Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 973 ggr
gickan87
0

Tips till stavgång mottages

Det är såhär att jag börjat gå med stavar. Min jycke vill jag ju såklart ska hänga med. Men eftersom hon har en tendens till att dra i kopplet när det går fort fungerar det inte att hålla kopplet i handen när vi går. Finns det andra knep än midjebälte? Funderar på att ta ett långt koppel och lägga som en snara över axel och under andra armen på motsatt sida. Kanske sele också en expander som lindrar rycken?

MVH Erika :)

joheck
0

Jag har detta och gillar det starkt! Jag sätter runt midjan och har sele på hunden så får han hjälpa till att dra. Men nu ville du ju inte ha att ha runt midjan, har inte testat men man borde ju kunna sätta detta runt en arm eller nått också^^.

Loveradio
3

Varför funkar inte midjebälte?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Tess86]
0

Kanske prova med ett släpande koppel som du kliver på om hunden är på väg för långt fram. Vi brukar sätta ett normallångt koppel på vår hund, som annars gärna går så långt före hon kan, och fästa det i en sele på henne. När hon går för långt fram klappar jag på mitt ben och kallar/lockar henne till mig, fortsätter hon då längre fram kliver jag på kopplet så att det blir ett tvärstopp för henne. Det gör ju inte ont på henne eftersom hon har sele men rycket blir ett uppvaknande. Det brukar räcka med ett par gånger på en promenad och sedan går hon fint. Men man får ju vara med hela tiden och engagera hunden. Det går med stavar också, då får man engagera med rösten.

gickan87
0

#1 Helt klart något att fundera på! #2 Jag har en kota som ligger fel i ländryggen så ev ryck i midjebältet skulle göra fruktansvärt ont och kanske förvärra skadan. #3 Fungerar tyvärr inte även fast det är en god ide. Skulle hon se/känna lukten av vikt så sticker hon. Även anledningen till att jag inte kan ha henne lös.

[Annamaja27]
0

Jag kör med sele på hunden. Ett koppel med öglor som jag kan fästa runt midjan/höfterna på mig och en elastisk "snodd" som jag fäster mellan kopplet o selen för att förhindra kraftiga ryck.

Funkar utmärkt.

Min hund går annars för det mesta lös men när kiden börjar skutta omkring vill jag inte riskera något och hunden verkar uppskatta våra mer "gemensamma" promenader i raskt tempo. Hon går gärna med ett lätt drag i linan vilket även ger bra träning för höfterna/bakdelen (på hunden) enligt vår sjukgymnast.

Loveradio
0

#4 Då förstår jag

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Annamaja27]
0

forts…Man kan även ha kopplet över axeln (som en väska ungefär) om man inte vill ha det i midjan.

gickan87
0

#7 Det är de jag funderar på. Vart köper man en expander att koppla mellan kopplet och selen?

[Annamaja27]
0

Den elastiska "snodden" köpte jag i en hundtillbehörsaffären. Det är egentligen ett kort elastiskt koppel som man kan koppla loss handtaget på.

Man kan även åka till ex Bauhaus o köpa elastisk lina som finns på metervara o knåpa lite själv.