Skäller i trädgården
Vad skall man göra eller inte göra när hunden skäller i den inhägnade trädgården. Bor i en marklägenhet med staket runt trädgården. När folk går förbi går de ju väldigt nära. Då skäller min hund (5 mån). Kan det vara att han vaktar? Det kan bli lite irriterande ibland. Han vänjer sig kanske vid att folk går förbi oss.

Läste någonstanns att staket runt trädgården är som gjort för att hunden ska vakta och skälla.
Då kan man ju glömma att han skall sluta med skällandet.

Jag vet faktiskt inte hur man ska göra för att få en hund att sluta.
Så som jag själv bor så tycker jag det är ok om hundarna gör ett skällande om någon går förbi, men de får ju inte stå och vrålskälla.
Fast då bor ju jag på landet, och det är inte så ofta som människor går förbi (cyklar bryr de sig inte om)

Jag har alltid försökt att bryta deras beteende mönster med något annat. Så jag blir roligare. Till slut så ger det sig. men det krävs träning, träning och åter träning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag tror att det är svårt. Har inte själv fixat det där vi bodde förut. :(
Han skäller ju som väl är inte hela tiden. Jag hör ju det och går ut och säger att nu är det bra när jag tycker det räcker.

Raksha var vi på och sa åt länge när vi flyttade till hs. Vi har sprutat vatten, skällt, tagit in henne od. Resultatet är att hon skäller för att få uppmärksamhet, ibland utan att det finns nåpgot att skälla på ens. Vidare vet hon hur lång tid det tar för oss att nå vattenslangen…
Eftersom vi är lata och hon envis, kör vi med citronhalsnband när vi inte orkar med skällandet nu. Vet att vi borde träna, men vi har lixåm gett upp att förändra den där envisa gammelkäringen.
Konstigt nog, så tror jag att om vi hade tagit över en omplacering i samma ålder med samma problem, hade vi orkat göra något åt det…
Vad man kan göra, är att köra skvallerträning. Stå ute på tomten, och så fort hunden ser någon på vägen utanför, beröm och ge godis, eller klicka och ge godis om hunden är inklickad. Sedan kör man så till hunden automatiskt vänder sig om och kikar på en så fort den ser någon. Efter att ha tränat och försvårtat i lagom takt och nivå för sin hund, så har du istället en hund som när den ser någon, springer till dig och talar om det, istället för att vakta och skälla.
Ett problem jag har när jag försöker träna så, är att det inte kommer någon och går förbi. kan vara ute i över 1 timme för att träna, och så åker det förbi en bil och en cykel… suck! Måste beställa folk och hundar som går förbi för att få effektiv träning!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har verkligen försökt träna bort Skorpans beteende men inte lyckats, hon vaktar sin gård och har stenkoll. Så om hon blir allt för jävlig sätter jag på henne citronhalsband, annars skulle det inte gå att ha henne ute då vi bor i ett radhusområde. Synd om henne men bra för grannsämjan =)

Även om jag älskar hundar, och mina hundar själva skäller, så är det otroligt irriterande att höra andras hundar stå och skälla.
Lotta! Skäller Smulan på allt och alla?

alltså funkar det bra det där skällhalsbandet, skulle behöva pröva det på Molly men hon har ganska mycket päls under hakan går det ändå tror ni????
Nja hon skäller om det kommer någon med hund eller om en karl kommer fram till staketet. Det finns en hel del hundar på området så det är hemskt irriterande :/
På Skorpan fungerar det kanonbra, har du ingen som du känner som har ett som du kan prova?

Nej men man kan hyra från zoo affären för en rätt billig peng funderar nog skarp på om jag skall göra det.. funkar det så kan man ju köpa ett eget men dom kostar ca 120 € här… det är ca 1200 kr
Kompisen köpte på blocket..jag tror hon gav 700:- för sitt. Jag har sett att det brukar finnas ofta där =)

ja det var lite billigare det, jag hyr ett nu och med att köpa det med ordinariepris så kostar det 165,00 € men dom hade till specialpris för 125 € men det är nästan värt det bara det fungerar
Håller med dig…för mig var det absolut värt det =)

ja vi skall se hur det avlöper med detta nu, hon skäller men kanske inte lika intensivt som hon brukar