Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5441 ggr
Rias
0

Valp- skadad tand?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sex månaders valp har en konstig hörntand. Den är ser ut att vara "skadad" och är brun på vissa ställen. Tanden sitter också väldigt snett och pekar utåt, samt är väldigt liten. 

Hans andra främre hörntand var bara en mjölktand, när den här hade börjat växa ut. Tycker också att tandköttet ser lite irriterat ut, han verkar inte ha ont när jag rör den eller tandköttet.

Har någon varit med om något liknande och vad gjorde ni?

Rias
0
Rias
0
Driva
0

Är du säker på att det inte är en mjöktand? Ser inte ut som en vuxentand tycker jag…

det bruna är antagligen tandsten, man ser lite på tanden bakom också, man kan motverka det genom att ge hunden ben att gnaga på.

Besök min blogg: http://bumpi.se

russin
1

Ser ut som en mjölktand som snart ska lossna.

[Forest]
1

Borsta tänderna + ge mer tuggben som köttben själv ger jag reben mm till hundarna, det bruna ser ut att vara tandsten. Är det mindre ras så ger mindre köttben för då tuggar dom bättre.

Ang tanden så vet jag inte om det ser ut som vuxentand, tandköttet tycker jag ser lite ireterat ut men inte så farligt. Tycker du det är någon fara med tandköttet + tanden så kan man åka till vetrinär då de är utbildade och det är inte jag 😎

Rias
0

Han brukar både få märgben och revben, men kan nog öka på det. När man rör det bruna känner man att det går "inåt", som en skada.

Borde vara hans riktiga tand som kommer nu, för så här såg hans tand ut samma dag när jag skulle till veterinären och dra ut biten som var kvar:

[Forest]
0

6 oj den var trasig, får vi hoppas att det är valptand och att den lossnar snart. Jag borstar tänderna på mina då jag tycker att just ben inte helt hjälper.

Rias
0

Jo, jag ska nog till veterinären :)

Brukar bli så nojig av mig, speciellt när hans mjölktand gick av och lämnade den där biten kvar. Som tur av ramlade den av sig själv samma dag som jag skulle åka in.

Rias
0

Bilden som visade #6 är alltså hans mjölktand. Bilderna längst upp är på hans nya tand. Åh, vad förvirrande allt blev nu, hoppas ni förstår :)

Rias
0

#7 Ska nog börja borsta jag med. Hade tänkt beställa tandkräm och tandborste på animail :)

[typellisch]
0

#8 Är också nojig. Molly tuggade på ben förut och det började blöda vid tanden men det märkte jag inte förs ett grisöra fastnade i tanden så jag fick dra loss den (det gick bra). Så såg jag att det blödde och tanden var lite skadad så ringde vet. och fick akuttid. Hon sa att det var en mjölktand som troligen lossnar väldigt snart. Samma tand på andra sidan har lossnat så denna lär lossna snart (har varit så med alla tänder, först lossnar ena på andra sidan och sedan den andra).

Visst, jag slängde ut tusen kronor för att höra att allt var okej och det är lite surt men hellre vara på säkra sidan än riskera infektioner och grejs :).

Frida&Chira
0

Jag tycker att det ser ut som en permanent tand. Den har ju inte kommit ut helt än utan är ju bara toppen som syns. Mjölktänderna är mycket mindre, mer böjda och spetsigare och den drog nu ju ut. Troligtvis skadades den permanenta i samband med att mjölktanden gick sönder. Alla de andra canintänderna är väl utväxta så ja, jag skulle nog säga att den permanenta tanden är skadad. Jag skulle ringa och rådfråga veterinär vad de skulle föreslå. Ibland görs det inget åt. Lycka till med valpen :) (hade själv en valp som fick dra ut trasig mjölktand så vet hur jobbigt det är när det krånglar med tänderna) :)

Rias
0

#11 Vilken tur att allt gick bra med Molly! Precis, "Better safe than sorry". 

#12 Misstänkte att det var så. Ja, alla andra är utväxta och normala. Jag ska ringa veterinären imorgon. Tack så mycket :) Jo, han hade en väldigt jobbig period när han bytte tänder.

Tack för alla svar, jag uppskattar det verkligen att ni är villiga att hjälpa. Här kommer en bild på mitt otrimmade lilla odjur 😇