Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1633 ggr
Toxics
0

Pälsallergi. Eller?

Jo, det var så här att jag har börjat studera på distans och behöver åka in till skolan en gång i veckan för att göra prov. Och i Torsdags när jag var där så blev jag bemött av en dam som klagade på mina byxor för att de hade katthår på sig. jag har faktiskt rollat byxorna innan jag gick till skolan men inte lätt att få bort allt.
Och så hänvisade hon migg till en skylt som satt på ytterdörren där det stod att man inte fick klappa sina djur innan man gick till skolan.
Okej fine. Jag får vara mer noga nästa gång.

Men sen efter att jag har gjort provet så kommer det in en lärare, MED sin hund. Och släpper hunden lös inne i ett klassrum. :O
Jag vart totalchockad. det var dessutom ingen allergivälig ras utan e golden retriever mix. Och så pratade jag med min lärare om detta. Och hennes svar var att ingen på skolan har allergi, så det gjorde ingenting om hon hade med sig sin hund. Men hur i hela friden har de då mage att klaga på mig ?

Jg har ingenting emot att hunden var där för jag är inte åälsallergiker och jag har ofta hund hemma. Men att släppa in en hund på en skola är väll inte att rekomendera eftersom allergier kan vara svåra att handskas med. Speciellt om man ska sitta i flera timmar på ett ställe där det har varit en hund ifall man är allergiker.
Borde jag inte ha blivit upprörd över detta? Kanske överreagerar jag?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

LinaK
1

Tycker verkligen inte att du överreagerar, låter som galet mycket dubbelmoral. Du kanske kunde kontakta rektorn och påpeka detta?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Toxics
0

1# Ja, jag har haft mina funderingar. Och det är ju komvux  det kommer in nya elever hela tiden så de kan väll knappast hålla koll på alla ifall de har allergier. Det var ju tex ingen som frågade mig om jag var allergisk när jag började där.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Em_
2

Tycker tanten var för petig och läraren lite väl slapp.

[Murvel]
1

Tycker du ska kontakta rektorn eller dylikt och säga att du sett en hund på skolan, och vill veta om detta är tillåtet. Kanske behöver du inte säga vilken hund/lärare det gäller. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara ok. Allergiker eller ej. 

Sen tycker jag personligen att det är trist att hundar begränsas så ofta pga "allergi" (blindhundar tillåts och de är knappast mindre allergiframkallande) men det är ju en annan sak. Det känns självklart att man inte tar med hunden IN PÅ en skola :S Då ska det verkligen vara dubbelkollat först att ingen är allergisk! 

Och tanten.. hade hon sagt så till mig hade jag känt mig rätt stött. De kan ju sätta en skylt att "pälsdjursägare inte välkomna här" då :)

[Forest]
1

Fatta inte varför de skulle klaga på lite katthår, om det finns lärare som tar med sig hundar. 🤔

Håller helt med dig ts

Toxics
0

Ja, jag tycker också att det var otroligt onödigt. får nog ta upp det med rekton på skolan. Inte för at jag nödvändigtvis tycker att de ska slänga ut hunden.
men så att de verkligen kollar ALLA elverer så att ingen  är allergisk. Och sen att de slutar gnälla på mig.

Josse5233
0

#6 Tycker att det låter jättekonstigt! Katt som hund. :S Förstår inte hur de kan släppa in en hund bara så där utan att kolla om någon är allergisk först. :S

Ha en trevlig dag!