Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1374 ggr
Frosstis
1

Nyfiken hund

Min hund är ju jättenyfiken på min nya hamster, han brukar ligga i vardagsrummet på kvällarna och hos föräldrarna på natten, men nu ligger han i mitt rum hela tiden och vill vara med och äta på lille hamstern. 

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag låta han titta på hamstern i buren för att han är så nyfiken? Om jag stänger ute honom ur mitt rum sitter han där ute och gnäller. 

Han blir ju svartsjuk och önskar att det bara är han är det enda djuret i huset, hur reagerar era hundar på smådjur?

Pennybus
1

Vi har en mellanpudel som är förälskad i våra kaniner, står utanför burarna, gnäller, skäller och gör lekinviter. Vi ignorerar det och skrattar åt henne ibland. Hon var mycket mer på kaniner innan men jag släppte min gosis som jag litar på helt lös i skogen med hunden och hunden fick sig ett nafs då och då, och nu är hon mycket lugnare med kaniner. Penny(hunden) har åkt på några rejäla smällar ifrån katten och nu står hon iaf 1-2 meter bort och gnyr och gör lekinviter till katten som bara ignorerar. När jag ligger i sängen och kollar på tv med katten kan hunden hoppa upp och lägga sig vid min andra sida, kattwn vet att jag inte låter Penny komma åt honom. När det gäller hamster är ju de mycket mindre så jag rekomenderar att du ställer upp buren på en högre nivå än vad hunden kan nå, därav kommer han/hon snabbt tappa intresse för det. Med snabbt menar jag 1-7 dagar.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Frosstis
0

#1 ja alfons gillade min sommarkanin och ville väldigt gärna jaga henne, men jag höll honom på avstånd. Jag har faktiskt ställt upp buren så jag kan stå och hålla på med den, den är i min höjd (1,69). Han är inte intresserad av den utan mer intresserad om hamstern kommer upp och jag pratar eller tar ut den..:/ ska jag ta ut hunden då så han inte ser eller ska jag låta honom vara kvar?:) hade ju hamster innan och han var lika nyfiken på honom.. Nyfikenhet kanske inte går att "bota"?

Pennybus
0

Låt honom nosa på hamstern, han kanske blir mindre nyfiken då? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Forest]
0

Har oxå haft hamstrar och hundarna var mycket nyfikna på dom, vad vi gjorde var helt enkelt inte låta hundarna vara i dotterns rum där hamstrarna bode. Sen hade hamstrarna springboll och fick springa i dessa hundarna då var rädda för bollarna. Jag tillät inte änds då att änds låta dom vara med denna tid utan de fick enkelt vistas i annat rum. Våran hundar såg hamstrarna som matbit och det är stressande för hunden att stå o stirra på matbiten dessutom tycker jag synd om hamstrarna.

Wezza
0

Tror bara att han måste vänja sig :) När vi tog hit 2 undulater så älskade ju Smiley (schäfer) att snuffa, skälla, hoppa upp på bordet (med framtassarna..) men nu så bryr hon sig inte alls :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Intehärutandär
0

Vår är inte ett dugg intresserad av vår dvärghamster (då den är inne i buren eller om vi haft henne i handen och sagt "Titta". ) och tur är det, för de är mat för hundarna om man skulle släppa lös den.

jollycox
0

Min hund som bor med mig i mitt rum bryr sig inte ett dugg om hamstern, när jag tog hem mössen kunde hon gå och lukta på buren dom två första dagarna men efter det bryr hon sig inte mer. Ibland när dom andra hundarna är i mitt rum så brukar dom stå och kolla in i burarna ett tag men sen går dom och lägger sig. För våra hundar har det inte hjälpt att dom har fått nosa på djuren, snarare blivit värre.
Du kan inte ha hamstern på något skåp/byrå istället för på golvet? Tror du inte att han slutar gnälla efter ett tag om du har dörren stängd?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Nae, det vågar jag inte. Han har tagit förra hamster i munnen någon gång, dock inte hårt utan bara hållit den men jag tror inte som #7 säger att det blir bättre om han får nosa på den.. verkar inte finnas ett sätt att få honom att låta hamstern vara 😮 Får helt enkelt låta dom vara, hamstern verkar inte rädd men jag får lära Alfons att det finns en gräns.

#7 Såhär högt upp bor hamstern (ser ni den? Vid öppningen😉)

russin
3

Skulle mina få tag i en hamster, skulle den försvinna snabbt !

Håller med om tipset att ställa buren högt och inte låta hunden stressa runt den.

Oavsett hund skulle jag aldrig lita på en hund tillsammans med så små djur🙂

[Empisen]
0

Har en Jack russell som inte bryr sig om smådjur överhuvudtaget.. 
Är vi utomhus så jagar han gärna fåglar, sork o.s.v. men djuren i familjen har han aldrig skadat eller ens visat intresse för. 

Råttorna brukade få springa runt i rummet hipp som happ med Hugo (som då ligger och sover medan råttorna klättrar runt på honom), aldrig några problem & jag litade på honom till 100% med dem. 
Likadant med dväghamstern och fågeln jag hade.

Idag har jag en guldhamster, som ni ser tillsammans med Hugo på bilden.

Frosstis
1

#10 En jackrussel som inte vill ha smådjuren, aldrig har jag trott det ;)

Och titta, vi har likadana guldisar! :D

[Empisen]
0

#11 Nej det är många som blir förvånade 😛

Men titta vad lika de är! Skoj 😃

Frosstis
1

#12 Hehe :P

Dom är superlika 😊

Om du är intresserad finns mer bilder på honom i min blogg :D http://happypau.blogg.se