Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 729 ggr
Soeffia
0

Klickerträning

Tycker att detverkar skoj med klicker träning, men har några frågor. När man lär in något och klickar, måsteman då belöna med godis varje gång, eller kan man varva med godis och beröm med rösten? Är vitsen att man ska kunne ge den mi dre och mindre godis och själva klick ljuder är berömmet, eller är klicken endast en bekräftelse på precis när hunden gör rätt? Hur gör ni? Sen när jag såg att denna kategorin hette klicker/shaping så började jag fundera över vad shaping är. Någon som kan förklara?

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Kelin
0

Klick = med alltid godis. Inga dubbelklick eller så. Klick betyder i stora drag godis på väg. Så klick är bara bekräftelse på att de va rätt beteende och godis är på väg.. Sharing är att forma fram beteendet successivt, börjar i små steg efter han kräver du mer för att tillslut ha ett trick… Läs mer i "klickerträning i fokus"

Soeffia
0

Ok. Men går det bra med klapp och prat också, eller bara godis? Så man låter typ hunden testa sig fram lite och får sedan ett klick när den gör rätt, och sedan ställer man högre och högre krav, typ utveckla tricketnmer och mer? Antar att shaping då är bra eftersom hunden då får använda sitt huvud mer?

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Maja2
2

Det finns ett "klickerträning i fokus" där du kan lära dig i princip ALLT som finns att lära om klickerträning, gå med där åxå :)

Kelin
1

Belöning, nått som hunden ser som belöning.. Leksaker funkar också bra..medan kan du lära hunden leka osv som belöning :) alla hundar gillar ju olika belöningar.. Jag använder mest godis eller leksaker med mina beroende på vilken jag tränar… Ja men kör inte fast för länge på samma sak i shaping då kommer det bara ta längre tid! Sedan kan du använda olika targets osv.. Ex. Att hunden ska lägga en tass på ett glasunderlägg för att sedan lära sig korsa tassarna..finns massa saker som är bra att veta före man börjar om man vill få ut så mycket som möjligt :)