Lära valp att hälsa lugnt
Hur lär man, med positiva metoder, en valp att ha alla fötter på golvet vid hälsning, i stället för att hoppa upp på inkommande gäster? Mitt slutliga mål är att hunden ska kunna vänta vid tröskeln på att gästen, eller vi, kommit in ordentligt i hallen.
Med positiva metoder menar jag: hur lär jag in det här beteendet utan att använda bestraffning när hunden faktiskt hoppar, och i stället med beröm lära in det alternativ jag önskar?
Jag tänker mig tre steg. (rätta mig gärna om ni har bättre förslag!)
1) Valpen får den första veckan hälsa hur den vill. För trygghet och anknytning.
2) Efter någon vecka så hälsar vi mer "kort" på valpen om den hoppar, och mer ordentligt så fort den har alla tassar i marken.
3) Så småningom försöker vi lära in det önskade beteendet. Det vill säga att hunden i stället ska vänta vid halltröskeln, sittande/stående. Men hur lär jag in det?
(Obs: jag har ingen valp än)
Jag vill med ha tips så jag slänger in ett litet tassavtryck :)
För att få hunden att hälsa lugnt så hälsar man inte förrän hunden är lugn, innan dess ignorerar man hunden. Hoppar den vänder man ryggen till och är allmänt tråkig.
#0 intressanta fråge ställningar du har , jag håller med dig på första steget . Men på andra, kanske man inte ska hälsa alls förena hunden har alla tassar i marken för att inte belöna hopp beteende på något sätt. Men det beror ju helt på vad det är för valp också. Ja jag funderar på för och nackdelar och metoder och återkommer om jag kommer fram till något vettigt :)
#2 och #3. Mjo jag vet att det är det vanliga. Med hälsa kort menar jag dock att man kanske säger "hej fido" utan att titta på valpen, dvs inte röra den men utan att helt ignorera den. Det känns spontant fel att bestraffa en liten valp genom att låtsas som att den inte finns när det gäller något så viktigt för hunden som just hälsning. Men absolut! Jag får se hur det känns när jag väl har valpen :P
Har ni tips på hur jag gör för att få valpen att sitta och vänta vid tröskeln mellan hall/vardagsrum? Lär man hunden kommandot "tröskel" (exempelvis) som ett trick, samtidigt som man lär hunden att inte hoppa. Och sen får man helt enkelt lägga ihop de båda? När hunden kommer för att hälsa så säger man kommandot "tröskeln" och berömmer där? Vad tror ni? :)
#4 Det kan du absolut lära in! Jag har fått liknande inlärningstips till min Rottis/Schäfer tjej, men jag vill att hon ska ligga på sin plats tills alla kommit in och hon är lugn. Detta gör du lättast (tycker jag) Med klickerträning. Därför att du kan förklara beteendet och markera exakta stunden hunden gör rätt.
Man börjar hemma, ostört och jobbar upp detta allteftersom hunden själv bjuder på beteendet och ni fått in ett flyt. Sen kan man själv tex ställa sig utanför dörren och gå in eller plinga etc. och utöka störningarna sen när hunden är mogen för det.
När detta är väl inlärt, så har hunden en positiv förväntan på ringklockan (ifall man i mitt fall troligtvis har en vaktig hund), och kommer istället lägga sig på platsen (för att dom vet att det är detta beteendet jag blir belönad för) och jag kan gå och öppna dörren.
Men viktigt att du jobbat med grunden så att hunden vet vad som förväntas av den!
Detta är också väldigt valpigt beteende att hoppa, och bara man ignorerar och inte ger beteendet uppmärksamhet brukar dom till sist sluta med det.
Det har funkat bra för oss :)