Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 930 ggr
LillPom
0

Träna att inte bry sig?

Hej!

Måste få tips.. Inez har liksom börjat små skälla när hon ser en onkänd hund och drar dit..

Problemet är att jag tror hon kommer göra så på utställningen… de är så tunt koppel så de kan ju skada halsen om hon drar…

har 1 månad på mig… men hur ska jag gå till väga? Jag är kass på skvaller tröning XD vet inte hur de funkar.

TACK för ALLT!

[RMSLiners]
0

Skvallerträning

Skit lätt att träna. 😉

[typellisch]
0

Fånga hennes uppmärksamhet när ni ser en hund och var roligare än den främmande hunden för att sedan belöna? :)

Molly älskar människor och följer efter dom ibland.. jag tränar henne mycket ute nu för tiden just pga det men även för hon ska äta tuggummin och sådant. Så jag säger ''Molly hit'' ''Här här'' eller ''Usch usch''. Oavsett vad jag säger så kommer hon och ibland prövar jag henne för att se om hon bryr sig om det andra så att säga och det gör hon inte och då får hon belöning när vi gått förbi människan/hunden eller tuggummit :). Efter en veckans träning så har vi mer kontakt på våra promenader och dom är roligare.. för hon vet ju att om hon kommer när jag ropar osv så får hon godis.

russin
0

Jag har en hund som inte gillar främmande hundar och kan skälla för att "skrämma bort" vid hundmöten - men utställning är aldrig några problem. Dels är hon helt fokuserad på det vi gör och dels så är det så mycket hundar på en utställning att hundar ofta helt enkelt kommer av sig.

Det är skillnad att gapa på en främmande hund jämfört med flera hundra - självbevarelsedriften brukar vinna där😉

[RMSLiners]
0

#3 Det där kan jag känna igen. Min första hund som var en instabil Collie var aggressiv mot andra hundar men jag tog henne till en utställning på ren chansning och hon hade aldrig varit så lugn bland andra hundar som hon var då. Hon sa inte ett knyst och gick lugnt och fint på utställningen, trodde nästan hon var drogad (vilket hon givetvis inte var). 😛

russin
0

Även ringträning är ett bra sätt att träna på - kolla med din lokalklubb om det anordnas något.

LillPom
0

Om jag ska skvaller träna kan de vara en ide att gå typ till en park där de finns mycket hundar ofta och träna??

Finns inte så många här XD

russin
0

Man ska aldrig börja "skvallra" där det är svårt, utan börja med enkla saker - alltså inte där det är många hundar.

Börja skvallerträna på allting - folk, barnvagnar, cyklar, enstaka hundar osv - inte många hundar på en gång.

LillPom
0

#7 Okej :) Börjar med folk XD

Em_
0

#7 Fast jag upplever att hunden blir förvirrad om börjar med allt samtidigt. Jag har börjat med något lätt, cyklar i mitt fall, för att både jag och hunden ska lära oss. Sedan har jag lagt till en sak i taget allt efter som. 

Ta med henne på en utställning och bara titta på om du är osäker på hur hon kommer reagera. Även om man inte tränar aktivt där så blir det ju ändå massa miljöträning :) Glöm inte vaccinationsintyget!

russin
0

#9 det behöver inte bli förvirrat. Jag vill att min hund ska söka kontakt med mig (och typ skvallra) så fort vi är på väg att få möte på en gångväg. Om det sedan är gående folk, en cykel eller barnvagn spelar ingen roll.

[Kakafoni]
0

Min mina tre har jag gjort samma sak, lugn, självsäkerhet och bestämdhet. Det kanske inte är det bästa och ultimata sättet med det har fungerat på alla tre och jag gjorde som jag gjorde för att jag då inte visste något annat sätt.
När vi passerade (gäller allt jag inte vill de ska reagare på) tex. en annan hund och min hund blev tossig så bara fortsatte jag helt lugnt att gå så den signal jag skickade ut var "det där är absolut ingenting att bry sej om" När min hund sedan så småningom började passera hundar utan att reagera så belönade jag.
Hundar eller iaf mina (kan inte uttala mej om andra än mina egna som jag har erfarenhet av) reagerar väldigt mycket på hur man själv reagerar (medvetet eller omedvetet) så spänner man sej och kanske får tankar som "fy 17, nu kommer en hund, nu blir min hund tokig igen" så kommer hunden reagera på det och tro att matte/husses spändhet och oro beror på att det som kommer är ett hot och agera därefter.

idipidi
0

#11 Det där är intressant. För jag tror på det i teorin, men rent praktiskt vet jag inte hur det går till. Om hunden inte följer med när du går utan stannar, slänger sig och skäller - vad gör man då? Släpar hunden framåt i kopplet?

[Kakafoni]
0

idipidi, jag har aldrig haft problem att få hunden med mej men jag har alltid en kraftig sele med ett "handtag" på ryggen, det är då lätt att ta tag och få med mej hunden, lite som en tung och bångstyrig resväska :-D Jag har aldrig upplevt bra kontroll med halsband, hunden kan då sno överallt och spreta åt alla håll enligt mitt tycke.

[Kakafoni]
0

förtydligande, jag lyfter inte upp hunden om nån trodde det :-o Om man drar framåt på en hund med halsband så kan den sno runt, bakåt, åt sidan, åt alla håll och styps. Drar man rakt upp med en sele och sen framåt så har man mer kontroll på hela kroppen än bara halsen och lättare, enligt mej iaf, att få hunden att fokusera på att gå framåt.

idipidi
0

Ja, sele är bra. Och jättebra att det funkar för dig! Men jag förstår  fortfarande inte hur man gör det i praktiken med en liten, väldigt studsig hund. 

Verkligen ingen kritik, det är jag som inte fattar. Man tar tag i selen, d.v.s. man måste stå dubbelvikt, samtidigt som hunden försöker kränga sig ur selen och man själv att man försöker bete sig som att det är inget konstigt alls. Lite svårt att bara fortsätta gå normalt samtidigt. ;)

[Kakafoni]
0

ok, min minsta vägde 800g när jag började så jag förstår hur du menar :), det var faktiskt enklare men mina stora klumpar som nu väger 30kg. Jag var betydligt mer slut efter en tur med den lilla hunden mot samma turer med de stora när de var små och skulle lära sej att bete sej ok vid hundmöten och annat :-o

När jag ska passera en hund så kortar jag av kopplet så jag har studsbollen bredvid mej så gott det nu går. Om man håller armen rakt ut och kopplet rakt ner till selen på hunden så kommer en liten hund inte mycket längre än runt runt på en fläck eller hur? :) Så kan man inte gå utan att se ut som en tok så man sänker armen och kortar av kopplet så man har sin studsboll bredvid sej och sen får man helt enkelt milt, inte hårt alls, dra med sej hunden i lugn takt framåt. Jag varken pratar eller nåt med hunden när vi hamnade i de här situationerna utan fokus är bara på att komma framåt och förbi och mitt lugn är viktigare än att jag dras med i studsbollens energi (vilket inte är helt lätt att uppnå alla gånger, frustrationen kan ligga nära också)
I början hade jag en skällande studsboll utan dess like i andra änden av kopplet men det tog inte lång tid innan han förstod att det var meningslöst och inte gav någonting och att inse att jag faktiskt inte brydde mej ett dugg om det vi passerade.

Ang. kränga sej ur selen så fick jag prova flera olika innan jag hittade en riktigt bra och stadig sele som de inte kan dra sej ur och som sitter som en smäck på kroppen. Bra selar som sitter bra på små hundar växer inte på trän :-/

idipidi
0

Oki! Jätteintressant att det faktiskt kan gå att få det att fungera, trots att man har en hysterisk studsboll från början. Jag trodde spontant att det bara var en metod som funkar om man från början har en någorlunda lugn hund. Det är värt att fundera på.