Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 2309 ggr
Mapel
22

Otrevlig stämning

Hej.

Jag har upptäckt att stämningen här på hundar i fokus är väldigt dålig. Det är många som är otroligt misstänksamma (vilket man absolut får vara bara man framför det på ett bra sätt) Men det är även många som är rent ut sagt elaka och ger spydiga kommentarer till folk som inte alls har gjort eller sagt något konstigt i min mening. 

Det är även väldigt vanligt att man trycker ner och dumförklarar folk. 

Jag har läst igenom många av de trådar här inne och hittar otroligt få som är rakt igenom trevliga utan det är alltid någon som ska komma med en otrevlig kommentar. 

Det blir lätt så att man säger precis vad som helst för att man inte "syns" genom datorn, men jag tycker faktiskt att det gäller samma regler som när man träffar en person IRL som när man sitter här och disskuterar. Detta är säkert något som jag själv också måste jobba på. 

Det är lätt att skaffa förutfattade meningar om folk men jag tycker att man då kan fråga om det man undrar över på ett trevligt sätt och inte börja med att döma ut. 

Sen är ju hundvärlden helt full med personer som tror att de VET hur en hund ska uppfostras mm, även jag själv har en bestämd uppfattning om hur man ska uppfostra en hund. Problemet kommer när man ska försöka framföra sin syn. Det är väldigt många som bara dömer ut andra och domderar om sin fantastiska hunduppfostringsmetod. Men eftersom alla har så olika uppfattningar så finns det ju uppenbarligen inte bara en gyllene väg och därför tycker jag att man ska vara öppen för förslag och tips från andra men att man ska framföra dessa på ett schysst sätt! 

Jag hoppas att ni alla tar detta på rätt sätt och att ni tänker efter lite hur ni själva brukar formulera era inlägg och kanske tänka lite extra nästa gång ni vill skriva en kommentar!

:D

Toxics
6

(Y) ! Tummen upp för de som orkar säga ifrån.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[typellisch]
8

Misstänksamma har vi alla varit mot en viss medlem som vi alla vet vem jag syftar på. Misstänksamhet har jag inte sett någonstans förutom just efter den händelsen. 

Otrevliga kan vissa vara men inte alla. Vissa framför sin åsikt på ett vettigt sätt tycker jag medan vissa kan vara lite väl hårda.
Men i 90% av fallen så är de flesta trevliga. Otrevlig för mig är att använda fula ord mot varandra.. man kan inte läsa av trevligheten över internet och ord? Dom du tycker är otrevliga kanske sitter med ett litet leende och skriver sina råd och åsikter och inte menar nåt dumt? Dom är det också ''synd'' om när folk hoppar på för dom tycker dom är otrevliga. Svårt situation det där tycker jag.. man får ta allt med en nypa salt över internet tycker jag och inte ta allt så seriöst (har själv upplevt att folk varit s.k otrevliga.. fick ta en paus och komma tillbaka med bättre insyn på hur det verkligen är och inte ta allt så förbannat allvarligt helt enkelt).

Ett forum är till för att diskuteras på? Kan man inte ta andras åsikter med en nypa salt.. var inte här då? I stort sett.

Toxics
0

fast nu när jag går igenom trådarna så hittarjag ingeting otrevligt ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[typellisch]
0

#3 Exakt :). Allt beror dock på hur man själv anser vad som är otrevligt. Vissa kanske behöver glada gubbar för att man inte ska klassas som otrevliga m.m? Som sagt.. man får ta allt med en nypa salt över internet :).

Toxics
0

4# Ja det är väll  .jag kanske ärlig på att göra glada gubbar och uppfattas som otrevlig =/ . Jag hoppas inte det iaf ! :D

[typellisch]
0

#5 Man kan vara trevlig utan att göra glada gubbar. Så länge man inte svär mot varandra, kallar varandra elaka saker så får man helt enkelt bara se bortom de kommentarer man själv tycker är otrevliga fast det kanske inte är menat så :P.

[RMSLiners]
6

Jag har aldrig upplevt Hundar iFokus som otrevligt och då kan jag jämföra med Vovve.net tex som av många brukar få kommentaren "helvetet har fått en egen webbadress i form av vovve.net". 

Hundar iFokus är en sjukt snäll och trevlig sajt jämfört med många andra hundsajter. Jag har varit medlem på många ställen, lämnat samtliga utom hundar iFokus.

[Daniela1983]
1

Jag har sett flera över en period som reagerat på en dålig stämning på sina ställen. Tyvärr så tror jag inte det hjälper att upplysa folk om det. 😕Sedan finns det många trevliga och hjälpsamma personer också. :)

Javisst man diskuterar och *pratar* på forum men det finns olika sätt att prata på också, otrevligt och trevligt, tycker jag då. Sedan tycker jag att kommentarerna och misstänksamheten mot en viss medlem var befogad. Inte så snällt kanske men men.

Fridaaaa
4

Jag ser knappt någon otrevlighet alls här?
Läst igenom många trådar, men fåtal trådar med otrevligheter i och det är ganska vanligt på djursajter tyvärr.

Både här och blandrashundar tycker jag är trevliga hundsajter. :=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lathundarna
1

Jag har förstått att det varit trassel med nån som farit med osanning (har ingen koll på vad det gällt, antar att trådtopicen inte intresserat mig), men jag tycker inte att det är många gånger jag ser nån som är regelrätt otrevlig. Är troligtvis snarare en tolkningsfråga. Sen kan jag faktiskt erkänna, jag kan svära i trevlig form (fast man får ju inte på detta stället) 😃

LinaK
5

Tråkigt att du tycker att stämningen är otrevlig här på Hundar iFokus, tycker man att det finns dom som bryter mot skrivreglerna så måste ni ju kontakta antingen mig som Sajtvärd eller någon av medarbetarna. Vi har så otroligt många inlägg att gå igenom så det är lätt att missa en del. Därför är det viktigt att ni medlemmar upplyser oss om det är något ni upptäcker som vi verkat ha missat.

Jag håller inte med dig i att det är så otrevlig stämning, vissa inlägg väcker såklart mer känslor och diskussionerna kan bli rätt heta. Men jag tycker det finns många som är jätte trevliga här inne och det finns så många med kunskap här inne.

Som sagt, hör av er till oss i admin om det är något ni tycker bryter mot skrivreglerna.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

CelsiusT
2

Jag håller med. Denna sajt är en av dom trevligaste HUNDsajterna. Men det är ofta otrevligheter. Speciellt i jämförelse med hästsajterna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

joheck
3

Tråkigt att du upplever att det är dålig stämning på sajten. Inget som jag personligen upplevt men självklart är det inte bra om det finns folk som ser det så. 

Det sista du skriver tycker jag är väldigt bra och viktigt för alla att tänka på oavsett vilket forum det gäller;
"…..tänker efter lite hur ni själva brukar formulera era inlägg och kanske tänka lite extra nästa gång ni vill skriva en kommentar!"

[RMSLiners]
3

#12 Fast hundar iFokus är rena himmelriket om man jämför med katter iFokus. 😃

Nu erkänner väll jag att jag kan vara rätt hård inne på katter iFokus men det har sina randiga och rutiga orsaker. 😉

Fenix_Chicci
1

Det här är faktiskt den enda hundsidan som jag känner är trevlig. Var medlem på alltomhundar ett litet dag men slutade fort att hänga där eftersom det alltid kom något som trodde sig veta bäst och blev sur om man inte höll med. Men sen har det ju varit lite hårda ord här i samband med den här medlemmen som ljög men överlag så gillar jag hundar iFokus.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
0

#14 Det är de flesta sajter skulle jag säga, överlag ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
4

Det var tråkigt att du känner så.
Själv tycker jag stämningen är ganska bra.

Det var en tråkig händelse här i dagarna som har gjort de flesta lite misstänksamma, men det har sin naturliga förklaring.

Som LinaK skriver får du gärna kontakta admin om du stöter på något som du tycker är fel.

Sedan får man inte glömma att det som man kan tro är otrevligt många gånger faktiskt inte alls är det, utan det är man själv som läsare som läser det fel. Alla använder inte smileys, en del är väldigt raka och det kan många uppfatta som otrevligt trots att det inte alls är det.

Man bör alltid utgå ifrån att det folk skriver är skrivet i välmening.
Ibland är det skrivet för att vara otrevligt, och då får man försöka ignorera det. De flesta menar väl :)

Maja2
3

Jag har varit medlem här i ca 4 år, och tycker att det är ett forum med utomordentligt bra stämning. Visst, vissa enstaka individer är väl lite mindre trevliga, men har svårt att hålla med dig TS om att forumet är otrevligt. Eller rättare sagt, det är tråkigt och olyckligt att du FINNER det otrevligt.

Pennybus
3

Det kan till viss del vara trevligt men allt för många gånger har jag råkat ut för otrevligheter med andra personer på HiF, vilket får mig att knappt våga fråga något längre (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Mapel
2

Jag antar att jag jämför det mycket med andra sidor här på iFokus då jag är aktiv på många fler sidor och när jag började följa hundar i fokus för några veckor sen reagerade jag, tyvärr, på att det vår så många som skrev otrevliga inlägg jämfört med andra sidor. 

Men det kanske är som ni säger att jag tolkar dem fel, men det går ju faktiskt att vara otrevlig utan att svära, det är ju sättet man formulerar sig på, och med tanke på att ingen faktiskt ser den som skriver så tycker jag att man kan försöka vara lite mer tydlig över vad det faktiskt  är man menar, om det nu är så att det är jag som har misstolkat allt? 

Den händelsen med personen som ljög om sin identitet är jag väl medveten om och det har ingenting med det här inlägget att göra utan där var  både misstänksamhet och även en del otrevligheter faktiskt berättigat enligt mig.

Det kanske är så att jag enbart läser de lite mer "spännande" trådarna, jag kollar sällan dem som enbart är om någons hund eller liknande utan är oftast inne på dem som handlar om hunduppfostran, problem eller bara vill ha hjälp, och där ser jag ofta kommentarer, som jag, anser är otrevliga, eller åtminstone onödigt spydiga. 

Själv tycker jag att det inte är särskilt omständigt att lägga till en smiley🙂 eller titta igenom min text innan jag skickar den för att tänka över hur andra kommer att tolka den och hur den låter. Det är ju som sagt svårt att veta vad personer har för mening bakom sina inlägg. 

Men jag måste nog ändå säga att jag tycker att det är, allt för ofta, otrevliga kommentarer här, tyvärr…

Maja2
2

Hmm…. vi "gammrävar" kanske måste hjälpa till  lite mer och hålla ordning här. Jag kan förstå, när jag nu tagit mig tid att läsa igenom många trådar …. att en del känner att det är mycket ifrågasättanden och kommentarer som tolkas negativt. Jag lovar att jag ska börja hjälpa er nya att känna er väl till mods på sidan :)

[typellisch]
0

Jag var otrevlig mot den tjejen som ljög otroligt mycket för hon tog mycket energi från mig, jag tänkte på henne under ett dygn och diskuterade detta med min mor. Den energin kunde jag lagt på min hund eller mig själv och mina framtidsplaner men jag är en godhjärtat medmänniska och tänker och ägnar mycket tankar åt dem som råkar ut för sådant tragiskt hon meddelade oss.. sen var det hela en lögn. Att folk då säger sin åsikt om hennes påhitt är bara bra gjort så flickan inser allvaret.

Jag ville bara säga det, att otrevligt bemötande från oss övriga mycket väl var behövande i hennes situation.

Karmatarerskanise
0

#20 Vill bara berätta att det här med smileys inte är så lätt med mobil. Då kan man inte lägga till smileys. Och ska man göra smileys med tecken måste jag in på en helt annan meny, vilket gör att jag låter bli helt enkelt för att det är för omständigt.

Men visst ska man tänka på hur man skriver också.

Men viktigt är att inte tolka raka och direkta inlägg som otrevliga. Det är ofta där man misstolkar in otrevligt fast det inte är det.

felzena
1

Jag tycker de allra flesta på forumet är trevliga. Men i vissa känsliga diskussionsämnen som ex. blandrasavel så kan det hända att folk skriver några spydiga kommentarer men det är så sällan sånt händer tycker jag. 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Loveradio
2

Inget fel på stämningen? Som några har sagt så finns det betydligt "otrevligare" hundforum. HIF är nog den trevligaste. Man måste komma ihåg att i grund och botten har vi alla en passion för hundar och vill hundarnas bästa. Det kommer alltid finnas olika åsikter om saker och ting. Och därför kan diskussioner ibland bli heta. Och det man säger kanske kan låta hårt men det går faktiskt inte att linda allt i bomull.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
3

Jag tycker denna site är trevlig (har väl vart upp o ner ibland men inte nu på länge), det finns någ personer som många tar på fel sätt o kanske tror de är dryga o otrevliga 😊
Men faktist så har de en rätt g´o sida o helt annat sätt att skänmta på, lite rakt på fast med klackspark 😉

[Kakafoni]
0

Jag har varit med på flera ställen och diddioter verkar flockas till hundform och forum överlag… det här forumet har varit det lugnaste hittills men det är bara en tidsfråga innan det här blir lika som de andra iom att diddioterna kommer hitta hit också och blir de bara tillräckligt många så spelar det ingen roll hur mycket forumägarna än försöker hålla kollen och hinna med att plocka bort folk, rensa inlägg och trådar…. Det tar mindre än en minut att skapa ett nytt användarnamn, ny ip adress och e-post om så behövs…
Mao brukar jag sällan skylla på ställena när det ballar ur för det är otroligt svårt att hålla diddioterna utanför hur hårt än forumägarna försöker och hur rätt de än försöker göra :-/
Enda som skulle hålla ett forum helt rent är om de har inlogg med e-legitimation…. men… det skulle väl bara dröja en kort tid innan diddioterna hittade en väg runt det med…

mikkan01
0

Tycker att det bara blir trevligare och trevligare här. Ibland kan det ju spåra ur ifall det är något som provocerar medlemmarna här inne men överlag så är stämningen här inne jättebra. 
Trots att alla inte använder smileys, hur nu det indikerar på att någon är glad och trevlig vet jag inte. 😃

~mikkan

Karmatarerskanise
0

27 tro mig, vi har haft våra perioder med didfioterna här med. Det går i vågor. Men det fina nu är att Insider medlemmar kan hjälpa till att anmäla inlägg :)