Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1309 ggr
[nlg]
2

Perfekta hundägare ?

I och med att jag börja nämna att jag var hundsugen och förhoppningsvis skulle skaffa mig en hund en dag började folk (vänner och bekanta) prata med mig hur underbart det är med hund, vilket jag absolut håller med om, annars skulle jag inte vara intresserad att skaffa en själv. Jag har fått höra om deras (deras=ägare&hund) roliga minnen tillsammans och framför allt deras perfekta vardag, vilket får mig tvivla lite. Det känns inte som att dem pratar om ansvaret som kommer med hund utan snarare om något ideal, någon typ av idealmatte eller idealhusse - ideal hundlivet.?

Jag anser mig själv som en ganska aktiv människa. Jag åker en del skidor fina vinterdagar och trivs att gå längre promenader i skogen. På våren och även hösten är det riktiga fjällvandringar som är prio ett. Ja, jag trivs bra utomhus helt enkelt - även om det vissa dagar bara blir att sitta ute på ett sittunderlag/solstol på gården och läsa en tidning i solen. Jag har själv ansett mig hyfsat lämplig iallafall som hundägare på den aktiva fronten, tills nu.

Jag börjar tvivla när hundägare i min umgängeskrets börjar prata om deras liv tillsammans med deras hund/-ar. Hur är det egentligen? Är de flesta av er "perfekta" hundägare? Jag blir så nyfiken hur det egentligen är?

Har ni aldrig "lat-dagar" ? kanske till och med ibland att det råkar bli 2 av dessa "lat-dagar" på en vecka, eller kör ni alltid den såkallade långpromenaden? varje dag? flera km?

Lämnar ni aldrig hunden själv i nödläge kanske en eller 2 timme mer än det rekommenderas - då ni vet hunden faktiskt klarar det utan problem?

Ja, ni förstår kanske vart jag vill komma? Jag inser att med hund kommer ansvar, och att hunden ska ha sin motion osv, men är ni aldrig lat eller bara ibland struntar i alla regler och rekommendationer för er egen skull? Lever ni för era hundar eller lever ni tillsammans med dem - för med dem jag pratat med hittills så känns det bara som dem lever för hundarna och inte med.

Fridaaaa
1

Finns ingen hundägare om är perfekt i mina ögon :)

Bra skrivet tycker jag. Inget är perfekt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[limitedZ]
1

Känner igen det där. Tyvärr verkar majoriteten av hundägare förespråka att de är helt fantastiska - vilken perfekt hundägare hen är!! Och det ska gärnas visas utåt också, kanske ungefär som med de som tycker de är perfekta och "one of a kind"-mammor.

Nu har jag inte en så aktiv ras, mer en sällskapshund, men klart har jag latdagar. Han behöver sin långa tur varje dag, oftast får han det, men man kan ju även ha dagar då man verkligen inte känner för att aktivera honom eller att man kanske är sjuk etc. Klart man gör allt för sin hund och för att den ska må bra! Men nej, man är inte perfekt hundägare hela tiden, om man ska gå efter vad som nu kan anses som "perfekt".

[RMSLiners]
3

Idealhundägaren skulle jag säga är den person som aktiverar hunden  rätt dvs låter hunden arbeta med det den är avlad för/kräver tex Border Collie = Vallning, Schäfer = Bruks, Siberian Husky = Drag osv. 

Sen tror jag att alla hundägare är olika, en del mer aktiva än andra men det betyder inte att de som är mindre aktiva skulle vara sämre hundägare. Sen tror jag det har och göra med vilken typ av hund man har, en aktivare ras kräver helt klart en aktivare ägare tex.

Ska jag tala för mig själv så får våran hund minst 1 mils promenad varje dag sammanlagt, ibland mer. Vi har två lat-dagar men det är för att hon är slädhund och kör i vanliga fall drag 1-2mil på vardagarna men helgerna är heliga för en slädhund. Utöver det tränar vi freestyle och sök cirka 3-4 ggr i veckan, viltspår kör vi numera sommartid så på vintern sker inget sådant. Ensam får hon vara för jämnan men inte mer än 4 timmar i streck.

Lathundarna
3

Hehe, känner lätt igen det där. Och det är det som gör det kul att blogga om hur man själv har det - folk kan svart på vitt se hur operfekt man är, hur dampig jycken kan vara men samtidigt hur kul man har :) Jag lever helt klart med mina hundar, inte för dem. Då hade livet i övrigt inte gått ihop. Latdagar har vi absolut, även latveckor. Och tro't eller ej - jyckarna klarar det galant. Förstår inte grejen med att måla upp en bild av sig som "perfekt" hundägare när alla egentligen innerst inne vet att det inte är riktigt så det ser ut i verkligheten.

VildaVittra
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är allt annat än perfekt, de som påstår att de är det ljuger eller har någon allvarlig störning. ;)

Visst har jag lämnat hundarna för länge, ex när jag hade en tid hos min kardiolog och inte fick tag på någon hundvakt (jag har en bit att åka dit, så jag var borta länge).

Långpromenader i iskallt regn tar vi inte heller, den ena hunden kissar i princip på trappen då, så varför ska jag plåga henne för sakens skull?

Det är något stressat över hundägandet numera, det är som det slutat vara roligt, utan har blivit någon prestationstävling istället. Allt ska vara så sjukligt perfekt, ibland så man undrar hur deras hundar mår egentligen.

Bilden är på trappkissarhunden från i vintras, hon försvann när jag frågade henne om hon ville gå ut. Här hittade jag henne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
3

Låter som att de i din omgivning aldrig haft en unghund i värsta slyngelåldern, eller en vappe som vässar tänderna på husse/matte.

Perfekta hundägare finns inte, men vi strävar förhoppningsvis för att bli så bra hundägare som möjligt. Visserligen skall hundägande vara roligt men o andra sidan så är det inte alltid det.

Vuxna hundar måste klara av att man är däckad av t ex magflunsa några dygn o bara får gå ut o göra ifrån sig medan man själv håller sig i väggarna för att inte dratta omkull, utan att klättra på väggarna.

O ja visst ja, hundar föds inte lydiga, inte heller förstår de Svenska/valfritt talspråk, hur lätt/svårt det är att få hundar vardagslydiga beror mycket på ras o ens egna kunskaper/erfarenheter.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

#3 Sankt bernhard är ju en gårds/vakthund men jag vill ej ha henne till vakt, fast hon vaktar en del ändå.
Hon är sällskapochmotionskamrat :)

[RMSLiners]
0

#7 Jo men jag skrev också ordet "kräver" då alla raser inte riktigt behöver arbeta med det de är avlade för. Tex Jack Russel är en jakthund men behöver inte jaga för att må bra, som exempelvis Korthårig Vorsteh behöver, så länge hunden får arbeta på annat sätt. ;)

Fridaaaa
0

#8 Läste första indelningen som 1 :)

Mapel
1

Jag håller med e flesta här! Hundar kräver mycket och man ska vara beredd på att jobba hårt och mycket, särksilt i början. För det första så krävs det ju att man har någon sånär pli på sin hund. Att den kan gå i koppel, inte skäller på allt och alla, att den kan komma på inkallning, att man kan ha den lös, den kan hälsa på människor mm (Detta är några av de saker som jag tycker är viktigt, alla har olika prioritet och krav på sin hund :P ). Sen kräver den också regelbundna promenader och även psykisk stimulering(!!!!!) i alla tänkbara väder. Det är mer till hundägandet än många inser, man kan inte bara skaffa en hund och tro att resten löser sig, det krävs en ganska väl utarbetad plan för 1- några år framöver då man vet att man har tid för en hund. 

Sen är det ju faktiskt en ekonomisk fråga, den ska ha mat, vaccinationer, försäkring, kanske gå en valpkurs? Och om hunden blir sjuk så behövs en buffert för att betala dyra veterinärkostnader. 

Sen är det ju givetvis otroligt härligt, underbart och man får en vän för livet, men det är viktigt att veta vad det är man ger sig in på :D

[typellisch]
2

Jag är ingen perfekt hundägare. Ibland har jag inte tålamodet eller orken att aktivera min hund så mycket som hon tycker om. Men hon finner sig i det. Promenader älskar jag så dom är aldrig ''fattiga'' så att säga, utan vi är ute mellan 4-6 gånger/dag och när det är fint väder försöker jag alltid gå en lång promenad mellan 30min-50min (vilket är långt för en nakenfis).

Vi latar oss alltid på dagarna bara för att jag inte vill ha en hund som ska vara uppe i varv och vara aktiv 24/7.
Efter morgonrundan fram tills lunchrundan latar vi oss extremt. Jag aktiverar henne inte, leker inte med henne eller nåt. Jag tar fram ben som hon kan gnaga på, men oftast vilar hon.

Jag är bara en människa som också behöver mitt space, dvs att jag inte alltid vill hitta på nåt med min hund och då dissar jag henne så hon kan gnaga på ben eller busa runt själv. Hon är alltid med mig i samma rum men jag ägnar inte mycket tid åt henne under nån timme. Sen när jag väl aktiverar henne, för hon behöver det, så är det full fokus på henne.

Jag lever med min hund. Min hund är mitt intresse och min fritid och mitt liv. För jag gillar min hund, jag älskar min hund och älskar att vara med henne.

Fridaaaa
2

#10 Fast även som hundägare har man sina bra och dåliga dagar.
Och man kan inte begära att en hundägare ska vara 100% aktiv varje dag med sin hund. Man kan ju t.ex bli skadad, sjuk osv :)

MrsPugsley
0

Jag är -inte- perfekt. Man får gärna uppfattningen att folk aldrig gör misstag när man läser mycket på hundforum, men så är det nog inte. Många polerar fasaden så att säga..

Maja2
6

Är det att vara perfekt hundägare, att aldrig slappa och slöa? Aldrig vara sjuk eller trött? Är det att vara perfekt hundägare att ta milslånga promenader VARJE DAG , i vilket skick hunden än är i?   Nej, det tycker jag inte. 

En Bra, tillräckligt Bra, en alldeles utomordentligt Bra hundägare, är väl den som ser sin hund som den individ den är, som läser sin hund, som ser och ger den vad den behöver. Aktivitet, men även vila.

Fridaaaa
1

#14 Håller med :)

Mapel
0

#12 givetvis är det så, alla kan bli sjuka! Men samtidigt måste man ändå veta vad det innebär att ha en hund innan man skaffar en. Målet är ju inte att vara sjuk eller ha en slapp dag 5 dagar i veckan. Men en hund dör inte av att inte bli aktiverad varje dag. Men den måste fortfarande ut och kissa. Och alla hundar, oavsett ras mår bra av och kräver en viss fysisk och psykisk stimulans. 😊 Men alla tycker om slappdagar, även de flesta hundar. Meningen med mitt inlägg var mest att förmedla det ansvar vi har gentemot hunden som vi faktiskt tagit oss an. 😊Det var ju helt fullspäckat med kommentarer om hur okej det var med att inte aktivera hunden varje dag. Det betyde inte att jag inte håller med, jag skrev ju faktiskt att jag håller med föregående

Fridaaaa
2

#16 Ja ut och kissa ja, men det behöver ju inte innebära promenader/motion enbart heller, eller längre sträckor :) 
Ja det måste man absolut men man kan inte planera så långt framåt heller, ingen hundägare kan det :) så man får alltid göra det bästa av det.

Men att skita i att aktivera sin hund i den mängd den behöver, jämt, då har man valt fel ras, men då och då, och enstaka dag/dagar per vecka, gör inget tycker jag :)

Josse5233
0

Håller med dig! Bra skrivet! :) Jag älskar att vara ute och röra på mig men ibland händer det att vi har latdagar här hemma. Min hund ligger och sover bredvid mig nu exempelvis. x)

Ha en trevlig dag! 

Lathundarna
1

#16 Men sen kan man ju fråga sig vad "mental stimulans" betyder för folk. För en del är det att man ska lägga 13 spår och träna 20 timmar lydnad i veckan och hej och hå (typ lätt överdrivet), medan för andra så innebär det att hunden får vara med i vardagen och kanske leta foderkulor i gräsmattan och lära sig nåt trick här och där på skoj. Det är trots allt en ras- och individsak det där, även om det är viktigt att man är medveten om just aktivering, stimulering, rörelsebehov, etc när man köper en hund.

Maja2
0

#19 Fast där handlar det om att ha valt rätt ras åxå …. som en bra hundägare ska göra :)

Lathundarna
0

#20 Ja? Det var ju typ det jag skrev?

Maja2
0

#21  … fattade trögt … fniss

vallhund
1

#19 En bra hundägare vet att hundar måste passivitetstränas o inte överstimuleras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lathundarna
0

#23 Att kunna hantera balansgången mellan passivitet och träning, skulle jag vilja säga. Men det var inte det som var kärnan i mitt inlägg, utan var just "mental stimulans" betyder för folk - vilket är så otroligt olika 🙂

Lathundarna
0
Mapel
0

#19 precis som 23 skriver så tycker jag att man bör veta vad ens hund kräver. Så en hund som kräver mycket mental stimulans räcker det inte med att hitta några matbitar medan en hund med låg energi eller som inte behöver så mycket kanske det räcker för. Man måste helt enkelt känna sin hund och sen kan man även till en liten del anpassa det. Om man inte aktiverar hunden så mycket när den är liten kommer den inte heller kräva liks mycket och bli trött av ingenting, men då är nog risken att man får en lite trög hund också anser jag ;p Man kanske har någon aktivitet med hunden såsom agility, spår, lydnad. Eller så gömmer man saker och lär trix och tar med den till nya ställen. Helt beroende på vad hunden behöver och tycker om. Men att överaktivera sin hund är inte heller bra, det kan leda till att hunden blir stressad och har svårt att slappna av. Lagom är bäst! :D

Lathundarna
0

#26 Fortfarande, det är det jag skriver ☝️

Portie
0

Jag är verkligen inte heller en perfekt hundägare, det är väl ingen som är. Vi har ibland latdagar, vissa veckor händer det att det inte blir så mycket långpromenader av olika anledningar, ibland stannar träningen av helt och hållet under vissa perioder. Men hunden lider inte alls av det, han har inget emot att ligga inne och sova en hel dag.

Har även lämnat honom för länge ett par gånger, det har gått bra ändå. Tycker det är okej om dom är ensamma länge nångång ibland.

Jag ser till min hunds behov men överaktiverar inte, min hund mår bra av pauser om man har haft en period med mycket tränande.

Mapel
0

#27 Jaha? Ja då var det väl jag som inte riktigt lyckades förstå det från din text… Men dåså, då är vi ju överens :)

Maja2
0

#28, men …. om du ser till din hunds behov, överaktiverar inte … din hund mår bra av pauser, som du har ….. då ÄR du ju en perfekt hundägare enligt mig

linda88
0

Jag är den "perfekta" hundägaren till mina hundar. Idag tex har jag städdag o hundarna har bara fått vara ute på en kortare promenad på morgonen och en kort nu på eftermiddagen. På kvällen kommer jag vara trött efter allt städande så de blir knappast någon längre promenad då. 

Mina hundar ligger o sover i soffan. De är inte stressade eller rastlösa. 

Oavsett om vi har dagar som denna eller superaktiva dagar så får mina hundar -

Bra mat varje dag
alltid tillgång till vatten
Vård om de blir sjuka
Kärlek och omtanke
omvårdnad
mm

Mina hundar dör inte för att ta den lugnt då och då och om de nu är någon hund som inte klarar en lugn dag tror inte jag att den hunden mår så bra.

Även hundägare får ha slappardagar!

Fridaaaa
0

#30 För mig är ingen hundägare perfekt :) Alla har någon brist osv :) Och sedan beror det själv på vad man tycker är perfekt eller inte med :)

joheck
0

Jag har vart otroligt dålig på att aktivera mina hundar nu under en allt för lång tid. Finns många anledningar och framför allt ursäkter. Vintern blir ju naturligt en mindre aktiv period, inget viltspår och svårare med aktiviteter i skog och mark samt kyla som gör att stillastående aktiviteter ute inte funkar. Mina vovvar lyckades även få sig en släng av kennelhosta vilket total paralyserade oss ett tag, inte så stor del pga sjukdomen i sig utan att det blev som en ursäkt att inte behöva aktivera. Den allra största anledningen till vår svacka är dock lathet, jag har inte haft motivationen eller energin till att aktivera hundarna som jag borde. Dagar med ordentlig aktivering har varit undantag snarare än regel. Hundarna har klarat sig med det också, men nog har dom haft otroligt tråkigt och jag har märkt att dom har varit understimulerade. Nu har det vänt och aktiveringen har ökat. Jag har "upptäckt" hur dålig jag varit med hundarna och jobbar nu för att ändra på det.

Tror att alla hamnar i såna här situationer åtminstone nån/några gånger under sitt hundägande. Det är svårt att vara taggad och duktig precis varje dag/vecka i 10-15 år.

Driva
0

Jag tycker jag är en bra hundägare, jag aktiverar mina hundar, de får så mycket kärlek att det inte finns. De är trygga, pigga och glada hundar vilket jag ser som ett tecken på att de mår bra, både fysiskt och psykiskt.

Men handen på hjärtat, ja givetvis finns det dagar då vi hade kunnat göra mer. Ja de får ibland popcorn och chips när vi äter.
Jag skämmer ibland bort de lite för mycket… som den gången ett helt torkat kyckling paket försvann på några dagar…..  Ja de får sova I sängen när husse är borta ( för de får de inte när han är hemma).
Och ja de har blivit lämnade någon mer timme än samvetet ibland tycker är okej, men inte mer än  jag vet att de klarar.

Men jag försöker ge mina hundar det bästa och jag skulle aldrig göra något medvetet som kunde skadade de.  Och jag tror ingen är perfekt.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Portie
0

#30 Nja vet inte om jag skulle vilja kalla mig själv för en perfekt hundägare, visst kanske är en bra hundägare för just min hund, men gör ju inte allt perfekt precis.

[typellisch]
0

#34 Är man dålig hundägare om man låter hunden sova i sängen? Låter nästan som det när du skriver ..

Vizzla
1

Oj vi har många latdagar trots att vi har jakthundar (taxar). Det klarar dom utmärkt, mest jag som får dåligt samvete. Vi både slarvar med att lämna maten framme om dom inte äter upp och går vissa dagar inte mer än runt kvarteret om vi inte ids…

Ingen är perfekt. Man känner sin hund bäst. 

Vår hund klarar inte mer än 3 timmar ensam själv så vi kan aldrig i paniksituationer lämna honom längre, men vi har svärföräldrarna som åker och hämtar honom om det är akut. :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Driva
0

*36 Var kanske lite otydlig. menade inte att man är en dålig hundägare för att man har hunden i sängen, men att jag ruckar på våra satta regler.
Vet många som tycker att får inte hunden vara i sängen ska den aldrig få vara det :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

Fridaaaa
2

#38 Man är inte dålig hundägare för att man ruckar på ustatta regler :)

[typellisch]
0

#38 Då händer jag med :).