Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1425 ggr
[Bolten]
0

Byta foder

Jag måste byta foder till min 2åriga grabb då han inte alls tycker om sitt nuvarande (pro plan med lax). Han är blandras med rätt mycket dalmatiner så har alltid fått höra att man ska vara försiktig med animaliskt protein (vet inte ifall det stämmer helt för hittar ingen 100% säker källa). Sedan hävdar vissa att dalmatiner bara är känsliga mot de animaliska proteinet ifall det är tillagat och inte ifall det är rått.

Så till frågan vad tror ni om att byta till BARF/vom og hundemat? Har haft funderingar på Taste Of The Wild också men tänkte att de är ju "tillagat" precis som alla andra hund foder så de kanske han kan vara känslig mot, ifall det nu i första hand verkligen stämmer.

russin
0

Jag ger Vom och Hundemat och är mer än nöjd. Det bästa färskfodret jag gett hundarna under dom 12-13 år jag gett färskfoder🙂

Ger ibland lite nötkött i maten, ibland lite strömming och dom får även en halv dos Standardt Immun då jag tycker alla färskfoder (och även många torrfoder) har lite lågt vitamininnehåll - men det är jag det. Det har jag gett även med andra färskfoder.

Men som foder tycker jag färskfoder är det bästa och Vom och Hundemat är riktigt bra.

Har du en hund som är blandras med dalmatiner, så behöver du nog inte vara orolig. Dalmatiner kan sakna något som gör det svårt att bryta ner proteiner (inte helt insatt), men eftersom andra raser har det så lär din korsning allra troligast inte ha detta problem.

[Bolten]
0

#1 Ah vad bra det låter! Vet du ifall de finns någon "webshop" som man kan kolla runt på deras produkter och innehåll på? hittar ingen direkt :/ Vilken sort är det du ger? Vilken ras och hur mycket går åt om dagen?

Jag tänkte också så men flera har sagt att de inte spelat någon roll att de fanns andra raser men tycker de är mycket mer logiskt så som du säger! :)

Loveradio
0

Tycker absolut du borde testa VoH! Jag ger själv det och är supernöjd :) Är många känsliga hundar som äter det och mår bra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Bolten]
0

#3 Jo har funderat på det ett tag nu :) Ger du det till din boxer(visst är det de du har?) hur mycket ger du isåfall om dagen?

Hur snabb gjorde ni övergången och hur funkade det för er?

russin
0

ingen webbshop, men dom har en hemsida. Längst ner kan du ladda ner broschyren med innehåll mm.

http://www.vomoghundemat.se/

Mängden mat brukar vara ca 2% av vad hunden väger. Har hunden stort energibehov ökar man givetvis mängden.

Som exempel en 20 kg hund behöver ca 400 gram per dag - mer eller mindre beroende på behov🙂

russin
0

Många hundar kan bli hårda i magen i början innan dom är vana - och då kan man blanda i lite kokta grönsaker eller ge extra fibrer (fiberhusk t ex).

Själv ger jag den som enbart heter Hundemat (nr 33 utan fisk) och det fungerar kanon här. Har gett exklusiven ibland som variation, men den är väl dyr numera så där kan jag istället ge egen nötfärs ibland. Även om mina inte blir hårda i magen, så får dom ändå kokta grönsaker i maten några gånger i veckan - bara för att dom gillar det och den ena hunden är lite lättfödd så det är bra utfyllnad. Blir mest broccoli, vitkål och bland morötter som kokas.

Vom och Hundemat har även en facebook sida där man kan läsa en del. Jag tycker dock dom ibland ger lite knasiga råd, så gå på magkänsla där tycker jag🙂 Med sunt förnuft kommer man långt.

Loveradio
0

#4 Japp är en Boxer jag har. Jag ger inte endast färskfoder utan jag ger torrfoder också. Kör 50/50. Han får en korv (500 gram) + torrisar. Skulle jag bara ge VoH så skulle han nog behöva två korvar om dan. Jag gav en halv korv först. Sen en hel korv. Men ska man byta helt till färskt så kan det vara bra att sakta byta ut torrfodret steg för steg.

[Bolten]
0

#6 ah tackar! 

Räcker det med att endast ge VoH dagligen? Tänkte att det är inget direkt tuggmotstånd, rätta mig om jag har fel, som jag har uppfattat det?

Ska kolla gruppen också!

[Bolten]
0

#7 Ah okej! vilket torrfoder blandar du med och vilken VoH ger du?

Finns de någon av deras produkter som är mindre bra och som man inte bör ge?

Ursäkta alla följdfrågor men vill försöka få en bättre helhetsbild :)

russin
0

Det räcker. Torrfoder ger inte mer tuggmotstånd än knäckebröd för oss (och få hundar tuggar ändå) och gör ingen skillnad för t ex tandsten. Där är råa märgben och andra köttben bättre som slipeffekt🙂 Tandsten kommer även mer av salivsammansättningen.

Jag har haft superfina tänder på alla mina hundar som fått färskfoder och inte haft tandsten på någon dom senaste 10 åren.

russin
0

Jag är ju hundvakt över helgen och jag fick lov att låta den hunden prova VoH - den äter Eukanuba i vanliga fall (och skiter jättehögar för att vara en liten hund på 11 kilo !!!)

Jag har bytt ut en tredjedel av hans mat till VoH och oj så han äter och oj så lite han skiter bara att byta bort så lite🙂 avföringen är även mycket bättre i konsistens (fastare) vilket är bra då det är en hund som haft analsäcksinflammation. Kanske kan jag får dom börja ge lite färskfoder även hemma…

Fenix_Chicci
0

Jag ger VoH valpefor till min tik och hittills funkar det bra, hon har bara ätit det i 3 veckor. Fin avföring, pigg och glad och äter alltid upp maten. 

Blandar i lite mixade grönsaker också, nu får hon morot, ruccola, broccoli och blåbär som jag frusit in i tärningar. 

Så får hon även lite nötkött ibland just för att det blir lite variation och jag tror att det är bra att även ge rött kött. 

Runt en gång i veckan byter jag ut morgonmålet mot en kycklingvinge för tuggmotståndet och så har hon fått något litet fläskben eller nått att tugga på också.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Bolten]
0

Åh men gud låter ju kanon! Ska absolut testa det, är de någon speciell sort som är bättre än de andra? Sitter och läser igenom broschyren men känns som att de står samma sak på varje sort fast omformulerat :P

[Bolten]
0

Föresten, hur är köttet tillagat vet ni det? alltså ifall de är rått, kokt osv. ;)

russin
0

Det finns en tabell med näringsvärden längre ner i broschyren (den fetaste som heter Exklusiv är inte med där ännu).

Men jag skulle börja med antingen hundemat (nr 33) eller hundemat med lax (om du även vill ha lax i fodret).

Många ger även valpfodret till vuxna, om dom har lättare att lägga på sig - det är mindre fett men mer protein i den. 

Det ska även komma ut en ny variant under våren - lamm med ris. Synd dom inte ska göra en lammvariant utan ris med, så man kan variera lite mer🙂

russin
0

#14  färskfoder är alltid rått och det är därför det säljs fruset🙂

Rått kött är det mest naturliga för en hund och innehåller mycket nyttigheter som ett sterilt torrfoder aldrig kan innehålla.

Man ställer in i kylskåpet på kvällen det man ska ge under morgondagen (alternativt under 2 dagar - längre vill jag inte ha det tinat även om det går).

[Bolten]
0

Vad bra att det är rått :) Har ingen riktig koll på färskfoder alls ännu :P

Kan man variera typ en gång i veckan på vilken sort man kör eller har man alltid samma? Har man en fastedag som på BARF eller likanande?

Fenix_Chicci
0

Du kan variera mellan sorterna lite som du vill så länge du håller dig till helfodren: nr 25, nr 33, kyckling och valpefor om hunden inte har några speciella "krav". Tex. så äter min tjej valpfodret för att hon inte får äta för mycket fett då hon kan bli sjuk av det. 

Jag har inte fastedag men visst kan man säkert ha det.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

russin
0

Jag har mest varierat mellan nr 33 och exklusiv.  Gett valpvarianten ibland tidigare. Så absolut kan man variera.

Aldrig haft fastedag på mina (inte ens dom åren jag gav enligt BARF) - men funderar på att gå över till endast kvällsmål, men det har inte blivit av ännu.

Jag varierar inte längre mellan sorterna, utan har 33:an som bas. För mig känns det roligare (och många gånger även billigare) att variera genom att blanda med något jag ändå köper hem från affären - lite nötfärs, slänga i en äggula, lite grönsaker, rå strömming någon dag istället för VoH osv🙂

Jag torkar ju även ofta eget hundgodis, så dom får i sig en hel del annat i och med det. Jag torkar mest hjärtan från gris, lamm och kyckling. Jag ger även en del torrfoder som belöningsgodis mellan varven.

Loveradio
0

#9 Jag ger Standardt också. Standardt på morgonen och VoH på kvällen. Jag ger nr.33. Alltså orginalfodret. Funderar på att testa nr.25 (laxen) men inte alla som tål lax. Sen kan vita hundar blir lite rosaaktiga i pälsen av den. Du kan blanda mellan de olika sorterna men jag skulle börja med 33an om jag var du. VoH är ett helfoder så du behöver inte tillsätta nånting alls. Men ge ett par ben i veckan så att hunden får gnaga lite. Anledningen varför jag inte bara ger VoH är att det blir dyrt. Sen har jag en liten kyl så skulle inte få plats. Och jag vill kunna ge torrt när jag åker bort med hunden och inte kan ge färskfoder, t.ex när vi fjällvandrar. Då är magen van vid det och klarar sig på bara torrt ett par dar.