Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 913 ggr
alexz_87
0

behöver foderhjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej har en blandras (schäfer/amstaff) kille på 1 år och 2 månader som jag skulle behöva lite hjälp med val av foder till..jag gav honom eukanubas valpfoder fram tills han va ett år och sen bytte jag till doggy extra aktiv och nu tycker jag att hans päls har blivit fulare och han har dessutom kala fläckar på vissa ställen, dessutom har han gått ner tre kg..visst kan det bero på fodret? jag undrar vilket torrfoder ni skulle kunna tipsa om, gärna ett som inte kostar alltför mycket eftersom jag är sjukskriven just nu, och vill inte att det ska innehålla så mycket spannmål! alla kommentarer om barf undanbedes, endast torrfoder tack!

mvh Alexandra

russin
0

Välj ett foder med hög kötthalt och mer fett - uteslut gärna majs, vete och onödiga grejer (örter osv).

Vill du ha torrfoder enbart, så kan jag tipsa om Brit Care. Jag är noga med torrfoder trots att jag ger färskfoder som bas, men då mina hundar får torrfoder som belöningsgodis vill jag ha vettigt torrfoder.

Brit Care har jag gett en längre tid nu och det är klart vettigt. Finns Hjort med potatis och Lamm med ris. Här är en länk till de olika sorterna jag menar (finns även med fisk, men den har jag inte provat) http://animail.se/hund/hundfoder?manufacturer=394

Med tanke på dom foder du gett förut, så behöver du troligtvis långsamt fasa in ett nytt foder om du ska ha ett med högre kött och fetthalt OCH mindre spannmål. Dom foder du gett innehåller väldigt mycket spannmål.

Brit Care kostar givetvis mer än det du gett förut, men troligtvis är dagsransonen mycket mindre så det ändå lönar sig. Jag vet hur det är att leva fattigt, men hundarna kommer ändå före så mycket det bara går🙂 Brit Care än ändå lite billigare än många andra foder med den kvalitén. Den med hjort är dyrare, men den med lamm håller lägre pris (Brit Care Dog Adult))

Loveradio
1

Standardt! Ett rent foder med hög kötthalt, svensktillverkat, och bra pris. Enda spannmålet är ris.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

cupcakes
1

Även jag rekommenderar Standardt! Min hund fungerar super på det, har fått jättefin päls också!

Dock har det ganska lång invänjningsperiod för många där hunden är dålig i magen (förmodligen pga att de är vana med mer spannmål) men när man väl kommit förbi den perioden så är det toppen!

Fenix_Chicci
1

Kan rekommendera Acana Ranchland. 

Spannmålsfritt med högt köttinnehåll.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

rebeckanystrom-
0

jag har doggy professional sensitive till min amstaff tjej hemma. och det verkar funka fint!

Sofie-Marie
1

Jag kör Eukanuba Sensitive Skin (cirka 650kr för 12 kg) till min schäferhane på snart tre år. Hade först Eukanuba Everyday (cirka 500kr för 19kg) men det hade rätt mycket spannmål i sig så bytte då till Sensitive Skin, lite dyrare men klart prisvärt.

Annars är det flera som har rekommenderat Acana till mig.

Orijen skall också vara riktigt bra men rätt dyrt.

[Empisen]
0

Magnussons skulle jag rekommendera, väldigt prisvärt, finns på bl.a coop och har fungerat bra på mina hundar.

cupcakes
1

Kan ju tillägga priset eftersom det spelade roll. Jag betalar 445 kr för 13 kg Standardt Normal (extra kostar 20 kronor till) och en säck räcker ca en månad till min Golden.

Om du inte hittar det i djurbutikerna hos dig så finns det på Animail, kommer till dörren för 19 eller 49 kr, minns inte exakt vad frakten ligger på nu.

Loveradio
0

49 ligger frakten på under 500. Eller så lägger man till ett par ben/bajspåsar/godis eller annat för de 50 kr så man kommer upp i 500 kr och får gratis frakt, så brukar jag göra :) Animail är super.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

alexz_87
1

tack allihopa :) ja det lutar åt att prova standardt, gick in och läste om deras foder och det låter ju väldigt bra

mvh Alexandra

Mischa
1

Föredrar standardt framför dom.spannmålsfria alternativ som finns pga helheten på fodret. Samt att det är svensktillverkat.

≧◔◡◔≦

[typellisch]
1

Jag har Acana Lamm och Äpple till min nakenfis :). Mjuk och fin i huden. Klådan har minskat till att det bara kliar på just finnarna/pormaskarna men tror vädret gör henne torr med. Hon hade så oren hy förut pga spannmålet i Royal Canin så bytte rätt snabbt och ny ploppar allt upp och det känns som kroppen rensas i form av finnar/pormaskar. Avföringen är fast och super bra!
Enda spannmålet är havre.

13kg för 699kr. Helt klart värt det!