Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1092 ggr
Frida B
0

Dvärgbandmask?

Hittar bara gamla trådar om dvärgbandmasken, men hur är det nu? Har det spridits sig ännu mer, ska man akta sig för skogens guld och bär?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vizzla
0

Jag har inte hört att de går ut och varnar i nån större utsträckning. En till räv har väl hittats 2012 med dvärgbandmask. SÅ tror inte du behöver vara extremt försiktig. om du bor i område där de hittat smittade rävar skulle jag vara försiktig med bär och sånt. Koka först och inte äta råa :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Frida B
0

#1 skönt att höra, trodde det blivit mycket värre. Vet du vart dom hittade denna räven?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Annamaja27]
0

Det är SVA som ansvarar för kontrollen. Här är länk till pågående övervakning

Frida B
0

#3 tack! Fasen, den hittades i v. götaland.. jag bor i v. götaland :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Doglovers]
0

Det känns rätt olustigt med alla smittor som kommer hit. Det förstör så mycket.

db-2
0

Håller delvis med, sedan måste man göra en realistisk riskbedömning. Hur många människor smittas i Europa där masken är frekvent förekommande?

[Doglovers]
0

#6 Bara vetskapen påverkar en.

Kan jag klappa min hund nu efter att vi varit i skogen…?

Vågar jag äta dom här bären jag repar av medans jag promenerar i skogen…? eller ska jag vänta med det och koka dom när jag kommer hem?

Sånt här finns i bakhuvudet även om procenten är minnimal att man ska drabbas. Jag har hört flera säga samma sak. Även veterinärer.

Så länge det finns 1% risk att drabbas, så finns den.

db-2
1

#7 Om man nonchalerar fakta, så naturligtvis påverkar "vetskapen". Jag sa dock en realistisk bedömning.1% risk det skulle betyda en j**la massa smittade människor i Europa😃.

[Doglovers]
1

Så länge dvärgbandmasken finns i våra skogar, så kommer oron att finnas, den också. Och ju fler djur som får den, ju mer smitta blir det😉

Mischa
0

Här på västkusten har två fall av smittade rävar funnits, den senaste sköts ganska nyligen.

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.1918702-skjuten-rav-bar-pa-dvargbandmask

≧◔◡◔≦

db-2
1

#9 Dvärgbandmasken är här för att stanna. Behöver det betyda någon förändring i hur vi använder vår natur? Självfallet inte, risken att smittas är obefintlig.

Frida B
0

#10 nej men usch, det är ju jättenära :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Doglovers]
1

#12 Man ska inte skriva upp ett skräcksenarium nu. Men det kan vara värt att ta reda på hur du ska bete dej när du varit i skogen med din hund till exempel.

Bada hunden efteråt kan vara smart eftersom den kan ha rester av ägg i pälsen. Risken är som sagt minimal, men så länge sjukdomen finns så finns alltid en risk att bli smittad.

Frida B
0

#13 bara skölja av eller med schampo och allt? Vill verkligen inte att vi ska smittas, usch usch!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Doglovers]
1

#14  http://www.expressen.se/nyheter/hundpussar-kan-sprida-dvargbandmask/

Hittade det här. Men den är från det första fyndet. Och då blev det ju lite upptrissat.

Kanske du kan hitta något på ert länsstyrelse kontor. Risken är som sagt microliten, men den finns.

Frida B
0

#15 men va!? kan det verkligen vara så farligt? om man badar hunden ordentligt efter ett skogsbesök, bör det väl inte vara så farligt? Lite OT, men röstade, och 56 % av dom som röstat om dom skulle undvika hundpussar, sa nej haha..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Doglovers]
1

Vi jagar med våra hundar. Och vi kan inte bada dom efter varje jaktdag för då skulle dom badas minst tre gånger i veckan och då skulle dom frysa ihjäl i stället.

Jag läste på ett ställe att man skulle behöva bada om, men jag hittar det inte.