Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1810 ggr
redhead89
0

Vilken ras ska vi ha?

Jag och sambon har idag en BC ihop (regad och avlad efter vallande föräldrar), jag kör agility och lydnad med honom, vi vallar inte men upplever faktiskt inte det är något han saknar. Men han börjar bli gammal och vi börjar så smått att prata om att skaffa hund efter denna. Frågan är då vilken ras. Vi är inte där än att vi ska skaffa hund nu, men vi har börjat så smått att diskutera raser. 

Vi tycker båda att den här hunden är helt fantastisk. Min sambo anser kanske att han är något för "snabb" för honom men mig passar han som handen i handsken (och det är ju i första hand jag som är intresserad av att träna och greja, sambon promenerar mest i skogen och kelar i soffan). Jag har aldrig haft en trevligare ras. Har såklart älskat alla mina hundar, men när jag skaffade den här hunden kände jag att jag hittat min själsfrende. BC är den första rasen som faktiskt hänger med mig i mitt tempo och jag får säga att jag älskar rasen (min hund är såklart inte enda individen jag känner av rasen utan har ganska många erfarenheter).

Dock så känner jag inför nästa hundköp att det hade varit praktiskt med en hund med mindre "vall" i, inte för att det är för mycket vall i vår hund vi har idag. Mest för hundens skull. En BC ska få valla säger alla (fast jag upplever definitivt inte att min BC idag behöver det, men man vet ju inte om nästa BC kanske är en vallidiot) och jag är inte intresserad och har inte möjlighet till att hålla får eller nöt. Sedan känner jag också att en BC är svår att få tag i en bra hund om man inte är djurägare, eftersom uppfödare vill sälja sina vallande hundar till vallande ägare - såklart. Men jag vill ha en BC. Men hur kombinerar man det? Finns det någon annan ras som är som BC fast inte så prestationsavlade på vallning? Jag vill ha en BC prestationsavlad på lydnad/agility/bruks, finns det? 

Vad har ni för tips till mig?

Pennybus
1

Såsom jag ser det är en Australian Shepherd en något större(?), lite mindre krävande och lite fluffigare variant av BC utan den där enorma vallinstinkten som BC'n, man kan ju självklart valla med en Aussie men den kräver inte att valla, vilket de flesta BC's verkar behöva.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lathundarna
1

Rent spontant tänker jag på min egen ras - kelpie.

Mantissa
2

Du skriver att du vill ha en hund med mindre vall i men att det är svårt att få tag i vallande bc? Jag fattar inte resonemanget. Finns linjer på bc som är lite mindre hyper. Kanske en sån?

[Teddies matte]
2

Skaffa inte BC igen, visst kan man hitta någon mindre seriös uppfödare som inte är mån om rasen och får fram dåliga hundar som inte är några bra vallare, men välj inte någon sådan, du skall välja en uppfödare som verkligen bryr sig om den ras det gäller. Som redan nämnts kanske Kelpie kunde vara något (den vanliga inte Workingvarianten).

redhead89
0

#1 Gillar absolut inte Aussie. Anser definitivt inte att det är som en BC utan vallning. Tycker det är mycket mer reservation och till viss del aggressivitet i en aussie än i en bra BC.

#2 Hmm… njae vet inte. Rasen tilltalar mig inte riktigt, men vet inte exakt varför. Jag känner ärligt talat inte till så många kelpie att jag faktiskt kan uttala mig egentligen.

#3 Nej det skriver jag inte, läs igen! Jag skriver att det är svårt att få tag i en bra BC om man inte är djurägare (alltså håller på med vallning). Med bra BC menar jag inte en duktig vallhund. Med bra BC menar jag en hund som är frisk, bra i huvudet och trevlig, en hund som någon lagt ner arbete i att få fram och inte bara något som råkar komma av dålig buskis avel.

#4 Det är ju lite det jag är inne på. Att en BC uppfödare som är bra jobbar ju för att få fram starkt vallande individer och det är ju inte riktigt det jag är ute efter. 

Jag har sett att det ibland finns annonser på typ blocket som säljer oreggade BC pga att dom avlat på tex agility, lydnad och den biten. Men det känns ju inte helt seriöst heller. Fast samtidigt är det ju det jag är ute efter.

Jag funderar även lite på om man skulle importera en BC, någon som har erfarenheter av det?

russin
0

Lancashire heeler😃

Mindre (kan vara både behändigt och svårt), förig, kvick och snabb, vilja att göra saker och jäkligt roliga.

malinroth
0

Bearded Collie?

Det är ju betydligt mer pälsvård än en border så är man helt ointresserad av det går den ju bort direkt..

Pennybus
1

Reservation mot främlingar är något man kan träna bort genom att social och miljöträna den mycket som valp. Aggressivitet tror jag inte, har träffat jätte många Aussies som är superhärliga, inte ett uns av aggresivitet. Lämnar tråden med mitt förslag och som sagt var det bara ett förslag :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

thilda-
0

har du tittat nått på Grupp 2, Cimarron uruguayo? dom är som en BC men lite mildare :)

joheck
1

Ni skulle ju annars kunna ta en omplacerings bc. Vissa visar sig ju inte tillräckligt intresserade eller duktiga för vallning och säljs då fast inte som vallhundar.

redhead89
0

#6 Nej, det går tyvärr fet-bort ;P

#7 Nej, absolut inte en hund med pälsvår =S

#8 Ja, det är lugnt, alla förslag är såklart välkomna. Men jag har allt för dåliga erfarenheter av aussie. Inte en ras jag gillar alls och ärligt så ser jag väldigt många olikheter mellan aussie och bc, trots att folk för jämnan jämför dom som om det nästan vore samma ras (kanske för att dom är lika till utseendet många gånger?).

#9 Nej, tilltalar mig inte alls X), och kan itne riktigt se att dom skulle vara som en bc fast mindre? Jag är insnöad på BC, jag vill ha en BC, men inte en vallande sådan eftersom jag inte vill valla. 

#10 Ja, joo.. iof. Det skulle man ju kanske kunna. Fast jag älskar ju valptiden och att få träna den från valp och det vore ju tråkigt att missa den delen. Men det är faktiskt en tanke som helt klart är värt att fundera mer på!

thilda-
0

#11 i mentaliteten tänkte jag på..
inte utseende mässigt :P

redhead89
0

#12 Okej, för mig är det precis lika mycket utseendet som mentaliteten som är av betydelse..

dinamnam
0

Jag har ju en icke vallande BC och det funkar men dom kräver som sagt mer än andra hundar! Min nästa hund blir inte BC då jag redan nu märker av att det blir svårt med skolan osv.. Så mitt råd är i alla fall att du inte ska ha en till BC (bara en tips) men du väljer själv! Vilka raser har du haft?

Med vänliga hälsningar 

rebz
0

Du har inte funderat på en Tollare? Dock måste man även där vara noga med mentaliteten. Men den rasen är ju retrievernas bordercollie och då utan vall.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[cindrus_89]
0

Jag har aussie och umgås med massa aussiefolk och har inte träffat många aussie som är reserverade.. Och då har jag träffat mååånga aussie i alla typer.. Men aussie och bc skiljer sig en del ändå. Jag har träffat många bc också.. om du känner att bc passar dig som handen i handsken så tror jag du kommer sakna den nturliga will to please som vallhunds raserna har. Synd att du träffat reserverade aussies, men erfarenheter spelar in helt klart.. men kolla ändå in rasen lite till för den är väldigt trevlig jag tycker nästa många aussies är föölr sociala ibland:-)

Eywa
2

Jag rekommenderar Kelpie. Tror verkligen att det är rasen du söker.