Tips på ras?
Söker sällskaps/aktiv sällskaps hund, bor i lgh, har häst så bra om hunden kan vara i stallet och gärna lös men annars funkar lina. Har små djur i bur och katter hemma så den ska funka med såna :)
Raser vi gillar utseendet på är gråhund, jämnthund, svensk lapphund och liknanade. Helst runt 40-50cm i mkh.
Aktivering kommer vara fysiskt som cykla, gå långa promenader, vara med i stallet när jag fixar hästen, ska gärna funka och köra nåt spår med då och då, och ibland lydnad och agillity :)
Ska vara lätt att ha med över allt. Några tips?
Vad tycker du om pälsvård?
Någon jakthund skall ni nog inte satsa på om ni både har smådjur och skall ha hunden med lös på ridturer och bland hästar. Ni skall inte gå efter utseende.
Dalmatinern är ju en utmärkt stallshund, dock vet jag inte hur de funkar med smådjur. Någon retriever kan även funka, t.ex. Labbe eller Golden.
#1 pälsvård är okej :)
Nej eftersom vi inte jagar och har smådjur vill vi ju inte ha en hårt präglad jakthund som kräver jaga för att må bra, men gillar utseendet och man ska ju gilla hur hunden ser ut och den ska funka i vårt liv ;)
Hunden ska inte följa med på ridturen så ofta utan mest vara med löst när jag gör stalljobbet om det funkar :)
Dalmatiner vet jag har ganska dåligt menatalitet så inte en hund som är lätt att ha med överallt (=nya saker)
Haft golden, trevlig hund som passar aktiverings mässigt men fastna för just utseendet ;)
#2 låter bra, ska läsa lite mer om dem :)
Jack Russle? Dom är ju bra stallhundar vad jag vet i alla fall!
Med vänliga hälsningar
#4 fel utseende å väldigt små ;)
#3 - Hittar man drömrasen så brukar man tycka att de är fina. Om inte annat blir ens egen individ nästan alltid finast i världen. Så gå inte efter utseende.
#6 jag kan ju inte köpa en hund jag tycker e "ful"?
Jag måste ju köpa en hund jag tycker är fin och som passar mitt liv :P
#7 världens fulaste hund kanske passar dig perfekt? utseendet är inte allt ;).
#8 det är jätte lätt att hitta en hund som passar, då hade jag inte ens behövt skapa denna tråd men nu är jag ute efter ett utseende och därför jag skapa denna tråd ju :P
#9 Personligheten, insidan gör dig fäst vid en hund. Utsidan är fin att kolla på.
#10 svårt att se personlighet på en valp då dem kan ändras extremt mycket när dem utvecklas…
Varför är det så farligt att vilja ha ett utseende? oavsett om det är hund, katt eller häst, nej då ska man bara ta "första bästa" som passar mitt liv, man får inte välja utseende? det kanske gör att man får leta längre men då gör jag hellre det än tar "första bästa"…

Varför inte svensk lapphund som du nämnde själv?
#8 Går man efter utseende skall man inte skaffa hund alls. Man får inte gå efter utseende, man måste hitta en hund som verkligen passar en, det är det viktiga, inte hur hunden ser ut.
Går nog att hitta bra Dalmatiners, känner flera som är stallhundar och det går nog inte att hitta bättre lämpade hundar, dessutom kan de vara med lösa överallt, i stan, på gården, i stallet, ridturer, springa bredvid kärra o.s.v. Inga problem att ha med dem på nya ställen.
Hunden kan ju ändras i utseende kommer du sluta älska den för det ?. Personligheten är inte så enkel att hitta som man tror och du måste ju ha rätt aktivering och tid för den. Säger som de andra utseende är inte allt.
Vill du hellre ha en ras som är jätte fin eller en hund som har bra personlighet och passar till din livstil ?
Det finns inga fula hundar.
Du har haft golden ju som inte passar utseendemässigt, inte satt du väl hela hundens liv och tänkte på att den var ful? 🤔
Men herregud.. det finns ju hundar som passar henne som har utseende som hon gillar..? Varför skulle hon inte få välja en av de hon tilltalas av utseendemässigt? Hon skriver väl inte att hon inte skulle tycka om hunden om den inte är perfekt men att välja en ras man tycker är fin är väl inget fel så länge den har egenskaper som passar? Jag tror det finns flera av spetsraserna som skulle passa henne bra. Jag väljer självklart hundraser jag tycker är fina OCH passar bra i övrigt.. och ja jag tycker iaf att det finns fula hundar. Inte sagt att dom är mindre värda eller att alla tycker att de är fula men det finns hundraser jag tycker är riktigt fula. Och även om någon av de fula raserna skulle passa mig väljer jag ju de som både passar mig egenskapsmässigt OCH utseendemässigt.
Eurasier skulle säkert passa. Och svensk lapphund, kanske finsk lapphund eller lapsk vallhund men dom kan nog kräva lite mer mental träning men du kan ju kolla lite mer exakt vad du vill ha. De tyska spetsarna kan ju också vara något :)
#13 klart man kan skaffa hund även om man går efter utseende bara man tänker på att hunden ska passa en i livet också! Alla som skaffar mopsar, chihuahuor, nakenhundar, frallor, osv ALLA dem gick efter utseendet, det är väl inge fel i det.
Träffat allt för många lätt stressade dalmatiners och allt för många som omplacerats pga att dem inte passade i ägarens liv, så nej tror chansen är liten att en sån ska passa för mig… Och den ska inte springa bredvid när jag rider…
#14 Hur kan en hund ändras i utseende? Dem är avlad på ett visst sätt så om jag köper en t.ex. svart schäfer valp kommer den med 98% säkerhet se ut som en stor svart schäfer som vuxen, dem som kan ändras är att den blir lite högre/lägre än man tänkt + små saker som tipande öron osv.
Hittintills har jag haft 3 olika raser och 3 olika individer men alla har funkar bra i mitt liv. Hur avgör du som valp om den kommer krävs mycket eller lite som vuxen? Och dens personlighet?
Jag tycker vissa raser e fula, dem kan vara fina på insidan, men ja, jag skulle t.o.m inte skaffa en viss ras pga alla sjukdomar som finns i rasen :P
#15 man läser vad man vill ;)
Ja jag hade en golden som jag älskade massor, tog bort honom för några år sen, nu vill jag ha ett annat utseende, visst jag kan ha en golden, dem är fina och snälla hundar men jag vill hellre ha en hund som liknar jämte/grå hund i utseendet, varför är det förbjudet?´
#16 Tack, självklart kommer jag ju inte skaffa den bara för utseendet men det verkar folk här inte förstå, inte jag inte rätt individ med rätt utseende ja då får jag ju tänka om men man kan ju leta först :)
Svenska lapphundarna är väldigt fina, ska läsa mer om dem också :)
det som skrämmer mig är att TS säger att man inte kan se personligheten på en valp, utan bara utseende
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#18 du är lättskrämd du:)
En valp kan utvecklas så mycket mer än vad som är medfött. Visst kan man se personlighetstyper, men den kan fortfarade påverkas. Uttrycket "sådan herre sådasn hund" stämmer till viss del. En hund tar efter oss ganska mycket. Våra vanor och våra förväntningar. Den blir vad man gör den till, en naturligtvis spelar ras och individ roll också.
Jag får upp en smärt labbetik i huvudet när jag läser TS (bortsett från att den har mindre pälsbollskänsla). Eurasier kanske?🙂
Blir lite förvånad över att man inte ska skaffa hund om man är intresserad av vilket utseende man vill leva tillsammans med i sisådär 12-15 år. Varför skulle det vara ett generalfel, om man nu som TS är medveten om vad man söker i övrigt? Varför ska man ha en hund som bara matchar till 90% när det faktiskt går att finna en som matchar till 100%?
#19 ja :p klart att dom utvecklas, inte det jag menar. Men att tro att man väljer den finaste valpen till utseendet, bara, och inte tittar på personlighet (tillexempel den som är lite tillbakadragen, den valpen som kommer fram och biter dig i fingrarna direkt osv)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Jag skaffade min nakentjej för jag tål ingen annan ras. INTE pga utseendet. Suck.

#21 jag har 2 av tre gånger valt finaste valpen i kulle i mitt tycke. I min ras är det mer regel än undantag att man väljer så
#23 och du går bara efter utseende, och tänker att du inte kan välja efter personlighet?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tillägg: Så #17, döm för tusan inte alla personer som en och samma. Jag blir så arg på sånt. Jag kan bara ha nakenhund och det är jag glad för! Den rasen är speciell, livsglad, kärleksfull, anpassningsbar och väldigt trevlig. Till utseendet är dom ståtliga anser jag, men jag av någon gick tusan inte efter utseendet så säg inte att ALLA har valt rasen efter utseendet. Så dömande. Och även om jag tålde alla raser hade jag om och om igen valt nakenhund just för hur underbar RASEN är och inte hur ståtliga dom är till utseendet.

#24 Näe, det brukar skilja så pass lite. Och ofta väljer man via bilder då det är ganska långt mellan uppfödarna.
#26 men man frågar väl uppfödaren om hur valparna är? (kan tillägga att jag aldrig haft valp, så jag vet inte riktigt hur det egentligen går till men har många kompisar som valt valp, senast förra veckan faktiskt)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
När jag valde min nakentjej så behövde (allergiker, soooooom sagt) jag en naken variant och jag ville ha en tik. I kullen var det två nakenfisar och två puffar. Nakenfisarna var en hane och en tik. Tiken vart min då det var den jag var intresserad av. Hade jag inte fått köpa tiken hade jag letat vidare. Inte pga utseendet utan efter variant och kön. Hade jag kollat hos en annan uppfödare och det stod mellan två tikar så hade jag valt den som var nyfiknast och den som var mer framåt. Jag sa även till mina bekanta ''Visar det sig att Molly är tillbakadragen och skygg så tänker jag inte tinga henne''. Men om Molly hade någon skavank i sitt utseendet hade jag inte brytt mig. Jag dömer hunden efter personligheten, inte utseendet.
Men alla är vi olika. Om man skulle ställa ut sin hund kan jag förstå att man prioriterar utseendet väldigt mycket. Men om man bara ska ha hunden som sällskap och ''livspartner'' utan att ställa ut förstår jag inte syftet att ha snyggaste hunden i världen.

#27 Nej inte direkt alla uppfödare skulle väll endå skriva "go o glad och frammåt". Vissa uppfödare väljer valpar åt valpköparen, men detta är mest inom bruks/vallning tex
#27 Det beror nog lite på hur det där funkar och vad det är för ras det gäller. Ibland är det ju faktiskt så att uppfödaren förhör dig på hur du är, vad du är ute efter, vad du har för mål, etc. Och så väljer de ut rätt valp åt dig.
#29 och #30 då går dom ju ändå på personlighet, och inte utseende?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 Snarare vilka egenskaper valpen besitter. T ex att valp 1 har avsevärt mycket mer mod och kamplust än valp 3, etc. Om det sen är en go' och gla' valp - det är ju bara ett plus 😛

#31 Ja i de fallen uppfödaren väljer går de normalt på personlighet o skärpa. Men även inom utställning. En vän till ig som är borzoiuppfödare blir ofta ombädd av utlänska valpköpare (andra kennlar) att välja valp. Då är det utseende och utveckling i första hand.
#32 det räknar jag iof in i personlighet ;)
#33 tycker jag är synd, men är väl upp till dom då.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#34 Säkert många som gör det. Själv särar jag på dem då en valp kan vara hur go som helst men fullständigt sakna de egenskaper jag söker, medan en annan valp kan ha varenda egenskap - men vara halvt rabiat, för slö, etc 🙂
Kom att tänka på isländska fårhunden, den kanske kan vara något? :) vet ett par som hade islandshästar som hade två isländska fårhundar. Trevliga hundar. Vet dock inte så jättemycket om dom men du kan ju kolla upp det om det är intressant :)
18 Så om man väljer en ras går men efter utsendet då? För hoppningsvis följer väl valpen rastandarden 🤔
#37 va? Nu fattar jag ingenting… Det är ju det jag tycker att man ska kolla upp egenskaper, personlighet och vilken hund som passar en först, inte utseendet först
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#36 ska kolla på dem, tack för tipset :)
#38 jag vet ju precis vilka egenskaper jag söker, och då jag gillar ett utseende vad är det då för fel att söka efter en ras med dem egenskaperna och utseendet?
Om jag inte brydde mig om egenskaperna skulle jag ju redan ha tingat en jämnthund liksom, men eftersom jag vet att dem har fel egenskaper så ber jag om hjälp att kolla ifall det finns någon ras i denna ras-djungel som passar alla mina behov :)