Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2060 ggr
Peak303
0

"Drömmen om en hund"

Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken. Så den fick bli som den är.

Har alltid velat skaffa en egen hund men eftersom min mamma inte vill tillåta en hund här hemma så får jag helt enkelt vänta tills att jag flyttat till eget boende. Så om något år blir det min tur att skaffa en egen hund. ^^

Har en del raser jag är intresserad utav men jag ville skriva ett inlägg här då jag vet att de flesta raser har problem hit och dit. Någon här som vet något om följande rasers hälsoproblem?

Då jag gärna vill ha en hund som följer med mig ut och springer eller går långa rundor då jag som person är väldigt aktiv utav mig.

Hundraserna jag funderat på är:
Australiensk Shepperd (Vet att inte många säljs till dem utan typ får.)
Basenji 
Dansk-Svensk gårdshund
Korthårig foxteriier

Eller om ni har annat förslag på en hund som tycker om att ut och röra på sig mycket. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Forest]
4

Du kan även välja i rasgrupp 9, nu tror jag att du kommer säkert hitta på en del annat med för aktervera hunden. En person som verkligen läntar efter skaffa hund tror jag läser på mycket o villig att lära sig mycket oxå :) Dessa raser du valt är det en jag inte kan så bra alls det är Basenji :) frisk sund ras men tror de är ganska envisa och därmed lite mer krävande?

Jag säger bara lycka till tror den dagen du skaffar en valp/hund så finner du din bästa kompis för många år framöver ❤️

Peak303
0

Har en hel del annat jag skulle vilja prova med hunden och se om den tycker de olika aktiviteterna är roliga. Ex. Agility. Men där hänger det väldigt mycket på hur stora problem de olika raserna har med ex. höfter och leder. :) Klickträning är även något jag skulle vilja göra.

Jo läsa på är något jag kommer att göra mycket. Har även haft 3st (var av en i livet idag) west highland white terrier som jag ville träna agility med men vågade inte med tanke på deras led eller knä problem(minns inte vilket av dem), sen kunde jag inte heller då jag bor hos mamma och var bara hos min pappa varannan helg (han som har/ft dem). :)

-'  Malin Hultman

Workingdog
2

En Australian Shepherd behöver betydligt mycket mer än bara långa promenader. Det är en krävande brukshund som behöver mycket mental stimulans! Man behöver nödvändigtvis inte valla, men spåra, upplet och andra sånna saker.

Dom andra raserna har jag ingen koll på men säger som #1 att kolla lite i rasgrupp 9, det finns aktiva raser där med men som inte behöver sådär jättemycket mental stimulans som vissa andra :) 
Och lycka till!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

malinroth
1

Helt rätt att du kollar upp sånt! :) 
Jag är inte speciellt insatt i hälsostatus för dessa raser men det brukar gå att hitta lite om hälsa på rasklubbarnas sidor och kanske någon annan här vet bättre! Skulle tipsa om att också vara noga med att kolla mentaliteten hos raserna och framförallt föräldradjuren. 

De allra flesta raserna gillar och klarar av att röra på sig mycket, valet av ras måste nästan grunda sig på mycket mer än så. Vilken ras som passar dig beror ju på vad mer du tänkt aktivera hunden med och hur mycket, vilken storlek, typ av päls osv. 

Alltid bra att vara ute i god tid för att ta reda på vad du är ute efter och småningom börja leta efter lämpliga uppfödare och kombinationer 👍 Lycka till!

Peak303
0

#3: Jo var just därför jag skrev det inom parentes efter, är en hund jag drömt om länge. Men lär nog få utesluta den rasen, men en dröm om den kan man ju alltid ha. :)

Såg att de flesta raserna i grupp 9 var små. Är väldigt få små raser jag skulle kunna tänka mig, då jag alltid velat ha en ras som är något större. :)

-'  Malin Hultman

Eywa
0

En hund behöver inte bara motionera, den behöver även någonting för hjärnan, oavsett om det är en liten yorkshireterrier eller en rottweiler. Har du funderat på vilka andra aktiviteter du skulle kunna tänka dig att syssla med tillsammans med din hund? Då blir det enklare att tipsa om en ras.

Alla hundar kan bli aktiva fysiskt om man tränar upp kondition och vänjer hunden vid ett aktivt liv. Vill du inte pyssla med allt för mycket hjärngympeaktiviteter rekommenderar jag utställningslabrador, utställningsgolden, storpudel, ca de bou eller annan mild mastiffras. De kräver inte allt för mycket i form av mental stimulans men kan bli riktigt aktiva i övrigt :) 

Danssvensk kan även passa, såg nu att du hade funderat på den rasen. Fick för mig att du gillade stora hundar. Dansken är rätt liten. Det finns en del stress i rasen, något värt att tänka på. Annars mycket trevliga hundar.

Neela
0

Pudel finns i stor variant men ja, annars är de flesta i grupp 9 rätt små.

Peak303
0

#4; Har försökt hitta lite ang dessa raser. Men kan ju alltid maila och fråga någon uppfödare om jag inte hittar. Det jag hade tänkt göra är mestadels agillity och klicker träning. Sen att hunden även får följa med mig ut på mina rundor då jag är ute och springer eller ute och fotograferar. :) Tack! :)

Det med päls och storlek. Gärna korthårig och gärna något större runt 40/50cm och uppåt.

#6: Är väl egentligen mycket jag skulle kunna göra. Ex. Agillity, klickerträning och en hund som kan följa med mig ut och springa och med ut på alla mina fotorundor. 

Jo Dansk-Svensk är rätt liten vilket jag vetat sedan innan. Fastnade dock för denna rasen ändå. Den tilltalade mig på något sätt. 

#6 & #7: Kan även direkt säga att Pudel, golden eller labbe inte är min grej. Är tyvärr inga raser som tilltalat mig.

-'  Malin Hultman

[Forest]
1

8 Ska du inte göra så mycket mer så rek jag att du kollar närmare på rasgrupp 9. Jag tränar agiltiy,klickerträning och trix, cyklar med mina o traskar några timars promenad då har jag dvärgpudel och en toypudel även dessa mindre raser pallar mer än vad man tror. Sen får man ofta borse lite vad man tycker är tilltalande utseende, jag har alltid ansett pudle är fina, men min man tyckte inte de var så himmla fina.. 🤐

Peak303
0

#9: Finns ju en massa mer man kan göra. Men detta är väl huvudsakerna. Jag kan tyvärr inte tänka mig att skaffa en Pudel då dem inte tilltalar mig, gäller samma med kaninerna i nuläget. Jag hade inte skaffat en ras där inte utseendet tilltalar mig. 

Var tidigare inne på ex. Mops, dalmatiner, schäfer samt en massa andra. Men efter att ha läst om alla andningsproblem, höftproblem och allt annat valde jag att tänka om lite. Då jag inte vill ha en hund som har dessa problem, med tanke på att jag vill att dem ska kunna springa utan att det ska bli värre.

Jag vill tyvärr utesluta grupp 9 för tillfället då ingen av dem raserna direkt tilltalar mig i varken storlek eller pälsen.

-'  Malin Hultman

Pennybus
2

Aussie(Australian Shepherd) är en otroligt krävande ras och passar inte den som bara tänkt hålla på med agility och klicker och följa med på foto/springrundor. Basenji'n är en mycket vacker ras och jag har själv haft ögonen på den, dock inget för mig. Kopierat från SKK: "Dagens basenji är i första hand en sällskapshund, men i de inre delarna av Afrika används rasen än i dag som jakthund, i första hand för att driva vilt in i fällor." "Den är att betrakta som en livlig ras men som gärna kelar och ligger nära sin ägare. Den är intelligent, självständig men ändå tillgiven och alert. Rasen har ett medfött mycket stort viltintresse" Med tanke på att du har kaniner och den används(så som jag fattat det) för harjakt ev. hetsjakt(rätta mig om jag har fel) och om du ska ha en Basenji får du se till att kaniner är Inte Att Röra. D/S Gårdshund kan jag inte så mycket om. Korthårig foxterrier vet jag inte heller så mycket om, men har för mig att terriers kan ha en del skärpa och kan vara ganska envisa(kanske bara något jag har fått för mig) Om du inte har något emot lite längre hår på hundar kanske Eurasier vore något? :) Edit: Schäfrar kräver mycket variation i sin träning och är en brukshund först och främst.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Peak303
0

#11: Tack så mycket för informationen! :)

Basenjin låter som en hund som skulle passa mig med beskrivningen som SKK hade. Just det med kaninerna så är det en sak jag kommer vara väldigt sträng med och inte låta hunden komma nära dem om jag inte är i närheten. Om jag nu fortfarande har kaniner på samma sätt som jag har idag. :)

Just det med Aussie så får den rasen nog stå kvar på min drömlista. Den känns lite för krävande, men annars en otroligt fin hund. 

Eurasier lät lite intressant, får ta och kolla upp mer om denna ras. :)

-'  Malin Hultman

Pennybus
0

Eurasier är en genom trevlig hund och hade jag inte varit såpass aktiv och med så höga mål inom tävling och träning hade jag med största sannolikhet skaffat en (:

Emel
0

Tycker Dansk - Svensk gårdshund låter alldeles bra för dig. Lovar att om du engagerar dig kommer ni bli ett bra team!

Gårdshunden är flexibel, uthållig, och en "hyfsat bra av och på knapp". Den har terriergener såklart men mycket mjukare och trevligare än de flesta terriers jag mött.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

rebz
0

Kolla in Dvärgschnauzer :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Peak303
0

Hur är rasen Kookjerhondje?

#14: Okej, tack för informationen! :)

#15: Tyvärr ingen ras som tilltalar mig. :)

-'  Malin Hultman

Pennybus
1

Kooikern är en aktiv hundras och jag tror tyvärr inte den passar dig

Peak303
0

#17: jag är ju själv väldigt aktiv utav mig, vad gör att den inte skulle passa mig?

-'  Malin Hultman

Neela
1

#18 Det som syftas på är nog att de flesta lite aktivare raser behöver mer än bara fysisk motion.

Peak303
1

#19: Okej, ja jag vill ju göra mer med hunden jag skaffar. Vilket är ganska självklart. Jag hade gärna provat spårning osv. Men jag vill lixom veta mer om raserna och inte bara "rasen passar inte dig". 

Jag är ju villig att anpassa mig mer efter hundens behov om jag nu väljer att skaffa en ras som kräver mer. Jag skaffar ju inte en hund bara för att jag bara ska göra saker jag tycker är kul. Utan jag vill även att hunden ska ha rolig och kunna göra saker den behöver. Och kunna bygga upp ett band med en hund. Har ju haft hund tidigare(och en idag) men dem var och är väldigt lata av sig. Vilket jag tycker var väldigt synd då jag gärna hade hållit på med dem mer. Pappa började spårkurs med första hunden som vi sedan tyvärr fick avliva. Och de andra 2 var inte alls intresserade utav just den biten.

Det är just därför jag ber om tips på raser och om någon här vet något mer om raserna jag är intresserad utav. Och sen är jag inte jätteinsatt i vad man mer kan göra. Därför jag börjar kolla runt efter hundraser redan nu. Då jag vill lära mig mer av olika aktiviteter man kan hålla på med för att anpassa sig mer efter just den rasen jag väljer att skaffa om några år.

-'  Malin Hultman

Neela
2

Jag tror de flesta väljer ras efter vad dom vill göra, sen får man anpassa sig efter individen i viss mån. Du kanske ska fundera lite på vad du tycker är skoj och hur mycket tid du vill lägga? Att fastna för en ras och sen anpassa sig kan säkert fungera också men förutsättningarna blir troligtvis bättre om du vet mer vad du vill och utgår från det.

[tintilar]
0

Kanske en lapphund? Titta in på slk.nu :)

Pennybus
0

#18 Vad har du för mål med hunden? Tävlings intresse? Tränings intresse? Vilka hundsporter är du intresserad av? På vilka sätt kan du aktivera hunden? Hunden kommer leva i 12-14 år, är du beredd på att hålla på med det du gör i 12-14 år till? Kooikern är en ras som kräver relativt mycket aktivering, med tanke på det du skrivit förut tycker jag inte att kooikern passar dig, det är lätt att ta vatten över huvudet.

[Kanintokan]
0

Jag har själv gått i tankarna om att skaffa hund längre fram i livet. Det jag tänkt vilja kunna göra med hunden är detsamma som du tänkt att göra med din. Jag var på en hundmässa i vintras och fastnade för den underbart vackra hunden eurasier. Uppfödaren berättade att det är en hund som inte är till för jakt men som gärna tränar agility. Den är lite mer tillbakadragen, den springer inte fram och kastar sig i främlingars famnar. Den kräver inte lika mycket som brukshundarna. Eurasien är ca 50 cm någonstans där ;) Jag tycker du ska kolla in den. Dina önskemål om hund är precis samma som mina så kanske denna hund låter intressant för dig med. Jag tyckte den var urhäftig :D

Frida B
0

Kolla in rasgrupp 9 :) finns många fina och trevliga hundar där, varför skulle du inte kunna ha en liten? Om det nu är så att de större inte passar dig, kan du ju iaf kolla närmare på dom mindre raserna. Kan säga direkt att varken Schäfer, Aussie, Kooiker eller Dalmatiner är någonting du skulle klara av utifrån det du skriver, och mopsen är inte direkt någon frisk ras. Någon av Bichon raserna kanske? Om du inte har någonting emot pälsvård förstås.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)