Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4867 ggr
Frida B
0

Hundlucka i radhus?

Vi vill så himla gärna skaffa hund, hela familjen är överens om att när vi har hund så är familjen hel.. Men så kommer det där problemet att vi inte har någon som tar ut hunden på dagarna.. Men! Då kom vi på att det finns ju faktiskt hundlucka! Har ni någon åsikt om det? Vi bor i ett radhus med trädgård, och isåfall skulle vi hägna in den.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
4

För att det skall vara lagligt så måste trädgården isf uppfylla JBVs kriterier för hundgård, sen kanske grannarna har synpunkter om hunden skäller t ex.

En familjemedlem lämnar man väl inte ensam hela dagarna, bättre med dagmatte/husse eller hunddagis

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Frida B
0

#1 okej tack.

vi letar alltid efter dagmatte, dock har vi inte råd med 100 kr per dag. Detta är alltså en sista utvägen lösning, då min syster kommer hem två varje dag, och går halv nio/nio

just nu är det som sagt bara spånande, skaffar inte hund förrän allt funkar för både oss och hunden.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#2 Från halv nio till två klarar sig en stabil vuxen hund sig helt själv och utan rastning. Det är ju bara 5-5,5 timmar. En valp är det däremot lite för långt för, så ni kanske ska titta på en vuxen omplacering?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ketang
0

TS kolla med grannar osv om det är okej för dom att hägna in först. Det räcker ju inte med ett vanligt lågt staket om hunden ska kunna gå ut utan uppsikt. Då bör det vara hundgårds nät med lite höjd och det är nog inte alla som uppskattar den utsikten kanske.

Sen måste ju någon vara hemma dygnet runt ett par månader i början när hunden är valp, det är ju också en sak som måste lösas.

En lösning skulle ju kunna vara att ni har dagmatte vissa dagar i veckan och att hunden sen när den klarar av att vara ensam ett par timmar är det resterande dagar.

Frida B
0

#3 det är det som är tanken, skulle aldrig lämna en valp så länge ensam!

planen är ju då att skaffa en vuxen omplacering som behöver hem här i sverige, då vi inte vill ta on från utlandet. vi vill isf att hunden ska ha lite frihet, och kunna gå ut när den vill då det kan bli någon halvtimma mer då och då

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#5 En halvtimme hit och dit gör ingen skillnad. Mina skulle kunna vara ensamma 9 timmar om det knep (nu lämnar jag inte mina hundar ensamma så länge om det inte är en nödsituation).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frida B
0

#6 vill ändå inte lämna hunden ensam mer än fyra timmar ensam utan tillgång till uteplats ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Doglovers]
2

TS Kolla upp som #1 skriver, men också med försäkringsbolaget vad som gäller vid ett eventuellt inbrott.

Frida B
0

#8 japp ska jag göra!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[tiffitott]
0

Jag skulle aldrig lämna mina hundar ute utan uppsikt.. Då måste man ha en säkrad hundgård tycker jag… Men det får man nog inte ha om man bor i radhus tror jag?

Frida B
0

har kollat upp alla kriterier(kunde dom egentligen utantill, har haft prov på det haha!) och trädgården är 20 kvm, det minsta för de största hundarna. kommer dock inte ha en jätte..

Vi har altan där hunden kommer kunna ligga och kika ut över allt (d.v.s upphöjd liggplats), hunden kommer kunna gå in när den vill (skydd mot regn och blåst), vi har träd för skugga, men finns även öppna platser för sol.

OBS! vi spånar bara på olika möjligheter just nu, detta blir då förmodligen 2-3 dagar i veckan då vi resterande dagar kan ha dagmatte. hunden kommer ha sällskap av mina marsvin (dock inte sälskillt mycket till sällskap) och jag lämnar alltid radion på när vi är tvugna att lämna hunden ensam.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#10 jag vet inte, därför jag kollar här ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[tiffitott]
0

Men vilket typ av inhögnad hade ni tänkt? Jag tänker om hunden skulle kunna klättra över eller någon skulle kunna klättra in..

För att veta om man får ha hundgård så ring eran bostadsrättförening! Där vi bodde i radhus var sånt förbjudet, minigrisar och hundgård samt andra djur som ankor o de. Kaninbur var däremot ok. Men alla har olika.

Frida B
0

#13 vet inte riktigt hur vi gör där, det ska vi fundera på.. stängsel är ju det stora problemet just nu, förrutom det faktum att vi kanske inte får ha "hundgård". Tack för rådet, ska ringa så snart som möjligt

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

Bra med sådan framförhållning!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Kakafoni]
0

I vårt kvarter har vi en med två stora hundar. De har, i sitt radhus, satt upp en hundgård med både sidor och nättak och har sedan en hundlucka i altandörren men… det förutsätter hundar som inte skäller på allt som rör sej utanför deras inhägnad när de är ensamma :-o vilket kan vara nog så svårt att uppnå… det andra är att det alltid finns risk i ett tättbebyggt område att någon eller någon jäklas med hundarna :-(

Ketang
0

Det känns som en stor risk för inbrott när man har en lucka direkt in. Grannen har det och fick inbrott. Dom löste det genom att sätta in en ytterdörr till det rummet och så fick hundarna bara vara där inne så var det låst till resten av huset. Men det känns fortfarande lite mer riskabelt med tanke på att tjuvarna är helt skyddade när dom tagit sig in genom luckan. Då kan dom står och bryta i dörren utan att någon ser dom sen.

Frida B
0

just, på tal om inbrott.. vi har larm, och ska se om vi kan lösa det på något sätt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Kakafoni]
0

Inbrott, vi löste det med en träskiva på insidan som vi låste med en regel när vi inte var hemma så ingen lucka öppen alltså…
Inbrott, med våra stora hundar så skulle det vara någon extremt modig och dumdristig som kliver in ovälkommen, hundarna släpper heller inte in någon okänd om ingen givit klartecken till det (hör till en av rasens egenskaper)… men om man hade en liten Chihuahua ute på dagarna med en hundlucka in… tja…

[RMSLiners]
0

Beroende på vad ni jobbar med, en del arbeten tillåter att man har med sig hunden. Ni kan ju kolla upp det också.

Frida B
3

Goda nyheter! Vi hittade en bra dagmatte istället till slut! :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)