Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1851 ggr
Vizzla
1

Skällande unghund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Hur gör ni som har skällande unghundar och äldre hundar för att få tyst på skällandet?

Vi har varit bortskämda med vår äldre hund som när han skällde i spökåldern så gick vi bara fram till det han skällde på och visade "titta diskmaskinen" osv. Då slutade han. Men nu har vi en något envisare Tax som skäller på det mesta, glad i hågen, viftandes på svansen. När vi visar så skäller han bara mer och viftar på svansen. Har provat med blomspruta med vatten, funkar inte.

Är det bara lida igenom spökåldern eller finns det bra sätt att få honom att sluta skälla? Han är 8 mån.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

teezan
0

beror kanske lite på varför han skäller :) om det är rädsla, eller att han blir uppspelt och glad, kanske stressad eller för att han vaktar? inte alltid det lättaste att avgöra dock.

ofta har det nog att göra med osäkerhet. min kan plötsligt tycka något är läskigt på en promenad men då ignorerar jag honom bara, och om han skäller igonorerar jag skällandet och när han slutar/tar kontakt får han godis och beröm :) så det är nog mitt tips… att ignorera skällandet och berömma det rätta : att vara tyst :P

sen lugnar det säkert ner sig med åldern också :)

Vizzla
0

Ok tack för tipset!

Ja det är svårt att veta. Han har ju inte varit här så länge så antar att han inte känner sig trygg med alla ljud som är i lägenheten eller de som  är utanför. Han verkar inte rädd men osäker och lite uppspelt kanske?

Ska prova ignorera och belöna tyst :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

teezan
0

ja, det är nog vanligt att unghundar, som kommit in i könsmognaden med alla hormoner och allt vad det innebär, blir lite osäkra. de har så fullt upp med att upptäcka omvärlden och kan reagera uppspelt på vissa saker och osäkert på annat :P är ju en lite svajig period ;) 

min hund skällde aldrig på trapphuset förrän i den åldern. då vaknade hans vaktinstinkt till liv, innan dess hade han bara lullat runt och inte förstått att han kunde skälla ;) nu är han 1,5 år och visst kan han skälla lite för mycket vissa gånger, men oftast håller han sig till 1-3 skall och det känns ändå okej. vi har berömt honom när han varit tyst. kan vara lite knepigt och det tär på tålamodet men det har gett resultat :)

hundmöten är det lite värre med men även där går det framåt genom beröm och avledning och ignorera att han skäller, om han skäller :) 

vi fick i och för sig tipset att lära hunden skall för att sedan lära hunden tyst. fast den instruktören sa att om hunden inte är skällig i övrigt, alltså skäller i tid och otid, kunde det ge motsatt effekt. så vi har inte testat det.