Vargattacker
Ni som har era hundar lösa. Eller släpper ut dom för en sen kvällskissning. Ha era hundar kopplade.
Nu är det den 4,de attacken från varg på hund I Färila. Men det här gäller där varg har revir, alltså över hela landet snart.
Här har det varit extra rörigt några veckor med varg tassande bland husen.
Bara en liten omtanke på våra älskade vovvar😉
Läskigt 😕
Jag har en liten dum fråga angående varg. Jag är seriöst typ livrädd att stöta på en varg (eller björn) i skogen och så (som tur är har vi inga djupa skogar just i mitt område men det finns djupa skogar i stan). Finns vargarna över hela Sverige? Jag bor i Södertälje och ''inbillar'' mig att det inte ska finnas några vargar här nere.. bör jag oroa mig? 😛
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1928581-fler-vargar-siktade
#1 Hittade den här länken.
Risken att du ska råka ut för varg är är micro liten. Men den har varit där och kan dyka upp igen.
Vi bor nedanför Kilsbergen där det bara finns några småskogar. Och här är dom och ställer till en hel del oreda just nu.
Just nu börjar ungvargarna som föddes förra året, att röra på sej. Och dom är inte speciellt blyga av sej. Dom syns både här och var. Det finns inga garantier att du inte ska se någon, men risken är som sagt väldigt liten.
Uppe i Färila blev 3 sällskapshundar vargdödade inom loppet av ett dygn. Dom släpptes ut lösa för en snabb kissning. Och nu har den fjärde råkat ut för nästan samma sak, men klarade sej. Har man hunden kopplad är det ingen fara. Men här var det en man som rastade 2 hundar i koppel som fick freda sej mot vag för ca ett halv år sedan. Och innan det var det en annan kille som råka ut för samma sak. Men det var i Norberg har jag för mej.
Men jag tror inte du behöver vara orolig.
Och du, det finns inga dumma frågor😉
#2 Jag borde nog kolla min lokala tidning lite oftare
, haha. Men man har liksom, pga sin lilla rädsla, skjutit undan tanken på att vargar kan synas till här men borde nog vara uppmärksam trots allt. För man vet ju aldrig.
Men vad ska man göra om man får syn på en varg då? ..
Tack att du tog dig tid till att svara 🙂
#3 Locka lite på den… Nej jag skojade bara. Det var det min grabb gjorde och den kom så nära som 4 meter😮Han filmade allt och har lämnat in det till länsstyrelsen. Han satt i bilen när han filmade den kanske jag ska säga.
Skrik och gapa. Stannar den och inte verkar höra dej, så kasta något på den. Vargen kan bli blockerad men vaknar till om den får något på sej som "väcker" den. En gren eller vad som helst.
Enda gången jag tycker det är olustigt är när jag rastar mina hundar vid 5 tiden på morgonen och man inte ser vad som finns omkring oss när det är kolsvart ute. (bor på landet) Då känner jag mej rätt liten. Och den gången då vargen satt bakom husknuten och ylade. Då var jag inne snabbare än blixten😂Sen fick gubben min, rasta hundarna när det blivit mörkt hahaha.
Jag är nog inte så orolig för min egen del, utan det är för mina hundar.
Usch… Där jag bor har jag träffat på en varg (med hund), och det har setts varg mitt i ett bostadsområde. Spår finns över hela kommunen, ända upp (ner?) till borås. Här är det gott om vargar, men ändå har ingen blivit attackerad. Varken människa eller annan djurart, inte ens boskap och får 🙂 Men det är bra att du varnar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Tur att han satt i bilen då 😮
Tack, tack.. det är nog alltid bra att veta vad man ska göra eftersom det ändå varit vargar här nere liksom.
Nej men fy! Att du varit så nära en varg? Usch, usch.. jag hade aldrig vågat gå ut igen typ, haha
Vi har flera revir här. I ett av dom fanns inga problem med vargen och jakthundar. Sen kom en ny alfahane in och dödade den gamla alfahanen. Sen dödades det hund på hund under en kort tid. Sen vågade dom inte använda löshund på deras eftersök och jakter i det området.
Jag har sett varg några gånger här, men inte så nära som min grabb var😉
#5 VAD LÄSKIGT 😕 Jag skulle göra i byxan om jag såg en varg, seriöst. Nej usch usch!
#7 Åh herrejises.. läskiga typer de där vargarna 😕 Eller så är jag megafeg? Haha.
#8 den var ca 20 meter bort, så var inte så rädd ;) vargarna är oftast mer rädda än vad vi är, oftast.. De rena vargarna iaf, sen kryllar det ju säkert om varghybrider.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det här med att det hjälper att ha hunden i koppel och att det bara är små hundar som blir tagna är ju lite av en myt… här har man gått med min stora, svarta best i koppel så fort vi är ute i varg-skogarna och inbillat sig att ingen varg vågar hoppa på oss… tänk så fel man kan ha http://fagersta-posten.se/nyheter/1.1849083-man-och-hund-attackerade-av-aggressiv-varg-i-norberg?mobileRedirect=pass
#9 Enligt vargforskaren jag pratat med så finns det knappt några hybrider.
#10 Var det du och din hund som råkade ut för vargen…?
#9 Jag hade ändå varit rädd 😕 Hahaha…
#11 finns det inte? har hört att det nästan bara finns hybrider… hmm
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Förlåt, uttryckte mig kanske lite dåligt i texten.
Bor i närheten av Norberg och har en stor, svart flatcoated som jag är ute mycket i skogen med. Eftersom jag kommer från Norrland ursprungligen så är man inte riktigt van att "se upp för vargen" men efter mycket varningar så vart man ju orolig och började ha henne kopplad ute i skogen. Men så i höstas hände ju det där som det stod om i artikeln jag länkade och då kände man ju att visst är min hund stor, men inte så rejäl som en rottis hane och att vargen gick till attack trots att hunden var i koppel nära sin människa.
Men det är klart, även om koppel inte hindrar vargen från att gå till attack så har man ju större chans att (precis som killen i artikeln) vara inom räckhåll och försvara sin hund :/ men hade ju varit trevligare om vargarna var lite mer rädd för människan och att det räckte med ens blotta närvaro för att dom skulle undvika konfrontation…. otäckt :(

Artikel angående vargar och varghybrider i Sverige http://http://www.hoglandsnytt.se/opinion/debatt/en-samhallsfarlig-vild-stam-av-oskygga-varghybrider-i-sverige/
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Kändes inte som världens mest seriösa debattartikel. Mest som ett inlägg från "varghatarsidan". Tror mer på forskningen än allmänheten.
#15 kan inte se länken…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Du får ta bort de första http:// i länken
Jag läste i länken och måste säga att det inte hade något med hybrider att göra. Det var någon som inte hade speciellt mycket till övers för jägarkåren. Någon som skrivit en egen åsikt med andra ord. Och egna åsikter måste man få ha förstås🤔
Vargforskaren som höll föredraget jag lyssnade till, sa att hybrider inte fick den pälskvalitè som en renrasig varg behöver för att klara väta och kyla. Dom överlever inte. Men om det finns något vetenskapligt belägg för hans påstående, det vet jag inte.