Hundlivet i Göteborg
Hej!
Jag har precis blivit erbjuden ett jobb i Göteborg så troligen kommer jag att flytta dit. Därmed efterlyser jag lite tips om bra områden att röra sig när man har hund i gbg, bra hundklubbar, hunddagis osv. Ja, allt som har med hund att göra vill jag ha bra tips på :).
Delsjön är ett trevligt frilufsområde att besöka med hunden. Bor man centralt kan man gå till slottskogen, där finns även ett inhägnat område man kan ha hunden lös.
Jag tränar själv på SBK Göteborgsavdelning. Jag tycker det är en trevlig klubb som är lätt att ta sig till både kommunalt och med bil.
Hundens hus har jag varit på också, det är också ganska enkelt att ta sig till, men jag tyckte deras kurser var lite röriga då de har flera kurser samtidigt och inte riktigt utrymme för det…
Besök min blogg: http://bumpi.se
slottskogen!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Åh, hundfik!! Är det inne i centrala Gbg?
Slottskogen är en hit! Sedan rekommenderar jag GMBK - vid sisjön. Strax utanför staden.
Mvh Emelie 
Delsjön, Kåsjön, Slottskogen, Skatås och Röda sten är områden jag tycker är mysiga att promenera vid. Finns säkert fler!
Jag tränar bara i skogen/allmänna platser så har ingen aning om var hundklubbarna finns men känner en som jobbar på Nya Varvets hundskola och tycker att det är bra.
Vet inte om du kommer från en annan stad eller från landet, men jag är en riktig lantis och för mig finns det en del jag inte gillar med stadslivet och hund. Spårvagnarna. Folk släpper fram hundar och ungar utan att fråga, de går själva fram för att klappa och gulla med hunden utan att fråga. De flesta beter sig som att de inte ens ser mig som ägare. Självklart är det inte alla, men du kan ju vara beredd på att få säga till några gånger om inte hunden gör det själv.
Samma sak när man är ute och går, många tar för givet att hundarna får hälsa. Har råkat ut för x antal lösspringande och kopplade hundar som kommit fram och ägaren inte gjort någonting förrän jag bett de ta sin hund.
Jag ska inte dra alla över en kam, men bara så du är beredd på att det inte är som på landet om du är därifrån ;) (Inte som där jag har bott som lantis iallafall).
#6 Jag kommer ursprungligen från landet också men har faktiskt bott i Gbg en sväng för 5 år sen. Dock utan hund så jag utforskade aldrig den delen av Gbg! Bott i Uppsala de senaste 5 åren och här är det samma problematik med hundägare så jag är van vid att få säga ifrån! :)
Om man vill gå i ett skogsområde, med kanske lite mindre antal människor än som rör sig i slottskogen…vart far man då?
#7 Haha vad bra, då är du beredd! ;) Det var inte jag..
Delsjön, Skatås, Kåsjön är mer skog än Slottskogen (som jag mer ser som asfalterad skog) men så är ju definitionen av skog så olika. Jag vill ju helst ha en skog som i princip bara jag går i och det är svårare att hitta, men om man har en hund som lyssnar och inte springer fram till andra utan kommer tillbaka istället så handlar det mest om tider och dagar på platserna ovan. Kan man gå när andra jobbar o.s.v. så är det mindre folk. Vet dock inte hur det är på sommaren.
Annars kan man åka lite utanför Gbg. Jag har en kompis i Harestad (typ.. utanför kungälv tror jag) som äger massa mark och dit åker jag när jag vill att Gibson ska kunna springa fritt utan restriktioner.
Var i Gbg ska du bo? Jag letar alltid promenadkompisar (a)
#8 Håller på och letar boende för fullt, inte det lättaste i den staden :P. Men jag ska bo hos en kompis till en början, till jag hittar eget! Hon bor i närheten av andra långgatan, heter området Linné kanske? Gud, jag måste plugga på om staden! Du har inga tips på vart man lättast får tag i boende? Några bra områden utanför stan kanske?
Jag och Urax är definitivt intresserade av promenadkompisar! Att ha hundbekanta är guld värd och nu flyttar jag ju ifrån alla vi skaffat under året :P.
#9 Haha nä, det är inte lätt att komma in här x) Jag tror att det ligger alldeles vid järntorget och i närheten av Linnéplatsen då. Tyvärr har jag ingen aning, tror att stå i bostadskö och helst ha gjort det hela livet är bra.. Nä jag vet inte, jag gled in på en räkmacka i min lägenhet.
Toppen! Järntorget är bara tio minuter ifrån mig med vagnen så det är ju inte ens på andra sidan stan ;D
När flyttar du hit? Om mindre än en månad flyttar en kompis in hos mig med sin kelpie så då kan vi bli tre till och med ;)
#10 Jag flyttar redan om en vecka! Snabba puckar! Dock kommer Urax få bo med mina föräldrar ett tag i början så jag hinner landa och komma in i arbetet osv. De bor två timmar bort så kommer sakna honom avsevärt! Men om en månad åtminstone ska jag väl ha landat något sådär iaf :).
#11 Jag pm:ar dig mitt nummer så kan du ju skicka ett sms när du vill ut och gå :)
Jobbar både dag, kväll, natt och helg så kan lite närsom.