Rottweiler/cockerspaniel
Hejsan folket! Nu är det så att vi har tagit hem en valp på sex månader som sägs vara den blandningen, men jag tvivlar på att det är det! Första ägaren blev less på henne, hon bodde i Göteborg. Sen tog en annan kvinna över hunden som jag har förstått det. Sen tog ett par bekanta över henne i lördags men de blev allergisk mot valppälsen. Så vi tog hem henne idag, hon är undernärd och har ätit hundfoder från dollarstore. Imorgon blir det ju dock att köpa riktigt valpfoder. Hon är grumlig i vänstra ögat och ska tvätta med koksalt och se om det blir någon förändring! Nu är det så att hon är väldigt stressad och undrar vad jag kan göra! Jag har självklart kört med lite hjärngympa, sök, ta kontakt innan maten, inkallning och sådant. Men jag har ingen erfarenhet av denna ras, har själv en golden som är väldigt lugn, det var han som valp också. Så har ingen erfarenhet:) Hon ska placeras om, så letar då ett hem åt henne. Eftersom hon kräver mer än vad jag kan ge, jag har både reumatism och kronisk smärta, så tiden räcker inte till.
Det är inte alltid lätt at le vackert!
Usch så hemskt att höra! Skönt att du tog dig an tösen :) (ville titta in bara och nämna att det är mycket möjligt att det är den blandningen. I mina ögon kan det stämma med tanke på färg, päls och utseende).
Än värre är dock *svordom* som parat raserna :) Vad i hela fridens namn ville man ha fram för hund?
Ni har bara haft henne en dag och redan kört allt de du rabblar upp?
Jag skulle ta det lugnt och bara vara med hunden. Hon har varit med om flera flyttar under kort tid och behöver tid att varva ned och ta in sin omgivning.
I början behöver ni inte aktivera, bara ta promenader och öva passivitet och tillit. Det är nog jobbigt när man kommit till en ny miljö och hem.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Hur som helst så skulle jag med kunna tänka mig att raserna stämmer. Trist liv hon haft av att flänga hit o dit men tyvärr rätt vanligt på blandrashundar/valpar. Hoppas att du kan hitta ett permanent hem där man verkligen vet vad som krävs att ha unghund + lite mer krävande ras i sig oxå :)
Jag tycker som #3 nämner att låt hunden inte bli jätte akterverad utan låt henne landa lite lätt att de blir mer uppstrissade annars.
Lycka till med letandet av nytt hem ser verkligen jätte söt ut denna söta tjej :)
Söt hund. Tycker så himla synd om blandraser som den här som kastas runt på blocket och därmed får en oförtjänt dålig start i livet. Dumma människor som inte tänkt längre än näsan räckte..
All cred till dig som vill hjälpa hunden ett tag. Bra foder, kärlek och trygghet skulle jag säga är ledorden just nu. Aktivering - sådant som sporrar kontakt, eller någon form av nosarbete som ofta kan trötta ut en valp ordentligt. Passivitetsträning både inne och ute är också skonsamt för er båda :) Ta med valpen och en tidning ut i vårvädret!
Kommer idag att fara och hälsa på henne och göra en liten "utvärdering" av hur hon är. Hon låter jättefin och ifall vi klickar kommer jag att ge henne ett permanent boende. Annars kommer jag hjälpa till att leta en ny ägare.
(F*n Helium! Jag satt ju här för att hitta lite info om korsningen så dök du upp. Trodde ju jag hittat perfekta tråden för att läsa om hur korsningen är så var det du som lagt upp den 😛)
#2 Jag har absolut ingen aning hur hon som födde upp henne tänkte över huvudtaget. #3 Inkallning körde vi för att hon var lös en stund. :) #5 Jag förstår verkligen inte hur människor tänker, om man skaffar en hund så är det ju för hela deras liv (finns ju undantag då hunden verkligen måste flytta). Jag har själv en blandras dock 75% golden 25% bordercollie. Men han är en väldans intelligent hund, han är lugn och fin. Kastrerad när han fyllde ett och kollade höfterna och armbågarna när han fyllde två. Haha, ja hon fick gå i köket och leta frolic och busade en hel del med våran egen hund. Jadu Helium! Jag tänkte att människor på den här sidan kunde vara mycket till hjälp!:D Första natten är avklarad och hon sover i sängen och myser. Hon blev lite morrig och skällde åt trapphuset. Men det är nog inte så svårt att få bort i framtiden. På tal om inget. Så kan jag lova att hon bajsar som en häst av det fodret hon fått, sex gånger och inga små mängder precis. Jag kan passa på att fråga: hon hettsdricker vatten och slukat i sig maten. Kommer ihåg att våran Husky vi hade när jag var liten gjorde det, är det okej att ställa undan den och hur ofta ska hon få dricka? Vi håller på att avmaska den lilla stjärnan och försöker få tag i hennes papper för att få veta om hon är vaccinerad. Just nu väger hon 10.4 kg. :(
Låt vattnet stå så hon lär sig att det finns vatten att tillgå när hon är törstig, hetsen beror förmodligen på att stackarn inte haft fri tillgång till vatten.
Blir det överdivet så säg till henne att sluta dricka när du tycker att det räcker
minavitas.wix.com/kennel
Så himla snygg hon är! Hon ska överösas med kärlek och positiv förstärkning så kommer hon bli underbar. Ska se till att hon får det bra om vi passar ihop :)
Åh, vad fin hon är!!!!! Stackars liten :( Att behöva gå igenom så mycket på så kort tid.
10 Åh det låter kanon jag håller tummar o tassar för att allt ska gå bra o funka 👍
Hon har faktiskt slutat! Hon drack som en tog igår och åt snö i mängder. Vi ska fara och kolla chippet idag och jag ska skicka in till Jordbruksverket!
Jag måste ju säga att hon är ursöt ❤️. jag hoppas verkligen hon får ett bra liv, det förtjänar hon efter den uppstarten.
Hos mig hamnade hon inte, men hon har hittat en annan familj 🙂
Det är en jättebra familj som ska hämta henne efter klockan tre. Fått tag i alla hennes papper, hon har bara fått en spruta så de ska vaccinera henne idag mest troligt! Även boka en ny tid som passar dem och kolla ögat! Hon har haft det sen hon var liten enligt papperna. Och hon är fem månader gammal. En kompis ska ringa och prata med uppfödaren för det numret fick vi tag i. Fick med en liten påse med den hundmat hon fått hos första ägaren - doggy valpfoder. Vi var och köpte PRO plan valdfoder igår! Och jag har ju bara haft henne sen i måndags så jag är ju mest en "godis-tant" för henne! :) vilket är jätte positivt!
#17 Åh, vilken tur! 😃Håller verkligen tummarna för henne! 🙂
Ha en trevlig dag!