Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12648 ggr
Mysisa
1

Min valps bajs är vitt

Ibland när min valp basar är bajset vitt, eller iaf väldigt ljust brunt. Ser ut ungefär som torkat hundbajs. Hon äter com och hundemat och dricker vatten. Äldre hunden som äter samma foder basar inte vitt så jag har svårt att tro att det är maten. Nån klok människa som vet varför hundbajs kan tappa färg?

minavitas.wix.com/kennel

JamieBlue
1

Hos människor kan det vara gulsot men ingen aning vad det betyder hos hundar. Bäst att ringa och kolla med vet?

Mysisa
0

Ja jag tänkte göra det imorgon, känns inte akut att jag måste ringa på jourtid

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

Nu har jag googlat o det beror förmodligen på fet kost eller EPI som är en sjukdom som gör att hunden inte kan spjälka fett men så fet som min valp är behöver jag nog inte oroa mig för det

minavitas.wix.com/kennel

Karmatarerskanise
2

Det är inte så att han tuggat mycket ben?

Mischa
1

Tänker som #4 att det är kalköverskott som kommer ut?

≧◔◡◔≦

Mysisa
0

Nej jag har inte gett henne ben alls än

minavitas.wix.com/kennel

Fenix_Chicci
0

När min tik hade bukspottkörtelinflammation (akut pankreatit) så bajsade hon ljust gult/brun och löst. Nu är inte din valps bajs löst vad jag förstår men kan ju ändå vara något sådant. Hon hade inga andra symptom och var precis som vanligt förövrigt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mysisa
0

Akut pankreatit låter ungefär som EPI o det tror jag som sagt inte att hon har, då borde väl avföringen vara vit jämt? Hennes avföring är bara vit ibland, kanske en halv korv om dagen

minavitas.wix.com/kennel

linda88
0

Vilken VoH får hon?

Karmatarerskanise
0

8 ja, det borde vara löst och vitt hela tiden då. Kan det vara något hunden lyckas stoppa i sig utomhus?

[Forest]
0

Våra hundar får oxå torrt bajs av VoH, jag ger kycklingvarianten. Är det hårt bajset?  Jag ger därmed lite olja till maten och sen 2 gg i veckan äggula. Sen ger jag mer kött på benen o ger inte kycklingvingar mer utan kycklingklubba eller halsar, då dessa är mindre ben o mer kött.

kodex
0

Jag ger mina BARF, när jag under ca en vecka gav VoH korvar p.g.a. tidsbrist så fick de stenhårt och mycket ljust bajs. När jag gick över till min BARF igen så blev det genast "normalt" igen. Bara en liten input från mig.

Mysisa
0

Tydligen basar äldre hunden också vitt ibland fick jag höra av sambon igår kväll. #9 hon får deras valpfoder

minavitas.wix.com/kennel

[Annamaja27]
0

Min hund får oxå vitt bajs om hon bara får VoH.

Nu förser hon sig frikostigt av allt hästbajs som ligger på  vägarna så då blir det mer "normalt"

russin
0

Äter hunden VoH så är det bara lite överskott av kalk hon bajsar ut - inget att vara orolig för🙂

Mysisa
0

Pratadeprecis med strömsholm och hon trodde det beror på vad valpen får i sig. Blir det värre rekomenderade hon mig att lämna ett avföringsprov men att det inte skulle vara nödvändigt just nu då det förmodligen beror på maten.
Fast jag vet inte hur mycket jag ska lyssna på strömsholm, är det nåt fel så är det förmodligen bukspottsköteln det är fel på och det kollar man med blodprov inte med avföringsprov..

minavitas.wix.com/kennel

Ruzicka
0

#11 Ursäkta min dumma fråga, men vad är det för olja du ger då och hur mycket ger du? Min valps avföring ser också "torkat" och lite vitt ut av VoH men det är inget jag har oroat mig för. Det ser ut, precis som #15 säger, som om det är överskott av kalk.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Forest]
0

17 jag ger vanlig matolja lite grann över, kanske en tesked till mina. har du större hund kanske 1 msk räcker :) det har hjälp iaf här förrut såg det ut som benrester ibland hårda små runda pluttar, de tog ju i som tusan när de skulle bajsa oxå. Sen har det hjälpt att ge mer köttben o inte bara ben med lite gnag på :)

Ruzicka
0

#17 Tack! Då skall jag testa det. Han är ju av en ras som lätt lägger på sig lite, men jag kan ju testa och se om det går. Det måste ju vara jättejobbigt för honom att ha så hårt bajs ibland.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Fenix_Chicci
0

Jag ger lite mixade grönsaker till färskfodret så blir inte bajset sådär jättehårt. Det är ju fortfarande hårt och kan vara lite smuligt men inte sådär stenhårt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mysisa
0

Det är bra konsistens på avföringen, bara färgen som ibland är fel

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
0

21, då skulle jag byta foder variant på färskfoder jag gav inte valpfoder alls i färskfoder, gav så mycket som vi trode hon skulle väga :)

Mysisa
0

Pratade med en annan vet idag och det är precis vad vi ska göra. Fortsätter bajset vara konstigt i färgen efter bytet blir det undersökningar. Vetten jag pratade med idag visste tom att man tar blodprov är man ska kolla bukspottkörteln :D

minavitas.wix.com/kennel