Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1895 ggr
JamieBlue
0

Hund nr 2 - vilken?

Vi funderar på att skaffa en till hund någon gång men vet inte riktigt vilken ras vi ska satsa på. Idag har vi en flathane som ännu inte fyllt ett år, så det är inte aktuellt riktigt än. Men fundera kan man ju göra! Vi kommer träna ganska mycket med vår flat men med hund nr två vill och orkar vi inte det. Vi vill att det ska vara en familjemedlem som visserligen får hyfsat med daglig motion (2 timmar per dag, förutom kissningar) men inte en massa mental aktivering. Självklart kommer vi träna med den varje dag, men inte tre korta pass om dagen som med flatten utan kanske en gång om dagen. Vi kommer inte träna med syfte att tävla, utan mest för att den ska få mental aktivering, tex tricks och viltspår. Det ska vara en ras som är robust nog att leka med en energisk flat men den ska helst vara mindre än en flat. Den behöver vara mentalt stabil och komma bra överens med vår flat. De enda raser som är helt uteslutna är bichon frisé och nakenhund. Bichon frisé för att jag känner två stycken och de leker inte alls bra med vår hund, han är för stor och leker på annat vis än dem (han gillar att leka med framtassarna och det funkar inte alls med så små lekkamrater) och inte nakenhund för jag vill ha en hund med päls :) Plus att jag vill inte pyssla så mycket med hunden som den rasen verkar kräva. Helst så lite pälsvård som möjligt - badning och klippning/trimning en gång i kvartalet kanske :) Tacksam för alla tips!

Maja2
4

Vad är syftet med att skaffa hund nr 2?    Om ni vet med er att ni kommer att träna och jobba mycket med er nuvarande hund, och inte kommer att ha så mycket tid med hund nr 2 tänkte jag.  

Mentalt stabil …. robust … som kommer överrens med er flat. Huruvida vissa raser MER skulle komma överrens med en flat, är nog omöjligt att säga, och det gäller nog att börja i änden: Vad ska vi ha hunden till

Mantissa
3

utställnings labbe eller golden då. De leker som flatar men är inte lika krävande

JamieBlue
4

Syftet är framförallt att ha en sällskapshund. Sällskap till alla, både vår flat och oss :) I dagsläget är det jag och min sambo som lägger ner mycket tid på vår flat och hund nummer två kommer vara lite mer sambons barns. Inte så att de ensamma har ansvaret för den alltså. Det jag menar med att vi inte har tid att lägga ner lika mycket tid på hund nr två är att vi inte har samma ambitionsnivå med den. Med flatten kommer vi jaktträna osv och det har vi inte ambitionen med för hund två. I sådana fall hade vi skaffat en till flat. Jag vet att det inte finns särskilda raser som kommer överens med en flat :) Men det måste vara en ras som orkar med hans energi!

[typellisch]
0

Vill bara säga att nakenhund inte alls är så besvärligt många tror. Man får jobba från insidan: bra mat och tuggben osv. Jag hade RC och vita pressade rådhudsben. Har ny Acana och råa ben. Jag tvättar henne även en gång/vecka och det tar max en kvart. Visst att man ska smörja in men Aloe Vera är inte dyrt och det tar vadå, en kvart/dag de perioder de måste smöras in eller dylikt.

Jag ville bara säga det.

JamieBlue
0

#4 Ok, bra att du säger emot mina fördomar, hehe. Tycker vissa nakenhundar som nästan har som en tuppkam ser rätt coola ut - men päls är så mysigt!

[typellisch]
0

#5 Alla har vi olika smaker helt klart :). Medan jag inte vill ha en annan ras, eller kan, än Nakenfisarna så finns det som som avskyr dom mer än allt annat. Men jag ville bara skydda dom lite då det inte tar så lång tid att pyssla om dom och jag ser det som myspys tid då jag bara får pyssla om henne som sagt :). Sen finns det dom Nakenfisarna som är dåligt avlade, som vilka hundar som helst. Det gäller att hitta en bra valp med bra föräldrar.. precis som vilken hund som helst! :) Min hunds far har dessutom vunnit första pris i bäst hud 😛hahaha.

Jag däremot har vant mig att mysa med bara hud så när jag klappar en päls-hund reagerar jag likadant som andra reagerar på min hund :). Heheh.

JamieBlue
0

#2 Det har vi inte ens tänkt på men det är ju helt klart värt att fundera över! #6 Bästa hud, fniss… Jag kan tänka mig att det är många som har fördomar mot nakenhundar, bla jag själv. Så jag tycker det är bra att du skriver om rasen.

[typellisch]
0

#6 Haha ja, jag skrattar än när jag tänker på att det går att vinna pris för det 🙂. Men nu ska jag inte störa din tråd längre, den är inte till för att prata nakenfisarna :). Hoppas du hittar en passande hund!

camilla85
0

Har en blandning mellan Pudel och jack russel och hon är väldigt tuff i sin lek och skulle verkligen älska en bufflig hund att leka med. Använder väldigt mycket tassar i sin lek och tar sats och springer och hoppar på den andra hunden. Hennes motions och träningsbehov är väldigt lagom också. Mår inte dåligt av och bli utan en dag heller. Antar att du vill ha en renrasig hund men tror att både mellan Pudel och jack russel skulle passa er. Pudel har ju lite pälsjobb men håller man kortklippt så är det ju inge problem. Har haft riktig tur med den här blandningen för hon har verkligen fått en blandning av pälsarna så behöver aldrig borsta. Leken tror jag kommer mest från jr. Vi träffade en annan jr ute som hon fick busa med och de busade på precis samma sätt väldigt mycket tassar =).

JamieBlue
0

#9 Gud vilket sammanträffande - just JR och Pudel har åtminstone jag funderat på, men vet inte vad resten av familjen tycker. Känner dock ingen JR så vet inte hur pass mkt aktivering de behöver. Jag vet att det inte är en liten sällskapshund…

Oliviahack
0

Welsh corgi pembroke är en väldigt bra hund tycker jag. Sitter just nu med en i knät.. Det är en tuff ras som älskar andra hundar och att leka. Storleken har ingen betydelse för dom, även om dom själva är låga 😉Dom behöver inte så mycket stimulans, för att vara en vallhund i grunden. Lättlärd hund som gillar att arbeta och gosa i soffan🙂

Ingen pälsvård behövs och smutsen rinner av dom, perfekt! Stabila hundar inom rasen finns det gott om!

JamieBlue
0

#11 Låter som en oerhört trevlig hund som skulle kunna passa, nu när jag läser om den på SKK. Tack för tipset, hade aldrig kommit på det själv!

Oliviahack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt goa hundar som det är mycket "go" i :) Dom orkar väldigt mycket och långa promenader älskar hundarna!

Här har vi goa Vincent. (hans öra är inte genetiskt)

Oliviahack
2

Och charmiga..

JamieBlue
0

Så söt! Vet du vad skillnaden är mellan den och cardigan?

Ruzicka
0

#15 Jag har en Cardiganvalp, så jag är ju lite partisk. 😃 Men jag har fått uppfattningen att Pembroke är lite vassare, och mer spetslika än Cardigan. Jag har hört om en del Pembroke som verkar ha lite svårt för andra hundar. Cardigan är inte lika söta och rävlika som Pembroke, de är lite lite större och det är lite mer "go" i dem. Och så har ju alla Cardigan svans, såklart! Nu är jag som sagt partisk och en Pembrokeägare skulle säkert inte hålla med mig i vad jag nyss sade, men det är det intrycket jag har fått. 

Annars håller jag med, jag tycker det låter som en bra ras för er. Min lille valpis på 18 veckor har bara stora lekkamrater på över 40 kg, och det gör honom inte det minsta. 😃

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

JamieBlue
0

#16 Tack för din input! Och vilken söt valp du har!

[fabienne]
0

#13 Haha, har du precis som mamma fått ett dåligt corgiexemplar? ;) 

Skämt åsido, corgisar är jättemysiga hundar. :) Intelligenta, kärvänliga och - jag måste också säga - hyfsat krävande. Får corgin tråkigt hittar den snabbt på egna upptåg… Mycket påhittiga hundar.

[Forest]
0

Jag tycker ni rent så här ska kolla mer på rasgrupp 9 dels kräver dessa inte mängder med aktervering men visst kräver dom att man gör något med dom. Tyvärr är det ganska små raser i denna grupp men kanske det är någon som faller er i smaken med :)

Oliviahack
0

Haha nädå, men det blev nödvändigt med kejsarsnitt och han var sista valpen som var kvar och han satt fast. Då var dom tvungna att dra ut honom med en snara typ, och så slant den över örat så att öronfästet skars av nästan fullt ut. Så det är därför han är så fin ;)

[fabienne]
0

#20 Hemskt det lät. Himla fin var han i alla fall. :) Mammas corgi har inte varit med om någon olycka, han har bara ett fail-öra i alla fall och är dessutom fluff…;)

Jag tänker dock att TS kanske borde välja en ras som inte kräver så mycket mental aktivering om man inte känner att man vill ägna så mycket tid åt det. Jag kan tänka mig att en understimulerad corgi vill man inte ha… Då börjar den nog först och främst att valla allt och alla och det kanske inte är så jättekul. Mitt intryck är även att de har ganska lätt till skall och att det ganska lätt kan bli en ovana om corgin har tråkigt. De är ju ändå vallhundar och kräver en del. :) Lycka till med valet hur som helst!

JamieBlue
0

#19 Ja, vi har också tänkt i de banorna men du är inne på rätt spår: vi tycker de är i minsta laget. Men vi måste så klart ta hänsyn till aktiveringsnivån.

[Forest]
0

22 Tycker man att Pudel är okej så finns ju dessa i mellan o stor, jag har nästan bara träffat hanar i dessa har vart mer motor i än våra små fisar iaf. Mellanpudel kan jag annars rek , välklipp kräver mindre pälsskötsel (bild på Chess mellanpudel på 11 år)  😉

JamieBlue
0

#23 Tycker absolut att pudlar är ok, känner flera trevliga pudlar! Det är en av de raser som vi seriöst överväger eftersom den känns lagom i såväl storlek som aktiveringsnivå (tänker på mellanpudel). Krohmforländer (stavning?) tänkte vi också titta lite närmare på men Pudel känns intressantast bland hundarna i grupp 9. När jag nu läste min trådstart igen så kände jag ett behov av att förklara att vi naturligtvis kommer aktivera hund nr två också, det är bara det att vi inte har samma ambitionsnivå med den. Kände mig så taskig när jag skrivit att vi inte har samma tid och ork till den! Nåja, det var en parentes.

Neela
0

Jag är pudelfrälst så klart jag tycker ni ska ha en sån. Vi har storpudel och jag tycker det är bästa storleken men jag skulle kunna tänka mig en mellan också.

JamieBlue
0

#25 Hur hög är din storpudel? Min sambos morföräldrar har en storpudel och han är gigantisk, måste vara mycket högre än rasstandarden.

Neela
0

#25 Han är 60 cm och väger 20 kg. Han behöver gå upp så landar nog runt 25 sen.

[Forest]
0

27 Detta med storleken kan variera mycket mellanpudel kan vara som en stor fast liten, och sen finns det små mellan som nästan är som stora dvärgpudlar. Är uppväxt med en mellanpudel men han var nästan som en dvärgpudel så ser jag chess som jag tycker är en stor, men han är normalstor mellan . Vill man ha större så kan man prata med uppfödaren hur stora deras hundar/valpar brukar bli och kolla gärna in flera uppfödare :) Här kan du kolla lite http://www.pudelklubben.se/

JamieBlue
0

#29 Tack! Ska beställa en stor mellan eller en liten stor ;)