Hund som inte dricker
Min hund kastrerades för någon månad sedan. Allt gick bra men vi märkte att han inte drack alls mycket. Först trodde vi att det var att han inte kom åt pga tratten, och blandade i vatten i maten, men när vi tog av den igen märktes ingen skillnad. Hans kiss var väldigt gult och strålen ganska dålig. Vi fortsatte blanda i vatten i maten så att han skulle få i sig vätska, samtidigt som vi kontaktade veterinär. Det hände även några gånger att han kissade på sig. För någon vecka sedan var vi inne med honom och vi tog då med ett urinprov. Han skulle egentligen röntgas men röntgen var sönder så det blev inte av, men blodprov och och allt sådant togs. Nu har vi fått resultaten från proven, och Chutney är fullt frisk förutom att han är väldigt uttorkad. Han har ingen urinvägsinfektion eller liknande. Problemet är ju att han inte dricker. Han har alltid vatten och vi byter det självklart även om han inte dricker upp. En period slutade vi blanda i vatten i maten för att se om han började dricka då men icke. Vi ger honom färskfoder (Vom og hundemat) så lite vätska får han i sig därifrån. Men som sagt, proven har ju visat att han är mycket uttorkad. Vi har dock inte märkt någon skillnad på hur han beter sig, han är jättepigg och glad (nästan lite piggare än han brukar faktiskt). Imorgon ska Chutney in och röntga urinblåsan och sedan ska han "vätskas upp" med dropp för och se om han kommer igång med drickandet. Veterinären har aldrig varit med om något liknande, och inte jag heller. Det är som att Chutney inte har kontroll över vätskeintaget, och knappt över kisset heller. Han har även gått ner ett kilo vilket är väldigt mycket för honom även om han får mer mat en vanligt. Något jag har tänkt på är att han slickar oss på huden mer än vanligt. För övrigt är han en 21/2 årig mellanpudel Har någon en aning om vad detta kan vara? Jag är superorolig för min lille kille.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Enda tips är att blanda vattnet med lite osaltad köttbuljong, mjöl/fil, om han tål det.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag vet att när jag hade praktik med draghundar så blandade de rått kött och vatten till en tunn soppa för att hundarna skulle få i sig nog med vatten :) kanske fungerar här också?
Tack för era tips! Vi har inga problem med att få i honom vatten om vi blandar i det i maten. Dock får han problem med att hålla sig när han får så mycket han ska ha. Det konstiga är ju att han drack jättebra innan kastreringen men nu dricker han inte självmant. Förövrigt är han inlagt på veterinärkliniken nu, håll tummarna för att de hittar vad som är fel och att det felet går att bota enkelt!
Kram Elsa
Det visade sig att han inte alls var uttorkad när vi kom in till veterinärkliniken i morse… Men han röntgades iallafall men inget fel hittades.
Dock är hans kiss fortfarande gult och han vill inte dricka så vi får blanda i vatten i hans mat. Låter vi bli att göra det blir han uttorkad.
Denna veterinärkliniken kan inte göra mer nu så vi får väl bara hoppas på det bästa. Chutney är ju pigg och glad iallafall.
Kram Elsa
Gav veterinären b-vitamin? Det kan hjälpa på såna här hundar. Annars kan ni testa att koka fisk, kött eller fågel och låta vattnet svalna och ge honom det. Vissa hundar kan dricka bättre annars om man blandar i väldigt lite socker. Eller köttsafter. Det är oftast dom tipsen vi ger hundägare på jobbet (jobbar som vet.assistent på en klinik hos Distriktsveterinärerna). Lycka till!
Om veterinärkliniken inte kan göra mer för er nu kanske det finns en större klinik för er att vända er till. Om det är långt till en stor klinik kanske ni i alla fall kan få ringa och rådfråga en veterinär. De kanske inte kan ge så mycket svar utan vidare undersökning men de kanske kan tala om ifall det är värt en lång resa och ett besök på en stor klinik.
Om han får i sig tillräckligt med vatten när ni blandar det med maten är det ju bara att ha i så mycket vatten som han behöver, som ni har gjort nu. Om han får svårt att hålla sig och kissar inne efter maten kanske ni kan dela upp måltiden i flera portioner, så att han inte får i sig massor med vatten på en gång. Det är säkert bättre för kroppen också att få dygnets vattenranson lite mer utspridd, än allt på en gång.
Jag hoppas att något kan hjälpa er att hitta vad det är för fel på killen!
Tack! Det jag tycker är så himla konstigt är att han drack superbra innan kastreringen, men nu har han slutat med det totalt. Vi skulle ju bara kunna fortsätta att blanda i vätska i maten, men man vill ju veta orsaken, inte bara behanlda symptomen. Han kissar ganska gult även när han får i sig så mycket vatten han ska, och ibland är det nästan grönaktigt. Som sagt har han även gått ner ett kilo, fast han äter maten med jättegod aptit. Mina kaniner har haft mask så det är möjligt att Chutney har blivit smittad av det. Men jag förstår inte varför han skulle sluta dricka pga det. Man kan ju testa att avmaska honom iaf. #5 Jag tror inte att han fick B-vitamin, men jag är inte säker. #6 Kliniken vi var hos är den största i området så det blir flera timmars bilfärd för att komma till någon större. Du har nog rätt i att det kan vara att han får för mycket vätska på en gång som gör att han kissar på sig
Kram Elsa
1. vart hittar man osaltad köttbuljong?
TS tycker många gett bra tips, är han så utrokad så bör vetrinären ge han vätskeersättning.
#8 Problemet är väl tyvärr dock inte att han inte får sig vätska, utan att han inte dricker frivilligt utan att man tillsätter vattnet till maten så att det blir gott. Normalt ska ju en hund tycka att neutralt vatten också är gott. Och så problemet med att urinet är så gult även när han dricker. Så tyvärr kan nog ingen här ge de tips som behövs, när inte ens veterinären kunde göra det.