Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 15970 ggr
Persifone
1

Vad är det för fläckar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skrivit om en mops jag tar han om för en släkting, tråden finns här: http://mops.ifokus.se/discussions/513244bcce12c42f99005cd3-kampen-om-mopsen?discussions-1

Det är så att han på magen har svarta fläckar, och jag vet inte vad det kan vara för något. Har försökt tvätta bort dem men utan större framgång. Är det bara smuts eller något annat?

Är helt ny på mops, eller ny på hundar med kort päls så har inte varit med om detta innan. Personen som egentligen äger mopsen har nog inte badat honom på åtminstone 1-2 år.

Tacksam för svar :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
0

Det är mjuka och lossnar när man pillar för mycket på dem. Känns lite geggiga om det hjälper :)

Mysisa
0

kan det vara svamp?

minavitas.wix.com/kennel

Persifone
0

Jag har verkligen ingen aning! Han tycker inte om när man försöker "tvätta" bort dem. Så känsligt är det av någon anledning.

Mysisa
0

rådfråga en veterinär är mitt tips

minavitas.wix.com/kennel

Persifone
0

Efter mycket letande på google får jag reda på att det är leverfläckar, vilka kan (även om det inte verkar så vanligt) vara hudcancer.

Mysisa
0

fast leverfläckar brukar inte lossna om man pillar på dom, därför jag tänkte på svamp. Annars tycker jag att det ser ut som leverfläckar

minavitas.wix.com/kennel

Belimas
0

Känns väldigt tveksamt att det är leverfläckar, de brukar inte lossna när man pillar på dom.

[typellisch]
2

Hade min hund fläckar som trillade av hade jag åkt till veterinären så fort jag fick tid hos dem.
Hade min hund fläckar som inte trillade av hade jag rådfrågat andra däremot.

Persifone
0

#8 Om du läst länken jag skrev överst så förstår du att det inte är min hund, utan en jag tagit mig an från en släkting som är en d*m i huvudet. Jag har än så länge inga papper på honom överhuvudtaget, hon har heller ingen försäkring på honom. Ska självklart vidarebefordra detta till henne, även om det är tveksamt till att hon skulle göra något åt saken.

Försöker för tillfället få henne att sälja honom till mig men hon är för egoistisk för att göra det så enkelt.

Persifone
0

När jag skriver "lossnar" i inlägg ett, menar jag inte att hela fläcken gör det utan typ en liten del av den, förlåt att jag var otydlig.

[typellisch]
0

# Nu förstår man bättre när man får veta historia också. Jag menade inte att vara dryg eller elak mot dig så bet om ursäkt om det lät så :).

Persifone
0

Det är ingen fara, går bara på nålar just nu under denna processen, så retar upp mig själv lite enkelt. 

Självklart om det var min hund att jag hade tagit honom till veterinären. Ägaren har inte ens vaccinerat honom på tre år. Så det är första stoppet om hon kan tänka sig att sälja honom till mig.

Loveradio
1

Ser ut som vanliga pigmentfläckar. Inget som kan tvättas bort.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[typellisch]
0

#12 Åh 😐 Tror hunden mår bra av en liksom genomsökning och sedan få vård för eventuella sjukdomar, som dessa fläckar. Ägaren borde inse att i långa loppet blir det billigare att vaccinera och åka in på en gång när symptom uppstår än att bara strunta i det liksom. Jag hoppas hon tar sitt förnuft till fånga.

Eller att du, som jag säkert tror du kommer göra, ser till att h*n får den vård han kanske behöver om du köper h*n. För dessa fläckar bör åtminstone kollas upp.

Persifone
0

Ägaren inser tyvärr ingenting, hon vet med 99% säkerhet inte ens om att han har fläckar. Hon har inte heller pengar (eller intresse?) för att ta honom till vet =/

Persifone
0

#13 Va bra, tack. Läste att man gärna ska göra ett test hos vet ifall de kan vara hudcancer.

[typellisch]
0

# Då borde hon sälja hunden, för h*n förtjänar bättre! Ingen sann djurvän vill se sin bästa vän må dåligt. En sann djurvän vill ha sitt djur vaccinerad och frisk.. det är bara sunt förnuft och starka känslor för sitt djur. Så hon borde ju sälja h*n tycker man 😐

Persifone
0

Jo, jag vet, försöker få henne att inse det men hon gillar att ha en "sängvärmare" som hon kallar det.

[typellisch]
2

#18 Gosedjur funkar bra det med för s.k sängvärmare..

Persifone
0

#19 Ja, ungefär det jag försöker förklara för tanten :P

De behöver inte ens gå ut, det behöver hunden men det struntar hon blankt i och låter den göra sina behov i lägenheten, som hon dessutom hyr i andra hand.

[typellisch]
0

#20 Nej men åh 😕 Hoppas VERKLIGEN hon tar tag i sig själv!

Persifone
0

#21, tror inte hon gör det då hon är gammal och faktiskt inte rent fysiskt är kapabel att ta hand om en hund =/

Persifone
0

Han är ju hos mig nu, och hoppas innerligt att aldrig behöva lämna tillbaka honom!

[typellisch]
0

#23 😕 Jag hoppas du kan behålla han!

Belimas
3

Om hon verkligen inte går ut med honom alls så skulle jag överväga att kontakta länsstyrelsen och göra en anmälan OM det nu är så att hon tar tillbaka honom sen. Ingen hund ska behöva leva så och de lär inte se med blida ögon på att han inte får komma ut på dagliga promenader =/

Persifone
2

Absolut! Om hon tackar nej till mitt erbjudande om att jag kan köpa honom kommer jag också berätta för henne att det hon håller på med är vanvård och länsstyrelsen kommer kontaktas. Det tvekar jag inte en sekund på.

[Forest]
0

Han ser ren ut förövrigt under elelr mellan fläckarna, jag hade gissat på leverfäcker man som sagt de lossnar inte. Hur är hunden annars , rena öron snopperiet ser ut att ha stor brun fläck med? Kanske nån typ av svamp men som sagt ta hunden du till vetrinären o sen kontaktar du länstyrelsen ang djurhållningen.