Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1142 ggr
[[Mellebelle]]
0

norrbottens spets

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en liten undran, någon som vet mycket om rasen norrbottens spets hundar? eller har en?

min syster och hennes man har en sån, som dom ska senare skaffa valpar på. och har lovat mig en valp av den kullen. vad begär den rasen? 

här är hunden Kira :)

Vizzla
0

Dom är trädskällare och väldigt lätt till skall. Går att träna till viss del men de kommer att skälla, högt och ljudligt :) Har ett skarpt skärande skall för att höras i skogen.

Det är en jakthund och behöver tränas fysiskt genom att få springa långa sträckor och få ur sig energi. Om maninte ska jaga är det nog svårt att ha en eftersom jakten sitter så rotat i dom. Eftersom de är fågeljägare som ska jaga fåglar uppe i träd så vet jag inte om de är intresserade av viltspår som en del jakthundar kan vara. 

Väldigt gulliga hundar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[[Mellebelle]]
0

joo jag har hört då lillan skäller i hundgården :) 

ja hon ska ju användas till jakt här eftersom min systers man jagar. Men om jag nu ska ta en valp av dom, och som jag förstått så behöver hunden få jaga. Så sa han till mig att vi kunde träna upp hunden för att trädskälla eller vad man nu gör, så får den ju ''jaga'' utan att jag nu jagar :p lite svårt och förklara hur vi planerat men jaa..