Flera "ledare"?
Har en fundering. Att en hund behöver en ledare att lyssna på, se upp till och som skyddar hunden är självklart. Även någon som sätter gränser. Men kan hela familjen vara denne ledaren? Eller måste det vara en som är denna ledaren?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tror nog att en hel familj kan vara en hel s.k. ledare men då måste man verkligen vara noga med regler så inte en av kanske 4 personer tillåter nåt de andra 3 förbjuder liksom. Och alla kanske dessa 4 pers. måste vara lika rättvisa och köra samma race. Tror det kan gå men med rätt familj liksom :).
Hos mig går det absolut inte.. haha.
#1 så tänker jag också. Tyvärr är det svårt att komma överens…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Ja, för oftast har alla olika syn på uppfostran.. även i en familj :).
Är det enbart regler som ska sättas vem gör vad du menar? eller är det att hunden ska lyda o känna sig trygg,rolig osv?
#4 alltså, i princip allt som innebär en ledare. Den som bestämmer regler, sätter gränser o.s.v. Sedan kan man ju definera ledare, men en hund kan väl till exempel ha en "ledare" men lyda de andra lika bra?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tror att man i en familj får sina roller "tilldelade" vare sig man vill eller ej. För vi är alla olika. Jag känner t ex inget par där båda tänker och agerar exakt likadant. Det vore enbart wierd, om ni frågar mig.
Här hemma är det sambon som är "lek- och mysfarbror", medan man lyssnar förb… himla noga när matte säger nåt, man följer matte och man är noga med att försöka göra rätt medan man ligger i soffan och tittar på när husse hittar på nåt. Troligtvis för att sambon är mer "Ähh, låt gå" medan jag sätter tydliga gränser och menar allvar. Visst kan jyckarna lyssna på sambon (när de känner för det och - framför allt - om han har muta), men skulle jag hosta till så är det desarmerat direkt 😃 Självklart behöver det inte vara såhär stora skillnader mellan personerna i en familj, men även de små detaljerna tror jag är väldigt avgörande för vilken "roll" man får.
Jag tror att hunden ser en person i familjen som "den högsta" ledaren, men hen kan se alla andra som personer som är högre i rangen än den själv= lyder den! Ursäkta om det blev lite flummigt! :)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#6 känner igen det där :). Jag är Mollys ledare, mig lyssnar hon på och slutar med de hyss hon gör när hon ser mig. Mamma är mer gosmänniskan man får massage hos. Min bror intresserar inte Molly så mycket då han inte visar större intresse för henne förutom lite lek då och då liksom. Man får helt enkelt olika roller vare sig man vill eller inte.
5 jag vet ju att hundar som är för mig helt okända men kan köra rallylydnad med. Jag vet om hundar som tävlas i agillity som tävlar med andra förare lystrar lika bra på denna som med ägaren. Jag tror att hundar väljer "ledare" vissa får kämpa mer med visa att man är rolig,trygg o vinnande ledare/vinnande =man tjänar vara med mig. Att sätta regler är inget jag har lagt krut på direckt inte tänkt så mycket på det, tror det hör mycket till suntförnuft att fostra sin hund, som tex inte hoppa upp o ta glassen i någons hand eller hoppa mot någon :)