Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1575 ggr
Gia91an
0

Rått fläsk?

En bekant sa just till mig att man inte ska ge sina hundar rått fläsk då dem kan få falsk rabies av det… Stämmer verkligen detta? Med tanke på att en del Barfar osv?

Driva
0

Falsk rabies vet jaginget om, men däremot trikiner.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Karmatarerskanise
0

Ger man svensk kött kontrolleras det för trikiner och är fritt från Aujeszkys sjukdom = falsk rabies.

Maja2
0

Även kött som importeras,som säljs i svenska butiker, kontrolleras

Noa-Nisse
0

De menar inte rökat fläsk? för det är ju inte bra med tanke på att det är salt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Gia91an
0

Nope menar rått fläskkött… Rökt kött ger jag inga av mina djur ;)

Aha… Så hon hade lite rätt då? Men det skall inte vara någon fara? Vet att köttet testas för trikiner.

kodex
0

Ja, det stämmer att kött i sverige är testat och fritt från både trikiner och Aujeszkys. Men jag vågar ändå inte ge det så ofta. Aujeszkys sjukdom är ju en riktigt rälig hundsjukdom som de inte överlever. Det kan finnas missar i testerna av köttet. Mina får fläskkött ibland bara för att deras proteinkällor ska varieras så mycket som möjligt.

[Forest]
0

Här ger vi massor med olika kött som köps i butiker, även från vildsvin,älg,rådjur,hare. Jag ger inte ofta från gris mer från nöt.

LinaLj
0

Vi har gett rått fläskkött till hundarna så länge jag kan minnas. När jag var liten och vi hade gård så slaktade vi grisar själva och då fick både våra och släkten och vännernas hundar ben och "skräpbitar". Har aldrig varit med om att en hund har blivit sjuk av det.