mycket beröm & en godisbit. Till sist plockar du bort godisbiten och bara berömmer ist. På så sätt har min valp lärt sig att det är utomhus som gäller. :)

Sajtvärd på Collie

[Forest]
0

Tycker du fått bra svar. Jag har aldrig haft krav på träning eller något jag har lekt o busat skapat god kontakt via leken :) Jag hoppas att det tar sig så ni skaffar en liten valp :D Nyfiken vad är det för ras ni tänk skaffa Flört

[eeklund]
1

Kan berätta om min valp och hur jag gör, hon är snart 14 veckor gammal.. alltså 3 månader och 2 veckor.

Rumsrenhet: I början kissade hon hej vilt, det var väldigt svårt att förutspå när hon behövde komma ut och då vart det såklart både det ena och det andra inne.. jag tog ut henne en stund efter måltid och efter varje vila/sovstund hon hade (gör det än idag). På nätterna kissade hon inne men det var en kort period (nu håller hon sig från 21.00 till 07.00!). Nu kan hon hålla sig mellan 1,5 och 2 timmar :). Blåsan växer ju med tiden och desto mer kan dom hålla sig. När hon gör ute säger jag ''duktig Molly, fin tjej! Bra!'' och när det händer inne säger jag ingenting mot henne. Det har satt sig lite hos henne :). Sen märker man hundens rutiner.. som min tjej gör båda ärenden direkt på morgonen och sedan 30 minuter - 2 timmar senare samma sak så då går jag ut med korta mellanrum, sen på e.m gör hon både ärenden och på kvällen! Man lär sig som sagt hunden rutiner med tiden :).

Leksaker/Tuggben: Jag gillar inte att ge henne pipleksaker, tycker inte pipet i sig riktigt. Så hon har massa bollar (en vanlig och en i snöre), en tennisboll som används utomhus och sen lite rep och sånt. Tuggben har hon dagligen - bra för tänderna och tandstenen och tandköttet samt för deras kliande i tänderna. Eftersom min tjej har så otroligt känslig mage får hon enbart vita ben och ibland med smak :). Sen har hon tänka-själv leksaker, aktiveringsleksaker. Bra för deras hjärnor!

Promenader: Nu har jag börjat med små promenader på 5-10 minuter (då i hennes takt) för hon är en väldigt aktiv hund som kräver mycket stimulans för att inte bli galen. Så varannan gång vi är ute blir det enbart en promenad, sen nästa gång fri språng och lek på gräsmattan (vill inte överbelasta henne). Och som sagt, typ varannan timme går vi ut nu och alltid direkt efter sömn och vila :).
Min tjej går bra i koppel, har inte behövt träna alls.. enda gången hon drar är när hon märker att vi ska in ;). Då springer hon fort som tusan till porten, haha.

Miljö- socialträning: Vi går olika rundor på våra små promenader samt brukar jag möta mamma efter jobbet och då möter hon massor av människor och ibland hundar. Och vi går i livlig trafik och folkmassor. Sen brukar vi besöka vänner med hundar, både vuxna och valpar. Funkar bra för henne :). Det räcker så för min hund i alla fall.

Övrigt: När hon gör nåt vi inte gillar så säger vi nej och lyfter henne till någon av alla sina filtar/bäddar.. på så sätt har hon lärt sig ''Jaha, jag blir bara bortburen om jag gör såhär'' och det funkar :). Samma om hon biter på sina bäddar/filtar, en liten knuff och ''nej'' eller så tar jag bort henne så hon lär sig att hon inte får vara där om hon inte kopplar av liksom..
Ensamträning håller jag på med nu! Molly är riktigt social och sällskapssjuk så det inte är sant så det är en liten kamp det där. Jag hoppar mellan att säga åt henne att sitta och stanna på sin filt i allrummet medan jag går in i mitt rum, är borta någon minuter och sendan kommer tillbaka. Sitter hon kvar på filten får hon helfoder (pga hennes känsliga mage så funkar det bra) och massa beröm, men följer hon efter mig så dissar jag henne. Förutom det tränar jag på att ha henne i mitt rum, stänger dörren och går in när hon är tyst och då får hon massa beröm och godbit. Det ger framsteg men har mycket kvar än att lära henne :).

Beröm bra beteende, dissa dåligt beteende. Lägger hon sig på sin filt självmant? BERÖM. Biter hon i dina kläder? Säg nej, lyft bort henne och om det inte funkar så ignorera. Går hon vid din sida bra vid promenad så BERÖM. En valp bits myckte eftersom tänderna kliar.. beröm när hon släpper ditt finger. Helt enkelt beröm bra beteende.

Sen om du tillåter valpen att sova i din säng som just valp kan du inte förbjuda det när valpen är vuxen. Tydliga regler från första början helt enkelt.

Tålamod är det viktigaste, och massa kärlek! En valp lär sig inte rätt och fel på en vecka eller en månad :). Precis som en riktig bebis, inte lärde vi oss allt på en gång? Samma med valpar, de behöver tid och kärlek och såklart regler.

Lek mycket, träna valpens hjärna (lydnad, aktiveringsleksaker osv). Jag lärde min valp mycket snabbt, hon var så vild av sig så behövde få kontroll på henne. Nu kan hon: sitt, ligg, tass, hit, sitt namn, nej och stanna.

Och njut av lillen :D Jag insåg det idag: 14 veckor och redan har hon vuxit så mycket!

tussen12
0

Tack för alla svar! ;)  Det ska vara en shit zu.

Vår ena hund är lite tjurig mot andra hundar..Dock inte mot valpar.

Hur ska man presenterar dom mot varandra på bästa sätt?

[Forest]
0

6 neutral plats där inte eran vuxna hund känner att han hör helt hemma.

tussen12
0

#7  Dock satte vi ner henne i köket, men det gick kanon! :D Men hon kissar och bajsar fortfarande inne :/ Och hon drar i kopplet,.. Tips??

tussen12
0

Putt ^^

LinaK
0

Hur gammal är din valp?

Angående rumsrenhetsträningen så är det bara att vara ihärdig och gå ut väääldigt ofta. Och massor med beröm när valpen gjort sina behov utomhus, och inte fya valpen om det sker olyckor inomhus.

För att få valpen att gå fint i kopplet så kan man direkt stanna såfort valpen drar i kopplet och sedan locka till sig den, och berömma med godis och glad röst när valpen går fint och inte drar. Då kommer valpen tillslut tycka att det är roligt att vara vid mattes sida och föredra det framför att dra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tussen12
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Tack! :D

ett till litet problem ;) När vi är ute på promenader gör hon ingenting! Inget bajs eller kiss.. När man kommer hem sätter hon sig direkt och gör sina behov. Varför gör hon så?

Laddar upp en bild på godingen! :)

tussen12
0

Glömde säga att bilden är väääldigt gammal ;)

Hon är väl 5-6 månader nu och ser kanska tokig ut med sitt underbett och lugg… x)

[typellisch]
0

#11 Antagligen känner han sig säker hemma, men inte där ni är ute. Så är det med Molly.. ibland gör hon inget på promenaderna, sen går vi till ett ställe där hon var mycket som mindre och då gör hon både nr1 och nr2.

[Forest]
0

Himmla söt 😍Jag skulle rek att du tar bara en o samma liten kortis ofta gärna där hon känner sig trygg o säker så närmare huset o bara traksar runt där. Jag har alltid kört med bra duktig o sen namnet på hunden än idag gör jag detta på morgon/kvällskisset.
På så vis blir det tryggt o dom vågar kissa o bajsa. Träla på det är inte helt ovanligt tyvärr att de blir rumsrena efter könsmognad men eftersom du säger hon aldrig gör något ute tror jag det beror oxå på att hon känner sig otrygg ute.

tussen12
0

#14 Tack! Det kan jag prova :)