Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 1128 ggr
Vizzla
0

Män som slänger runt hunden!

Jag blir så jäkla upprörd!

Såg idag ett par gå förbi med sin "kamphund". Plötsligt rycker karln till i kopplet så hunden lättar från backen och landar på andra sidan cykelbanan! Va f*n är det för fel på folk? Kvinnan går bara brevid och säger inget! Hade jag varit närmare hade jag ropat och frågat va han håller på med?! Hundens nacke kommer ju gå av! Fatta vilka skador det kan bli.

Jag har sett detta tre gånger i mitt liv och alla gånger är det fullvuxna karlar som kastar runt hunden. Kan man fan inte behärska sig? Gör dom så med sina barn också? 

VAD tror dom hunden lär sig av det? DET SKER INGEN INLÄRNING GENOM BESTRAFFNING!

Hur hade du reagerat om någon gjort så på din hund?

Behövde bara skriva av mig.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[typellisch]
1

Åh :(. Stackarns hund!!!

Hade någon gjort så på min hund hade den personen fått en utskällning och aldrig mer varit i närheten av min hund mer.
Enkla småryck kan jag ta, men att kasta och dra? Nej.

Måste ge eloge till dessa hundägare som tar ansvar. Mötte en ung kille med just en sådan ''kamphund'' och killen satte kopplet lite högre på halsen och tog kort koppel och hunden gick lugnt förbi oss utan att ens bry sig om oss. När vi passerade fick hunden gå fritt. Sånt gillas!

Fridaaaa
1

Jag hade gått fram till personen och pratat med den. För det där är djurplågeri att göra så.

Och hade någon gjort det med min hund (nu går det ej pågrund av hennes  storlek) men hade t.ex slängt iväg henne osv då hade den personen fått höra det genom alla öronen kan jag säga, avigt och rätt plus anmälan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Greigh
5

Det är inte konstigt att amstaff och terrier-hundar som blir utsatta för grov misshandel, går folk till attack. Det hade jag också gjort om jag blev illa behandlad. Människor är sjuka i huvudet och har alltid varit!

[Zlarviig]
3

Om någon gjort så med Mixa skulle jag ge den en rejäl utskällning och förmodligen svära och säga alla fula ord jag kan och ta kopplet och gå där ifrån.😡 Usch.. Hur kan man göra så?

Jag såg en tjej förut med en amstaffblandning. Det var en hanhund och Mixa löpte så han blev helt till sig när han såg oss. Då blev tjejen superarg och drog iväg honom och ryckte som tusan i kopplet. Sen när hon hade kommit bort en bit och hon trodde att jag inte såg så sparkade hon honom så att han flög in i ett staket! Jag blev helt chockad och visste inte vad jag skulle göra. Jag började gå efter henne men jag tappade bort henne så jag ringde polisen. Jag gav dem en beskrivning av vad hon gjorde och hur hon och hunden såg ut, men jag tror inte att dem kommer göra något för att hitta henne. 😮

Om man kan göra så med en hund när andra ser, undrar vad dem gör när ingen ser dem? Usch. Vissa människor ska verkligen inte ha hund, eller andra djur. 😡

Vizzla
1

Ja d är hemskt att se, att hunden SJÄLV springer fram i kopplet och får ett ryck händer ju, men denna karl tog i och slet hunden som bara stod stilla. Jag kan för mitt liv inte förstå vad kvinnan hade för sig?! Jag hade ställt till en jävla scen om någon gjort så mot min hund! Jag hade aldrig kunnat vara tillsammans med någon som behandlade min hund så!

Läste en artikel om att veterinärer i Norge konstaterat att 70 % av alla hundar som kommer in har någon form av nackbesvär/skador pga att ägare rycker i kopplet. Så för mig är inte ens småryck ok! Koppel för mig är bara en säkerhetslina. Det fick vi lära oss på valpkursen. Inget uppfostringsredskap!!

Vizzla
1

#4 nej det är ju helt sinnessjukt va folk gör med sina hundar! Och är man ändå medveten om att inte gör det när någon ser så VET man att det är fel! Modigt att du ringde polisen men tyvärr är väl bevisläget svårt.

Hoppas någon lyckas fånga såna människor på film nån gång så det finns bevis!

Greigh
3

Det borde bli regel på att man måste ha ett visst körkort för att överhuvudtaget få äga en hund. Det är ett ansvar man har, det är precis som att ta hand om ett barn. Att ha barn är inte heller alltid lätt, men inte fan slår man eller behandlar sitt barn illa så länge man inte lider av någon psykisk sjukdom.

Vissa folk tror att bara för att det är en hund, så har den inga känslor, den har inget värde. Det är bara en sak som man kan roa sig med när man själv tycker att det är okej. Inte minst föräldrar som skaffar hund till oansvariga barn och tonåringar "bara för att det är så gulligt". Usch och tvi!

Fridaaaa
2

#3 Handlar inte om rasen, att det är amstaff eller terrier om de attackerar eller inte, om de blivit dåligt behandlade. Gäller alla raser överlag. Fördom mot terrier och amstaff tycker jag :/

[Zlarviig]
4

#3 Det är faktiskt mindre chans att Amstaff och dem sk. kamphundsraserna skulle attackera sin ägare. Den har ju blivit avlade till att vara förarveka så att deras tränare kunde slå dem och hetsa upp dem hur mycket som helst utan att dem skulle bli bitna.😭 Dem flesta bullhundarna som blir slagna av sina ägare är istället väldigt rädda och skygga för människor, men desto aggressivare mot andra hundar. 😮

Vizzla
3

Fler borde kanske uppmärksamma SKK:s nya kampanj:

http://www.skk.se/hundagande/kampanjer/skall-inte-pa-hunden/

Om vi alla hjälps åt så kommer folk att vara mer toleranta mot hundar och hundägare i samhället. Missköter sig några får ofta fler ta skiten för det.

[RMSLiners]
3

Om någon gjort så på min hund hade jag satt kopplet runt nacken på personen och gjort samma sak och sen frågat hur det kändes. Jag har sett en kvinna som var ute med en leonberger. När vi skulle passera dem så sätter sig leonbergern ner självmant och sitter där lugnt och fint och kollar ut i tomma intet. Kvinnan däremot ställer sig bridvid hunden, blockerar den med hela sin kropp från oss och sätter kopplet över axel och drar sen i det så hunden blir hängd i princip och lyfts från marken. Fy fan vad arg jag blev och skällde ut personen för noterna som bara stirra på mig helt förvånad och såg allmänt skärad ut.

Vizzla
2

#11 bra att du sa ifrån! Dom behöver få höra! Kanske så fattar dom att andra reagerar på det sätt dom behandlar hunden.

Greigh
1

Just nu handlade detta inlägget om en utsatt kamphund. Det var därför jag tog upp det. Sedan är jag väl medveten om att det kunde ha varit vilken ras som helst. Men kamphundar har länge varit en het debatt och det finns idioter som tror att kamphunden går till attack genom att bara titta på den. Men felet ligger i ägaren och dess beteenden, inte i hunden!

Fridaaaa
0

#13 Fast som du skrev, så kan man ta det som att du menade amstaffs och terrier överlag :)

[fabienne]
0

Blev att tänka på när vi mötte en liten Pudel som blev helt galen när den såg vår hund. Skällde och morrade som tusan fast det var långt avstånd kvar innan mötet. Vår hund började småbråka och dra i kopplet så vi koncentrerade oss på henne och plötsligt tvärtystnade den andra hunden. Vi tittar upp och ser att pudeln hänger i sitt strypkoppel, har knappt bakbenen i marken.

Att strypa hunden måste ju vara en ypperligt bra metod om man vill ha en lugn, ostressad hund vid hundmöten. :( Finns så mycket folk där ute som inte borde ha djur…

teezan
1

jag förstår att du blev väldigt upprörd, det hade jag också blivit :/

min hund kan bli väldigt uppspelt vid hundmöten och kan då också hoppa och skälla. inte drar jag åt kopplet det värsta jag kan och hänger honom i det, eller drar ner honom i backen. (vi har sele på honom för att undvika nackskador, då vi vet att han kan få för sig att studsa). 

tyvärr har jag råkat kliva på honom, när jag "samlat ihop honom" för att gå vidare,  och då har jag känt mig så sjukt taskig… 

då förstår jag inte de som medvetet och helt oberört sliter det värsta de kan i sina stackars hundar, speciellt inte om de uppför sig felfritt (självklart inte annars heller)!?

att bestraffa hunden på det extrema viset jag läst här är inget annat än djurplågeri. 

#15 såg ett hemskt klipp där ceasar milan gör något liknande med en ganska stor hund som får panik (konstigt?) och börjar nafsa efter ceasar (konstigt?) och försöka ta sig därifrån (konstigt?). tror knappast hunden kommer sluta upp med skällandet om man behandlar den så.