Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 727 ggr
[RMSLiners]
2

Träna hunden i centrum

Stadsträning står på schemat idag vilket är något hon inte fått mycket av. Nu är det bara så att hon har en benägenhet att dra i kopplet när man är i centrum eller om man är där det finns mycket folk överhuvudtaget. Hon flåsdrar inte men hon drar tillräckligt för att det ska kännas jobbigt i kopplet. Hemma drar hon ingenting men det beror på att hon är så van vid den platsen. Halti känns meningslöst på stan just för att hennes dragande i koppel bland massa folk är kopplat till stress. Hur stadstränade ni era hundar? Jag vet det är passivitets träning som gäller men det finns inte en enda sittplats på stan med tanke på mägnden snö. Hur ser ni på koppel i stan? Läderkopplet är det som tas givetvis och inte flexi. Men ska jag använda halsband eller y-sele på henne? Har ju dragsele också och det föreslog någon i djyrbutiken förra gången jag var där. Men dragsele innebär att hon inte kan gå bredvid mig utan måste gå framför och det känns inte säkert i stan bland massa bilister mm. Jag vill göra centrum till något positivt för henne så ös på med förslag.

[Nightcat]
0

Jag skulle ha ett vanligt koppel med halsband på hunden då jag tycker att det är lättare att kontrollera hunden. Men jag tycker du ska välja det du använder hemma allra mest, så att det blir så vanligt som möjligt för hunden.

Synd att det inte finns några sittplatser, det underlätta alltid. Det viktigaste är att se till att hunden går vid din sida och inte framför. Försöka att inte göra någon stor grej av det hela. Låt inte folk hälsa på din hund om hon inte uppför sig till 100%. Gå någon mindre runda på stan och åk sedan hem.

[typellisch]
0

Jag har en liten hund så det var simpelt: jag bar henne genom stan, hade henne i famnen när mamma var inne och handla (de dagar vi mötte upp henne efter jobbet).

Jag bär henne fortfarande genom stan av olika anledningar:
Det är så mycket skit på marken; glas och allt man kan tänka sig.
Molly älskar människor mer än allt annat så om jag låter henne gå så skulle hon garanterat gå till dom som visade intresse för henne.
Det är så mycket folk på stan så hälften av människorna skulle nog inte ens tänka på henne.

Fast med stora hundar är det nog svårt att bära dom :D.

[RMSLiners]
0

#2 typ, hon väger liksom 25kg. ;)

[typellisch]
0

#3 Haha, liiite tungt kanske 🙂

lisa90
1

Har du en stor hund skulle jag som #1 säger välja halsband av samma anledning, men på en liten hund sele. Trycket mot halsen gör ju att en del hundar drar mer, men det vet du bäst med din hund. 

Min egen hund har jag miljötränat i stan genom att ta dit honom flera dagar i veckan, och eftersom jag var tvungen att ändå åka in var det lätt. Ibörjan gick jag korta promenader i lugnt tempo och lät honom lukta och belönade all kontakt. När han började vänja sig ställde jag högre krav på honom och vi började passivitetsträna. 

Ibörjan ville min hund hälsa på alla, sprang från sida till sida och tyckte helt enkelt allt var superspännande! Och det kan man ju förstå. Det dröjde dock inte så länge han började vänja sig och idag (efter fem månader sen vi började träna på allvar) är han helt cool och har varit det ett tag :) 

Lycka till!

[RMSLiners]
0

#5 Tack för ditt svar. Hälsa på folk gör inte min, hon skiter i både människor och hundar. ;)

Loveradio
0

Dragsele förstår jag inte varför du skulle ha inne i stan på en vanlig promenad? Med halsband kan du kontrollera huvudet vilket du inte kan med sele, sele är kanske skonsammare men då får hon mer kraft att dra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Vattnadal
1

Ha både halsband och sele på, och växla mellan dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
1

Nu är vi tillbaka från stan. Tog inte hela stan utn började i utkanten. Hade halsband på henne och det gick ovanligt bra. Visst drog hon emellanåt men då har hade hon också överskottsenergi och ville leka så det blev små hopp i kopplet. Men jag stanna mellan varven och lät henne sitta ner för att varva ner lite.

Loveradio
0

#9 Skönt :)

[RMSLiners]
0

#7 Jag vet inte. De sa de mest för att hon är draghund men jag anser inte dragsele som ett redskap för att få henne sluta dra. Det är ju meningen hon ska dra i dragselet så då kan jag ju inte använda det i hennes träning att gå fint i kopplet nere på stan. 

Vet inte hur de tänkte när de kom med det tipset.

Nu har hon blivit av med energi i alla fall med alla dofter, intryck mm och det behövde hon samt blivit bortskämd då vi anföll en djurbutik när vi ändå var där. ;)

Loveradio
0

#11 Nä precis, hon ska ju dra när hon har dagselen på. Märkligt 😛