Valpplaner!
Än så länge väldigt långt bort , Har inte ens bestämt kennel eller kanppt kollat på någon ! Nu sitter jag i funderingarna hur fasen jag ska kunna skaffa valp men jobb osv . Enda lösningen jag hittar är att tajma min semester ca 5 veckor och sedan skaffa en pålitlig hundvakt . Men det känns inte heller rätt jag vill ju vara hemma mycket längre :( Hur gör ni ? Hur har ni lyckats . Just nu känns det som jag får skaffa valp när jag går i pantion kankse 40 är för länge :(
Jag undrar precis samma sak. Det är nog alltid lättare för folk som är (tyvärr) hemma sjukskrivna, eller mammalediga (de som nu orkar både valp och bäbis), eller om man har en familj, där barnen är vuxna nog för att hjälpa till, och kanske har 10 veckors sommarlov, eller då för de som är sambo med någon och kanske tar ut 5 veckor semester efter varandra.
Jag hade dock en tjej i min högskoleklass som skaffade en hundvalp när hon bodde själv, och inte ens under sommaren, utan precis i början på terminen. Då prioriterade hon valpen framför föreläsningar, såklart, och bad sedan om hundvaktshjälp av de klasskompisar som gick en annan inriktning med andra schematider och ibland kunde deras pojkvänner (också min sambo) ställa upp som hundvakt, då de läst andra program med andra schematider. Men det måste ha varit svårt och stressigt för henne, och efter en månad så började krockar att ske, och hon fick börja väldigt tidigt och väldigt snabbt med ensamhetsträning… Vovven verkar ha gnytt mycket i början, men lärt sig fort ändå, för nu några år senare så verkar inte hunden traumatiserad av detta, utan klarar sig bra hemma själv ett par timmar nu och då. Men jag tror inte att det är en bra plan att skaffa hund i ett sådant läge… och 4-5 veckor kan räcka, innan hunden kan klara sig själv en stund, men det kanske inte alls räcker, så det är ju bra att ha en plan med introducerade vänner som kanske kan hundpassa, eller någon familjemedlem och så.
Vi har funderat ibland att kanske en omplaceringshund som tidigare vant sig vid lite ensamhet kan vara ett alternativ. Fast å andra sidan måste ju den hunden hinna lära känna oss innan den kan känna sig trygg i ett helt nytt hem! Så det är svårt, helt klart. Jag får följa denna tråd jag också, i spår på tips om vad göra!
Jag undrar också, även om det är långt in i framtiden drömmer jag också om "nästa valp" och vad det ska vara för ras. Men hur fan ska det gå till?
Den här valpen skaffade vi när sambon fått fast jobb. Jag tog ett år på distans på högskola för att kunna ensamträna henne och så långsamt (vilket har visat sig behövas) och nu under sommaren har vi jobbat rätt olika och haft dagmatte vissa dagar.
Jag har också spånat en hel del på det där.. Min tantis är nio år nu och "ynglingen" fem, så om ett par år så hade det passat bra med valp.
Man får väl helt enkelt skaffa en sambo som älskar hundar och är villig att lägga sin semester på en valp, så att man kan ta fem veckor var :D Det verkar helt klart vara den lättaste lösningen ;)
Jag har hört om folk som tagit semester + tjänstledigt ett par veckor, men jag undrar hur lätt det är att få tjänstledigt pga valpköp.. Jag kan ju se mina chefers himlande ögon framför mig allt för väl, dom skulle tycka att man är knäpp.
Jag är ju lärare och har därmed 8 veckors sommarledigt, så när det blir dags att skaffa valp kommer jag tajma det till sommarlovet. Felar det på någon vecka eller fler behövs så får husse ta sina några veckor.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 fusk ;) Funderar på att jobba ihop en massa pengar och ta tjänstledigt för att sedan hitta en bra dagmatte! Men jag skulle ju helst vilja vara hemma ett år :) Sist löste jag det med en omplacering som kunde vara med på jobbet men har ju bytt jobb nu så det är inte heller något alernativ :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Själv har jag som tur var inte problemet då jag kan ta med mig valp/hund till jobbet.
Men något jag alltid undrat, hur "tajmar" man valpköp med semester eller sommarlov? Själv har jag nu väntat 1 år på att min kull ska tillverkas. Det är ju jag som får tajma min tid till valpen och inte tvärt om. Köper man hund från blocket eller liknande om man ska ha den till ett visst "datum"? Eller hur gör man? Ingen kritik alls utan jag är bara nyfiken.
#6 jag tar ut semestern när min valp kommer :) Och ist jobbar hela sommaren! Eller det är iaf planen :) Har ju som sakt inte ens börjat kolla kennlar ifs är det en kennel som jag är lite förtjust i men det är ju mycket att kolla upp endå :)
#6 med sommarlov är det väl svårare, men semester kan du ju tajma till valpen. Har du flera kennlar att välja mellan brukar det alltid vara någon som har valpar som är leveransklara till våren/sommaren och då tar du semester i förhållande till det. Jag tycker också det verkar som att många kennlar har valpfödslar tidig vår. Åtminstone upplevde jag det så när jag letade. Har du bara en kennel eller en speciell tik du vill ha valp efter är det så klart annorlunda.
#6 Jag tänker att valpen kanske kan stanna lite längre hos uppfödaren om det skulle behövas och sedan har vi ju sammanlagt 13 veckors ledigt vår/sommar eller sommar/höst, det borde ju inte vara omöjligt tycker jag. För mig är det "enda" chansen att skaffa valp då jag inte kan ta ut min ledighet när jag vill, så jag har tänkt försöka få till det på det viset. Är helt inställd på att jag då kan få vänta länge tills det klaffar, men det är inga problem, har redan väntat i 5 år 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#10 Ge dig med din reklam nu!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jag har inget fast jobb, så jag sparade ihop pengar så jag skulle kunna vara hemma. Sa upp mitt långtidsvik och blev timvikare igen. Tre månader sen jag skaffade valp och jag har totalt jobbat ca 3 veckor på den tiden.
Min pojkvän jobbar skift och är ledig varannan vecka, så egentligen hade jag kunnat jobbat mer. Men det är ju min hund så :) Känns ju som om det lär dröja innan hon pallar o vara hemma en hel arbetsdag, om hon nånsin gör det ;) Så är väl läge o leta nytt jobb (alla går 100% på mitt jobb nu).
Hade man jobbat heltid och varit ensam hade man ju aldrig kunnat skaffa valp. 5 veckors semester är ju ingenting?
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Går alldeles utmärkt att vara ensamstående, arbeta heltid o skaffa valp, det stavas planering, att man spar ihop semester o komp så man kan vara ledig i 7 - 8 veckor o sen har hundvakt.
En vuxen hund får lämnas ensam max 6 timmar, valpar o seniorer kortare tid. Innan valpen är 4 månader får den inte lämnas längre stunder eller regelbundet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 En vuxen hund får lämnas ensam hur länge som helst, bara det inte dröjer mer än sex timmar emellan rastningarna. Huruvida det är optimalt för hunden är en annan femma.
Vi skaffar valp nu under min föräldraledighet. Minsta barnet har nyss fyllt 1 år och jag ska vara hemma till feb nästa år så även om barnen kommer att ta en hel del av min tid och uppmärksamhet så kommer vi ha tid på oss att få den att fungera i en vardag med två heltidsjobb och allt vad det innebär.