Förväntningar
Jag har två helt underbara hundar. Innan jag skaffade hund så hade jag många tankar och förväntningar över hur min hund skulle vara. Tex så trodde jag alltid att hundar äter allt men till min stora förvåning så har min älskade 2 åring Bella aldrig tyckt om mat! Och när man läser om rasen så står det att den inte är särskilt skällig, den sägs vara en trogen hund som mer än gärna vill vara sin ägare till lags och motionsbehovet är måttligt, den kräver inga milslånga promenader om dagen. HA! Vadå inte skällig? Hon skäller när hon leker, hon skäller när hon ser andra människor och när hon ser andra hundar!! Och trogen? Njaa, hon älskar främlingar, blir överlycklig av att möta nya människor och skulle säkert följa med vem som helst hem ;) Hon har också väldigt många egna ideer, ber man henne komma så spelar hon dum och springer iväg, haha! Och fick hon välja så skulle hon gå promenader hela dagen! Så nu undrar jag, vad hade ni för förväntningar? Och blev dem uppfyllda?
Tycker det är så kul att se deras personligheter växa fram och det är så kul att man fortfarande ständigt blir förvånad över vad dem kan hitta på!
Jag visste inte att Nakenhundar är såhär personliga och egna av sig. Som sitter och ''pratar'' med en och lever sina egna små liv. Jag har ingen tråkig stund här hemma :). Jag trodde också Nakenvovvarna var will to please men icke.. här är det grymt mycket samarbete för att hon ska vara nöjd.
Men jag är nöjd jag.. vi har ett roligt liv tillsammans och däremot förväntade mig ingenting av Molly för jag ville se hur hon utvecklades och arbete därifrån och vi är ett riktigt bra team :).
Mina förväntningar var när jag skaffade en gråhund och en jämthund var att jag ville ha en hund med stort jaktintresse och en trevlig sällskapshund.
Jämthunden Han har tyvärr inte särskilt stort jaktintresse. Men som sällskapshund är han helt underbar. Råkar man titta lite på han så är han där med nosen och buffar på ens arm. Han älskar allt och alla. Sedan är han väldigt lättlärd, följsam och lyhörd. Han gillar att träna och skulle göra allt för en liten köttbulle. Så i lydnaden har det gått riktigt bra för oss. Sedan var jag beredd på att jämthunden har stora aktivitetsbehov och det var jag också beredd på att ta. Men trodde att han skulle vara mer krävande än vad han är men det är ingenting jag egentligen ser som något negativt.
Gråhunden Han fungerar super i älgjakten till och med över mina förväntningar och det ser jag som ett riktigt plus. Men sedan tycker jag han är lite för ''självständig''. Han bryr sig inte om andra människor men det kan jag både se som något bra och dåligt. Men annars tycker jag han var efter mina förväntningar. En hund med stort jaktintresse som älskar att arbeta.
🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
rasbeskrivningen för oss stämmer väldigt väl även om man borde skrivit x2 bredvid varje egenskap och x4 vid vissa andra :) men 110% nöjd och kommer aldrig byta ras :-)