Byta foder?
Nu är det då min tur att stå rådvill i foderfrågan.
Jag har en schäferkastrat på snart tre år som tidigare har gått på Eukanuba Everyday men då han fällde så fruktansvärt mycket samt kliade sig/gnagde på tassarna så bytte jag till Eukanuba Sensitive Skin. Fällandet och kliandet har avtagit något enormt men ändå har jag börjat fundera på om detta verkligen är det bästa jag kan ge min hund. Blandrastiken vi bor med får foder från Orijen så började tänka lite i de banorna. Även Acana har jag fått rekommenderat för mig.
Just nu står det alltså mellan Orijen Adult Dog, Acana Adult Dog Large Breed eller att fortsätta med Eukanuba Sensitive Skin.
Har sett att vitamin-innehållet skiljer sig rätt mycket mellan de olika fodersorterna så där ligger ju Orijen i topp. Dessutom skall det fodret vara bra för musklerna (Min hund är inte så muskulös).
Dock är jag ju ändå nöjd med fodret jag har nu, så är lite osäker på hur jag vill göra!
Några synpunkter?
Eukanuba är ju inte det bästa fodret, finns en del hundar som blir väldigt dåliga av det, men inte alla förstås, om du inte märker några problem och hunden mår bra av det behöver du ju dock inte byta.
Du kan inte tänka dig färskfoder? Jag är ju lika salig som i princip alla andra är som bytt från torrfoder till färskfoder. Det är galet vad bra det är! Men det kräver ju lite frysplats så det kan ju vara begränsande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har haft Acana Ranchland till min tik innan vi gick över till färskfoder. Det är ett bra foder till ett rimligt pris och hon funkade bra på det men åt torrfoder överlag dåligt så nu funkar hon mycket bättre på färskfoder. Har du möjlighet så skulle jag rekommendera färskis, men annars tycker jag ett av de spannmålsfria Acana-fodren är att föredra :)
Det är ganska mycket B-vitamin i acana upptäckte vi, för i början när hon åt det luktade hon b-vitamin. Men det gick över efter ett tag.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag har inte speciellt mycket frysplats så känns lite svårt för min del. Har absolut övervägt det men vill försöka med torrfoder tillsvidare.
Han fungerar ju bra på Eukanuba men det är just det där med vitaminerna som gör mig lite frågande, hur fodret kan påstås vara så himla bra när det har typ hälften så stor vitaminhalt som t.ex Acana?
Var någon kund i djuraffären som hörde min diskussion med personalen angående foder och hon nästan skrek ut: "ACANA!"
Tydligen skall Acana vara bra för pälsen också? När han hade Eukanuba Everyday var han nästan sträv i pälsen och fällde som sagt jättemycket så vill ha ett foder som är bra för hans päls.
Skall jämföra lite mer och fråga i djuraffären när det är dags för nytt foder så får vi se hur det blir. Priset skiljer sig ju inte så otroligt mycket mellan just Eukanuba och Acana så skadar kanske inte att testa?
Orijen verkar superbra men tyvärr lite dyrt…
Haha, den där kunden hade kunnat vara jag. Hörde en kunds diskussion med personalen där personalen försökte pracka på dem Iams foder och jag var såå nära på att säga till kunden att de skulle titta på Acana istället då jag anser att Iams är ett skitfoder.
Men de gick i samband med att personalen pratat klart så fick inte möjlighet och vågade inte gå fram och avbryta.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar