Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2905 ggr
SparklingTindra
0

Usch! Vilka idioter det finns!

Nån här i Gällivare har kört på två hundar och sen bara stuckit därifrån! En av mammas bekanta hade haft sin hund lös på gården och så hade den stuckit iväg med en annan hund som hade sprungit omkring lös (det var första gången som han stack, han var inte ens ett år gammal). Sen efter ett tag hade han kommit tillbaka hem och haft ett sår i ansiktet. På vägen till veterinären så dog denna hund i bilen av sina inre skador. Den andra hunden hade dött direkt vid smällen med bilen. 

Hur kan man bara sticka sådär? Helst när man vet att den ena hunden överlevde och kanske ligger och plågas nånstans. Även om man blev chockad så borde man ju åtminstone kontakta polisen senare.

AnneN
0

Usch vad hemskt! Hoppas att de hittar den skyldige eller att han/hon anmäler sig själv!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sara87
0

Dålig stil :/

gejsa
0

Nej, stackars  hundar och ägare. :( Fy fan vad det är sjukt att smita.

lena1
0

såååå feeegt!!!!

LillMalin
0

Dålig stil säger jag bara! , Hoppas som Anne, att h*n annmäler sig själv, för är h*n " mänsklig" så borde h*n ha ett samvete som säger att det var fel, och då kommer h*n ångra på det. Men..om personen annmäler sig själv eller inte, så kommer h*n iallafall ha dåligt samvete (h'n borde ha det iallafall), sen är det ju upp till personen att lösa situationen.

Jasmiin
0

Hur dum får man va!?  Fundersam   H*n borde skämmas !
Hoppas att polisen eller nån får reda på vem de e !

Karmatarerskanise
0

I en annan tråd snackar en massa folk om chock. Tänk om personen i bilen var chockad? Då kan man inte göra ngt. Så då kan man egentligen inte vara arg för att personen körde iväg om man ska tänka så.

Jag tycker det är helt fel. Hoppas personen anmäler sig själv.

LillMalin
0

#7 När tyckte DU att man inte skulle skylla på folk med chock? Och jag tror inte att det var nogon chock, annars ksulle man ju inte kunna köra bilen, du sa ju själv att man inte kan göra något, då kan man knappast köra en bil! .

Karmatarerskanise
0

#8 I en chock malin händer olika saker. Man kan kanske köra, men kanske inte göra en annan sak. Så tänk om denna person hamnade i chock. Eller det är en helt annan sak nu bara för att hundarna dog? Då gäller inte samma "regler"? ;) haha dubbelmoral

SparklingTindra
0

Även om personen hamnade i chock då så borde h*n ju ha hämtat sig nu óch kunnat anmäla sig som skyldig.

Karmatarerskanise
0

#10 Javisst. Jag håller med.

Hur länge kan en chock sitta i?

LillMalin
0

Det beror kanske på hur " svår" chocken är! :)

Zvintos
0

#12: Stämmer bra det.
En riktigt svår chock, som man ex kan få efter att ha varit med om en olycka, eller förlorat en anhörig, kan vara upp till ett/flera år innan man kommit över helt (med alla faserna det innebär).

Men sådan chock är det ju inte tal om här. =)
Chock kan sitta i olika länge på olika personer, så det är väl svårt att säga exakt hur länge den håller i sig.
Man får väl gå lite till sig själv, antar jag.
Hur skulle man själv bete sig ifall man kom i chock vid en sådan händelse?

Karmatarerskanise
0

#13 Fast jag ser ju detta som en olycka.

LillMalin
0

Håller med dig Hera, ser också det som en olycka

Zvintos
0

#14: Kanske var otydlig.
Menade självklart en väldigt allvarlig/svår olycka man själv varit med i.
Ex man har krockat, någon förd till sjukhus/död eller liknande.
Buss som vält odyl.
Bränder m.m.

Detta är ju visserligen en olycka, men jämförelsevis en relativt liten olycka.

gejsa
0

Så särskilt länge tror jag inte en chock sitter i iaf. När han/hon väl kom hem så släppte det nog.

Men frågan är ju, var hände det? Mitt i stan eller på en landsväg? Finns det inga vittnen osv.

aase-andersson
0

Sen är det ju TYVÄRR koppeltvång och har man otur där kan man bli skyldig att betala skador på bil och om föraren blev så chokad att den uppsökte sjukhus. allt är inte logiskt men moralen säger väl att man anmäler om man kört på en hund. men det är inget vilt så man måste inte.. men känslomässigt kan man tänka in sig hur hund ägarna mår..

SparklingTindra
0

#17 Jag vet inte riktigt vart det hände. Det verkar inte som att det fanns några vittnen. Ingen har iaf hört av sig till dom.

Gunnel Råsander
0
  1. Är det inte så att man är skyldig att anmäla sig om man har kört på en hund eller om det är något annat djur. Jag tycker att det är så fult gjort att bara smita i väg utan att ens veta om hunden är skadad och lider. Man bör ju ta reda på vem som äger hunden som man har kört på./ Gunnel
Lathundarna
0

Trist att det hänt, men jag hänger nog inte med i varför föraren ska anmäla sig själv. Vad tror man kommer hända då?

wesdi
0

Hm… om det inte finns några vittnen som sett vad som hänt… hur vet ni då att hundarna blev påkörda av en bil?

Hemsk och trist onödig olycka.

Om hundarna blev påkörda så ska så klart föraren anmäla olyckan, även då för att söka ev. ersättning för skador som kan ha uppkommit på bil eller förare själv med anledning av lösa hundar utan tillsyn.
Så hundägarna kan få ersätta för ev. skador på bil och förare.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[typellisch]
0

#8 Chock finns i alla former. Ett råddjur HOPPADE IN i min bil från en tomt mitt i centrala Södertälje.. jag trodde det var en hund men icke, det var ett skrämt råddjur som sprang rakt ut i trafiken. Mamma satt som tur var bredvid mig eftersom vi var på väg till jobbet.

Jag vart chockad och kunde fortsätta köra i bra takt. Det enda som hände var att jag stört grät och skakade som ett asplöv, åkte in till min brors jobb som låg i närheten och ringde polisen sedan kunde jag inte arbeta den dagen för jag var för chockad och jag sov hela dagen.

Så man kan köra bil fast man är chockad.

LinaK
0

Tråden är nästan 5 år gammal, så att ni är medvetna om det bara 🙂

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se