Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 817 ggr
SuperLimm
0

Funderingar om hund nr 2

Hej!

Jag har lite smått börjat planera inför en hund till våren 2014. Det kommer troligtvis bli en Eurasier. Jag har idag en cocker spaniel tik som är 3,5 år gammal. Jag har lite funderingar och hoppas att någon kan hjälpa mig lite.

*kostnad?
Hur mycket mer kostar det /månad att ha en hund till? Är det någon annan kostnad är försäkring och foder man måste tänka på? (om vi bortser från engångskostnader så som saker och veterinär)

* Tid?
Det borde väl inte ta så mycket mer tid att ha två hundar istället för en om man kan gå med dom samtidigt och lägga spår till dom samtidigt?

*Ledighet i början?
Skaffar jag en valp vet jag att jag behöver vara ledig med än 4 veckor. Men om jag skaffar en vuxen, hur länge bör jag vara ledig i början då innan den kan lämnas på tex dagis?

Min nuvarande hund går på dagis och det fungerar väldigt bra. Jag kan egentligen ha hund på jobbet men alla dagar fungerar det inte. Min hund skäller också endel så då passar det inte alls. En tyst hund skulle däremot fungera bra tror jag.

Så, vad tror ni? Något med jag bör fundera på innan jag bestämmer mig för om det bli en hund till eller inte?

Mvh Linn

Mvh Linn

[madelaine]
0

Det som blev dyrare för vår del var nog framförallt maten, dagiskostnaden och försäkringen. Sen blir det ju även lite fler tuggben, bajspåsar och såna "småsaker".
Tidsmässigt tar det just nu även mer tid med 2, mest på grund av att de behöver träna på lite olika saker så jag tar ut dom en och en ibland istället för att gå med båda samtidigt.
Vårt tillskott var vuxen och jag var hemma i 3 veckor innan det blev inskolning på dagis (där han hade fått hälsa på innan tillsammans med mig + hade "lillsyrran" med sig som känner sig väldigt hemma där). Jag var beredd på att ta ut mer ledig tid om det skulle behövas men i vårt fall behövdes det inte.

Nåt som kan vara bra att testa innan beslutet tas är att ha en extra hund hemma ett tag, dels för att se hur er nuvarande hund reagerar men också för att känna av lite hur det känns när det plötsligt är 2 yrväder där istället för 1 :)

SuperLimm
0

Tack för ditt svar! :)

Jag tror inte min nuvarande hund skulle ha nått emot att det blev en hund till. Hon är snäll mot alla och när hon tycker någon är för på säger hon ifrån på ett väldigt bra sätt. Får se om jag kan hitta någon hund och prova med. Har väldigt få kompisar och ingen bra kompis som har hund.

Jag har haft hand om fler hundar samtidigt, både som dagmatte och hundvakt. Men då var jag arbetslös och hade all tid i världen så det blir ju lite skillnad när man jobbar heltid. Men jag vet att jag klarar av att gå med fler hundar iallafall.

Min hund jag har idag är "klar" tycker jag, finns inget speciellt hon behöver träna mycket på. Det enda skulle väl vara att inte skälla så mycket när det kommer någon men det är väldigt svårt att träna bort tycker jag.

Mvh Linn