Klicker!
Jag klickade nyss hem en klicker! Är helt nytt för mig såklart.. någon som har råd? :) Ska såklart Googla och läsa Klicker-forumet här på iFokus men tänkte om ni har några bra råd?
Gå in på Canis.se där finns en gratis klickerkurs :)
Det jag skulle säga är viktigast när man använder klicker, är tajming. Klicka i det ögonblick hunden gör det du söker. Men som sagt, läs mer, och gå tex igenom Canis klickerskola, då lär du dig en hel del som är nyttigt att veta innan du börjar :)
#1 Tack tack 🙂
Ett tips jag har, är att öva på dina kompisar! Det gjorde vi en gång, några stycken från klassen, på ett hål. Man bestämmer sig för ett beteende man vill 'shejpa' (google is your friend ;)) fram ett beteende, t.ex. du vill att din kompis ska klia sig på örat. Förklara för din kompis att h*n ska prova sig fram till vilket beteende du vill ha. Först klickar du t.ex. när h*n rör handen, sedan när personen rör handen närmare ansiktet, sedan närmare örat, osv. Det är en rolig lek, och du kommer att ha en gigantisk uppskattning för din hund sen, för det går vanligtvis hundra gånger snabbare att shejpa din hund än din kompis. ^^ Dessutom tränar du upp tajmingen jättebra. :)
Det där var en jättedålig förklaring, men om du hittar en förklaring för shejping, så blir det kanske mer förståeligt ^^
#3 det var inte alls en dålig förklaring, och visst är det roligt att göra det på människor! xD
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#3 Alla tips är bra. tack tack :)
#3 Hahah, provade just på min pojkvän! Man förstår att hundarna blir frustrerade och får "spel" ibland när de inte fattar vad de ska göra :D Kul tips. :) Lycka till med klickningen på din hund TS, det funkar jättebra för att hjärngympa min hund så jag är jätteglad över metoden!
Shejping är ju lite som leken "det bräns" som man ofta lekte när man var yngre ;P Och det är ju främst sheping som klickerträningen används till. Canis gratis-kurs är kul! Annars finns massa att läsa på nätet. iFokus forum är ju bra också och där kan du ställa frågor och få hjälp + att dom har bra artiklar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag säger som de andra, Canis klickerkurs är guld värd!
Det är egentligen inte så svårt att börja. Börja med att "klicka in" Molly. Det betyder att du får henne att förstå att klick=godis. Kräv inget av henne, utan bara klicka och ge godis i ett par träningspass. När du ser på henne att hon förväntar sig godis när du har klickat så är hon "inklickad", och då kan du börja kräva saker av henne.
Eftersom hon skall gissa sig fram till vilket beteende du vill ha få du ibland hjälpa henne på traven genom att bryta ner beteendet/tricket i små steg som byggs på varandra. Det är det som kallas shaping. Det som är viktigast är att det inte går för lång tid mellan klicken, hon skall tycka det är kul och vilja våga testa sig fram. Det stärker självförtroendet på henne. Hon tappar nog rätt snart sugen om hon får gissa och gissa och gissa och inte får någon bekräftelse. Är det något som hon har svårt för, strunta i det och börja med något annat lättare istället. Eller sänk kriterierna och shapa fram beteendet i mindre steg.
Lycka till! Och vad kul att du skaffade en klicker i alla fall. Jag tror det kommer gå jättebra. 😃
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Klicker = positiv förstärkning och ignorera när hunden gör fel. Klickerträning är en oändlighet, du kan göra sååååå mycket med den.
Har en liten rolig grejj o berätta.
Jag gick förbi en som har hund (brukar alltid prata med ägaren) de satt ute hon på en parkbänk och de bara stirra på varandra. Jag stod en bit ifrån o fundera på undra vad dom gör 🤔 Då jag skulle gå förbi ungefär där de satt så passa jag på att störa dom lite 🤪
Vad gör ni får något roligt?
Tränar in nytt trix med klickern, jag klickade när han slicka sig om nosen o jag väntar på att han ska göra det igen 😃
Jaså kul trix, hoppas det går bra.
jag tror inte han fatta vad han ska göra för det var 45 minutersen 😉
TS jag tycker du fått bra tips och lycka till med klickerträningen det är kanon bra hjälpmedel 🙂
#6 Ja, det ska bli kul att testa som en variation från vanliga trixinlärningar :)
#7 Tack tack :)!
#8 Tack för tipsen :D. Ju mer alla andra är positiv med metoden känns det mer spännande faktiskt.
#9 🙂
#10 🙂
Faktum är att du inte behöver "klicka in" hunden. Hunden kommer ganska snabbt att koppla samman klickljudet med godis ändå. Sitter man och klickar och ger godis - för ingenting. Så är det lätt att få en passiv hund, något är det ju man belönar och ofta fattar hunden att den ska få godis snart (oavsett klickljudet) och kanske sätter sig och väntar. Då får hunden associationen att vara passiv när matte tar fram klickern. Och det vill vi INTE, shaping går ut på att hunden är aktiv och själv testar så mycket det bara går, sitter den still så är det väldigt svårt att forma något beteende.
Vill man klicka in hunden (vilket jag anser helt onödigt eftersom hunden snart har lärt sig att koppla samman ljudet ändå, man måste bara vara lite kvickare med godiset i början), men OM man vill klicka in hunden, då tycker jag att man ska göra det genom tex 100saker att göra med en låda eller liknande övningar. Övningar som går ut på att klicka för nya saker som hunden gör, du ska inte klicka för något upprepande utan bara nya kreativa saker som hunden kan komma på (gå runt, nosa, putta med ena tassen, putta med andra tassen, vrida på huvudet, buffa på den, bita i den osv osv osv, bara hundens fantasi sätter gränsen).
Huvudsaken man har i åtanke att själva klickern i sig, och klickeranvändning i sig, inte är en metod. Klicket är i sig bara ett snabbt och koncist sätt att säga: Det där blev rätt, belöning kommer.
Jag fick ett tips, för att öva sig själv. Att man sätter sig vid TV:n och sedan bestämmer man sig att tex när någon har en mustasch eller ett ord. Och när en person då har en mustasch eller det ordet sägs så klickar man. Det var riktigt roligt och jag tror att familjen började undra vad jag gjorde xd
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Massa tips jag fick :). Tackar
Klicker är igentligen bara en förstärkning av "bra" sen vad du använder den till är upp till dej själv. En smart person kom på det o andra fortsatte den vägen o utvecklade. Själv använder jag den till 99% som förstärkning hundar verkar fatta lite fortare. Kan bero på att det är samma ljud hela tiden vilket det inte blir med ett muntligt beröm.
#16 Jaa.. vi kör ju idag på det där vanliga liksom. Man ger beröm när hunden gör nåt bra och upprepar ordet, på så sätt har Molly lärt sig allt hon kan. Eller att jag håller en godis mot dörren så hoppar hon upp och stänger dörren och jag upprepar det ord hon ska förknippa det med. Men känner för att testa nåt nytt, även om det blir samma stuk 🙂
#17 Antingen kan du då istället för att säga "bra" och ge en godis, så kan du klicka och sedan som vanlig ge en godis. Det som händer då är att du tränar precis som vanligt, men byter ut ditt "bra" mot "klick-ljudet". Det händer inte så mycket med din träning egentligen mer än att du använder en markör som ju är väldigt tydlig för rätt beteende, men ingenting förändras egentligen i din träningsfilosofi och du får inte utnyttjat dom verkliga fördelarna med klickerträning.
Eller så kan du lära dig mer om klickerträning som "metod" (inte 'träning med klicker' utan träningsmetoden som kallas "klickerträning" pga att det var inom det träningstänket som man började använda klicker), tex genom att gå canis gratis mail-kurs för klickerträning. Klickerträning bygger på lite andra grunder än vanlig träning men har minst lika stor variation och är egentligen mest en samling principer inom träning och inlärning. Klickerträning bygger framförallt på hundens egeninitiativ, positiv förstäkning (belöna rätt beteende, ignorera/aktivt icke belöna "fel"), och användande av betingad förstärkare (klicker). Inom klickerträning så använder man ofta shejping (forma fram beteenden ur hundens egna initiativ), det är nog den mest vanliga principen att tillämpa. Men man använder även tex target, måltavlor som kan styra hunden.
#18 Ja, jag visste om att det inte händer mycket mer än att jag byter ordet ''bra'' mot ett klick osv :). Men vill liksom ändå testa och så.. det kanske Molly förstår sig bättre på? Det skadar som sagt inte att testa.
#19 Absolut ;P Men om du vill så kan du ju förändra din träning en hel del och på så sätt få väldigt många positiva effekter av att använda just klickern, genom att lära dig hur klickerträning, shaping, targeting osv fungerar. Då får du plötsligt en mycket större verktygslåda ;P
#20 Ja! Jag vill nog prova det mesta liksom.. har på senare tid känt att det är för rak linje i vår alldagliga trix-träning och så, det känns bara tråkigt liksom.. sen kom jag att tänka på klicker och tänkte att det är värt att prova! Vill sysselsätta min hund ännu mer än vi gör idag men är inte direkt tävlingssugen av mig och så.. sen är det nog bäst att testa sig fram lite i taget :). Det här kommer, som jag sagt hundra gånger nu, bli riktigt spännande!
Tack för länkarna, ska kolla in dom sen!
#18, fast … target, måltavlor, shejping, kan man träna utan klicker åxå. Hur menar du att klickerträning bygger på andra grunder än annat sätt att träna, som bygger på tänket att belöna rätt beteende och ignorera fel beteende?
#22 Visst kan du träna det utan klicker, även klickerträning fungerar utan klicker ;P. Men från början är det liksom det som man syftar på med namnet klickerträning, det är från den "träningsfilosofin/principerna" det kommer. Det är liksom det som är skillnaden på klickerträning och träning med klicker som ju ofta är "gammal herderlig träning" (fast man byter ut ordet bra mot ett klick).
#23 … fast principerna med positiv förstärkning, och att ignorera felaktigt beteende är äldre än klickern
Maja2 gå in på klickerträning.ifokus och läs några artiklar där. Självklart är inte allt klickerträning bygger på uppfunnet i och med klickerns tillkomst men det är en revolutionerande, fantastisk metod. Inte många tränade utan att fya sina hundar innan de blev "klickerfrälsta" t.ex. klickerns preccision är en annan stor fördel
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#25 Jag är medlem på den sidan åxå, och har använt klicker i flera år, men anser fortfarande att det inte är klickern i sig som är revolutionerande, utan tänket med positiv förstärkning. Det är just klickerns precision som Är det bästa, både shejping och target går alldeles ypperligt även utan klicker…. man behöver inte ens använda Ljud för att själva fenomenet med precision ska fungera.
#24 Nej absolut inte…. dessa träningsprinciper är inget nytt, snarare tvärt om. Men dom är "lanserade" inom hundträning genom klickerträning och därför så benämns det som klickerträning, och det var till dessa principer som klickern från början lanserades för. Innan dom principerna lanserades som klickerträning för hund så var det inte många som tränade efter dom principerna -på hund-, då användes dom nästan bara inom tex delfin-träning osv.
Tänket med klickern är att använda positiv förstärkning (och ignorera oönskade beteenden), att det ska bygga på hundens egeninitiativ ochatt man använder en betingad förstärkare (klicker). Det är vad klickerträning innebär och då innefattar det att man använder sig av en klicker. När man ska träna efter dom här "kriterierna/principern" så finns det en hel del verktyg, bla shaping och targeting som gör det lättare att följa principerna när du ska nå ditt mål.
Visst kan du använda verktygen (shaping och targeting) utan att använda klickern, men då tränar du bara efter några delar av principerna för klickerträning. Många säger att dom följer principerna för klickerträning, även om dom slutar använda klickern (men kanske använder "bra" som ju faktiskt också kan vara en betingad förstärkare) och det tycker jag är mer okej än att man säger att man klickertränar men egentligen bara använder klickern i sin gamla hederliga hundträning.
Klickern i sig är bra oavsett vilken typ av träning du håller på med, för den är extremt tydlig för hunden (därför som man valde just klicker när man lanserade träningsprinciperna för hund, på delfiner använder man heldre en visselpipa). Egentligen är det lite tråkigt att just klickern kom att benämna hela träningsmetoden för klickerträning kan man ju faktiskt pyssla med och använda en helt annan markör som är kort, koncis och tydlig för hunden. Egentligen borde det kallas markörträning, men nu är det så att det är lanserat som klickerträning och det är så folk är bekanta med det.
Fick min klicker nyss och började på en gång :).
Började med att ta fram godis (mat för vår del) så jag hade det tillgängligt. Sedan varje gång jag klickade fick hon godis.
Sedan vet hon att om jag har godis framför näsan på henne så måste hon invänta ''varsågod'' innan hon får ta den. Så varje gång jag sa varsågod så klickade jag.. till slut behövde jag inte säga ordet mer för hon förstod att varje klick betydde att hon fick godis :).
Nu ska jag snart ut med henne, sen ska jag läsa massor! Trodde inte jag skulle få hem klickern såhär snabbt så trodde jag hade tid att läsa och nu är jag bara ivrig att få börja men ska läsa massor sen :).
#28 Nu är jag absolut ingen klickerexpert men jag har uppfattat det mer såhär när man klickar in en hund: När hunden äter godiset, då klickar man. Inte att man klickar när man säger varsågod och sedan ge godis. Eller missuppfattar jag dig?
Jag har "klickat in" tre hundar och då har jag bara gett godis typ fem gånger (utan anledning), klickat när de äter på godiset och sedan har jag repeterat och klickat ett par gånger för trick de redan kan, som sitt och ligg. Sedan förstår de och man kan börja klicka nya beteenden. :) Vissa säger också att man kan klicka in hunden under flera dagar för att verkligen sätta klicket ända in i märgen - huvudsaken är att hunden ska associera klicket med att "exakt NU gör jag rätt", och att de nästan kan känna smaken av godiset. :)
Du måste berätta om era framgångar sedan! :D
#29 Jag måste ju få henne att inse att klickljud = godis, godis = rätt gjort.. om jag inte klickar när jag upprepade varsågod, hur skulle hon då veta att hon ska få godis för hon inväntade min signal? Så tänker jag och det funkar. För jag har bytt ut ordet varsågod till ljudet ''klick'' .. alltså att klick = man får ta godisen.
Just att hon ska invänta ordet varsågod så tränar vi tålamodet.. när jag istället bytt ut ordet till ett klick så är det ett tecken på att hon väntat tillräckligt länge och kan få ta godisen ur min hand.
Sen när jag säger åt henne att sitta så klickar jag när rumpan slår i golvet, alltså att det är rätt beteende och godis är på väg rätt fort.
Det är vad jag förstått klickern är till användning för. Att klicka när hunden gör det man vill och då är belöning på väg snabbt.
Molly hade svårt att sätta sig från liggposition men när jag tränade just efter den metoden jag skrev ovanför är vi snart så nära målet; att hon kan skilja på sitt och ligg så att säga. Att hon från liggposition kan sätta sig upp, när hon gör det klickar jag och hon får godis och det har hon förstått och samarbetar bra.
#30 Bara det funkar för er så!
Alltså det jag beskrev var hur man kan göra när man klickar in hunden, inte hur man i fortsättningsvis "ska" träna hunden. :)
#31 Menade inget illa 🙂 Ville bara formulera lite tydligare och ibland suger jag på att vara ''bra'' i mina meningar så att säga. Och jag kan läsa vad andra skrivit för fort också och missuppfattar en del ibland, hehe.
Men i alla fall.. på promenaderna så är allt enklare. Förut har jag tränat inkallning utan klicker såklart. Men nu har jag klickern med mig och är redo att klicka rätt beteende men det är ju nytt för Molly så det tar ett tag innan hon förstår grejen ordentligt men framåt går det 🙂
Klickern är riktigt bra när man fått kläm på den! Min pojkvän tycker fortfarande att det är krångligt att klicka i precis rätt läge så hans klick kan komma flera sekunder efter rätt beteende. ^^ Den liksom glöms bort i all lycka över att hon gör rätt. ;)
Just nu är Lucy lite halt och måste därför ta det jättelugnt så nu är klickern välanvänd! Har lärt henne att spela död och att markera mina tofflor de senaste dagarna (framtidsvision - hämta mina tofflor). Mycket livsnödvändig inlärning! :D
#33 Åååh, spela död vill jag också lära Molly senare :). Tips på hur man gör? 😇
När jag lärde mammas valp att spela död väntade jag tills han lade sig ner och klickade för det. När vi inte kom vidare formade jag handen som en pistol (öh… ja du fattar;) och "puttade" ner honom på sidan med den. Klickade när han låg på sidan med "framkroppen". (Bakbenen ville inte riktigt hänga med…) Tog inte många gånger innan valpen kastade sig ner i den ställningen så fort man tog fram pistolen :D Sen klickade jag för att han låg alldeles stilla några sekunder, lade sedan på "PANG!"
Lucy behövde jag inte peta på, hon är så van att erbjuda nya beteenden att hon lade sig själv. Dock en annan variant - på rygg.
Detta är valpen - stendöd som du kan se. ;)
#35 Åh, jag ska prova :D. Tack tack!
Nej men vad söööööt 😍 haha!
#37 Tack :). Jag börjar lära Molly 8an eller vad man ska kalla det.. klicker är bra till hjälp! Till slut gick hon självmant under mitt ben och jag klickade på en gång 🙂 Ska nog utöka det tricket först!
Angående det här med inklickning: Överanalysera inte! är mitt tips. Så länge man håller sig till det gyllene kontraktet (klick=alltid godis/belöning) så spelar det faktiskt inte så stor roll i vilken sekund man gör saker. Så länge man får hunden att förstå. Som sagt, själv tycker jag numera att det där med inklickning är totalt överskattat och till och med dumt, det ger i 8 fall av 10 en mer passiv hund än om man börjar på att jobba direkt (om inte man klickar in genom tex övningar så som 100 nya saker att göra med en låda).
#39 Vi jobbar på bra :D. Hon får godis ALLTID när jag klickar.. så det går bra för oss.