En dag med er VALP??
Hoppas ni inte tröttnar på oss "snart hundägare" och våra frågor. 
Är intressant att läsa hur era dagar med era hundar ser ut. Känns som om man får ett litet bättre grepp på hur det kommer att bli. Men nu är jag lite nyfiken på hur en typisk dag/vecka ser ut när man har en valp!? Det borde ju skilja en del från att ha en vuxen hund.
Hej! Nej då, inte tröttnar man på att skriva om sina hundar =)
Jag har nu en sheltievalp på 3 månader, han heter Kazper och är trefärgad. Såhär brukar en dag med Kazper se ut:
07.00 Klockan ringer och det är dags att ta ut Kazper och ge honom frukost.
07.30 Kazper har rastats och ätit och nu går vi vanligtvis och lägger oss ytterligare ett par timmar.
09.30 (ca) tar jag ut Kazper igen och efter det får han busa runt med våra 2 andra hundar.
11.00 (ca) Kazper behöver gå ut igen.
13.00 Kazper får sin lunch och jag tar ut honom igen, sedan är det en timmas vila i mitt rum som gäller. När han är med de andra hundarna kan han inte sova en blund för då måste han busa hela tiden;)
14.00 Jag tar ut Kazper och efter det får han springa runt i huset och busa med sina vänner.
16.00 (ca) Kazper behöver gå ut och sedan fortsätter leken.
18.00 (ca) Nu är det dags att ta ut Kazper igen.
19.00 Kazper får sin kvällsmat och jag tar ut honom så han får göra sina behov. Sedan en timmas vila.
20.00 Nu när Kazper vilat klart behöver han gå ut igen, sedan följer lek med matte samt lite roliga övningar, visserligen sitt och ligg men jag gör träningen extra rolig så han tycker det är skoj:)
21.00 Kazper får gå ut igen, och eftersom jag tränat honom mentalt nu så får han vila en stund i mitt rum. Fast oftast vill han plocka vadden ur sin nalle vid den här tiden istället, mycket roligare tycker Kazper.
23.00 (ca) Jag tar ut Kazper på sista kvällsrundan och efter det går vi och lägger oss. Vanligtvis sover han hela natten och det är sällan han väcker mig för att han behöver gå ut.
Det var lite om hur en dag med Kazper ser ut! 

Starfall: Tack för att du ville dela med dig av er vardag! Känns verkligen bra att få en liten inblick i vardagen med en liten valp!
#2 Varsågod!
Vet precis hur det var när jag själv var i samma situation som dig, hur man frågade alla man kände som hade hund och hur man läste på internet om hur det är att ha valp. Roligt att du ska skaffa valp, har du bestämt ras ännu? =)

#3 Ja vi ska ha en labbe. Han är 5 veckor imorgon. Vi ska vara fodervärdar åt honom. Han ska, om han passar, utbildas till ledarhund.
#4 Nej vad roligt!
Då vill jag önska er lycka till med honom 
Det jobbiga med valpar är att man inte riktigt vet, här är min 11v. Aussie Fidels senaste dygn (tiderna är ungefärliga);
03. vaknar, kissar på tidningar, bajsar i hallen. Lös i magen. Torkar upp och svär tyst för mig själv.
08. Jag vaknar. "Är inte hunden vaken?" (han brukar vakna kring 6-7). Njuter av tystnaden tre minuter. Sedan vaknar han, vi går ut, Fidel får frukost. Somnar om.
8.30. Längre promenad, cirka 30 minuter. Lite lösspringande, kamplek mm.
10 cirka - kort kisspaus.
12 Längre promenad (efter lunch). Idag blev den exakt 30 min.
14 Promenad till tåget. Åkte till Amadeus mormor och lekte med hennes hundar.
17 Hemma igen. Hund trött, somnar.
18.30 Liiite mat och Canikur som förhoppningsvis lugnar hans mage. Bajsrunda strax efteråt. Sedan har han sprungit runt och varit tokig. Stojsat, bitit och varit galen. Vid 19.30 lade jag honom ner, och efter lite övertalning somnade han.
Nu är klockan 20.30. Jag ska dra liv i honom snart och gå ut på en sista promenad. Jag måste få min lilla valp att vara uppe lite senare på kvällen så han ej vaknar tre på natten.
En typisk dag är ganska lik denna, förutom att han enbart kissar på natten. Vi brukar åka på något äventyr. Det är kul att göra saker och så är det super att få till lite miljöträning.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Haha, denna tråd var tydligen 2 år gammal! Men intressant för all del. Ni med valpar hemma, släng upp er dag vet'ja!

#7 Tråden är t.o.m 3 år gammal 😉 haha
Det har sett olika ut med alla valparna då alla valpar är individer och inte alls lika varandra (iaf inte mina!).
Berättar inte om min tik då jag var 7 när jag fick henne och alltså inte uppfostrade henne eller hade något ansvar över henne då.
Hane 1: I början väckte han mig varje morgon genom att bita mig. Trots att han var så liten bet han RIKTIGT hårt!
Han kunde heller inte hoppa upp eller ner från sängen vilket var till en fördel då han aldrig hann kissa inne innan vi hann ut, för han ville inte kissa ner sängen.. Fick bära honom hela vägen ut, satte man honom ner så kissade han direkt!
Efter han kissat ute så gick vi in och han fick äta, ut direkt igen, in igen, bita mig överallt och ingenstans (vet inte hur han lyckades, så liten som han var!), han ville ALDRIG roa sig själv och ville inte ha någon leksak, det var mig, mig, mig. I flera månader. Han var riktigt jobbig som valp.
Hane 2 (är fortf valp): Minns att första dagen vi hade honom så gick vi och la oss kl. 2 på natten. 04:30 vaknade han igen och ville INTE somna upp. Så det var bara att hålla sig vaken och hålla koll på honom.
Han är ju en stor ras och har ju kunnat gå upp och ner från sängen som han vill och därmed kunnat kissa också om man inte varit snabb nog, dock var han mycket snabbare på att lära sig att kissa, det gör man ute. Så det var ju inga problem med det.
Dom första dagarna kissade han dock aldrig ute utan bara inne.
I övrigt är han en mogen valp, har ALDRIG varit bitig, han nog aldrig haft en skråma efter honom. Han kan roa sig själv med leksaker och ben..
Båda valparna har fått mat kl 8, 12, 18, 20. Med stora valpen tränar vi dock med hans mat så lunchen brukar han få hoppa över..
Min hund var valp i somras och med honom såg dagarna ungefär ut såhär: 07.00 - ut o kissa, sen mat. 07.30 - kissa igen 07.30-09.00 - vila inomhus 09.00 - kissa/leka på tomten 09.30 - in och vila 10.00 - kissa igen 10.30 - liten promenad (koppelträning eller lös i skogen) 10.45 - vila 11.30 - mat 11.35 - rastning 11.45 - leka/ vila inomhus 12.15 - kissa 12.30-15.00 - ta det lugnt och kissa då och då 15.00 - rastning/promenad 15.20 - lek med andra hunden på tomten 15.45 - vara inne en stund 16.15 - kissa … O.s.v! Som du ser var det knappt en lugn stund med den valpen! Han sov sällan och kissade ofta och mycket. Glöm inte att han kissade inne 2-5 gånger om dagen också väldigt länge. Min andra hunds valptid var mycket enklare! Han sov flera timmar i sträck och kissade sällan inne. Jag tog ut honom morgon+förmiddag+mitt på dagen+eftermiddag+kväll+sen kväll och det räckte! Det är alltså väldigt individuellt beroende på vilken sorts hund och ras man har :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13

När jag är hemma ser det ut ungefär såhär med min 4½ månaders vorsteh:
9-10 tiden: Vi vaknar(hon sover i sängen…vaknar oftast av att jag har en vorsteh som ligger sked med huvudet på min arm;) och går ut och kissar. Sen går jag och äter frukost och hon lägger sig i buren och fortsätter sova.
11-12 tiden: Går ut och kissar med henne en sväng när hon vaknat. Ger "frukost". Sen går vi oftast iväg till en stor parkering. Tar på halsband och kör lite "silky leash" träning i kanske 10-15 minuter. Sen släpper jag lös henne och låter henne springa lite och kör lite lekövningar :) Brukar oftast vara ute totalt 1h vid lunch. Sen somnar hon igen/gnager lite ben när vi kommer in.
14-15 tiden: Vaknar igen. Går ut och kissar med henne. Sen brukar hon roa sig själv rätt bra.
16-17 tiden: Kanske går ut en lite längre promenad. Kör lite kontaktövningar, skvallerträning.
19-20: Om jag inte var ut tidigare på längre prom, går jag nu istället. Annars händer inte allt för mkt. Lite inomhus träning.
21-22: tiden somnar hon. Ibland (om jag är ensam hemma), går jag ut på promenad ner på stan.:) Annars blir det en sista kissväng innan jag lägger mig 23-00 tiden).
Typ så ser väl en vänlig dag för oss ut. En timmes turen vid lunchtid brukar jag nästan alltid köra. Sen tycker jag hon håller sig rätt så lugn resten av dagen. Sen brukar det väl oftast "hända" nånting på em/kväll också. Hälsar på mina föräldrar (där hon inte får galoppera fritt…så det blir passivitetsträning), tränar lite inomhus, eller kontaktövningar ute. Och så valpkurs en gång i veckan.
Nu är hon i princip rumsren. Så förutom att jag alltid tar ut henne direkt hon vaknat, så är det sällan nån stress ut längre.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Nu är Lowa 7 månader gammal, men när vi fick hem henne var det ut och kissa i princip hela tiden. Hon har varit rumsren sen hon var 4 månader så nu går vi ut en gång var 2-3 timme. Vi har en gräsmatta utanför porten som hon alltid gjort sina behov på, så även nu för tiden går vi inga längre rundor mer än en-två ggr per dag, de andra gångerna kissar hon snabbt på gräset för att sen vilja gå in igen. Vi bor förövrigt mitt i centrum så hon får miljöträning varje dag, med buss-/bilåkande då och då.
När vi fick hem henne hade vi ett "schema" där vi gick ut en gång i halvtimmen och i början kissade/bajsade hon ändå inne med jämna mellanrum. Mat 4 ggr om dagen och ut efter varje måltid. Hon hade ett rätt så jämnt sovschema under dagarna där hon sov en timme, var vaken en timme osv…
De första två veckorna var rätt så jobbiga, då vaknade hon på nätterna varannan timme och gnällde. Ofta kissade hon också innan vi hann ta ut henne. Vi hade (har fortfarande) kompostgallerhage med en korg i så vi slapp gå runt och leta efter kisspölar.
Det gick som sagt cirka 2 veckor innan hon sov hela nätterna, från cirka kl 00 till 07. Nu sover hon utan problem från 22 till 08/09, ut för en liten kiss och sen in och sova igen. Det enda som stoppar henne från att sova vidare nu är hennes kurrande mage, hon är ju trots allt en cocker ;)
#6 Min valp är också 11 veckor!
Jag funderar över ditt promenerande. Är de alltså rimligt att promenera så pass mycket med en elvaveckors? Här har jag bara vågat mig på korta sträckor, annars blir hon buren. Men det kanske är annorlunda med en lite större hund (min är mellanpudel)?
Ja, jag har hört så mycket olika om det där med prommenader. Jag känner dock att jag kan läsa av honom så pass bra att jag vet om/när han blir trött. Han har MYCKET energi, och vi försöker dränera den mesta utomhus så han håller sig lugn inne. Givetvis är inte en 30 min promenad en halvmil lång språngmarsch. Vi lunkar fram och tillbaka, stannar lite här, tittar på en pinne där och så vidare. Försöker ofta ha honom lös, om än att det är lite begränsat eftersom vi bor nära stan.
Jag tror inte att valpar är så ömtåliga. Så länge man kan läsa av dem bra tror jag inte det är några problem. Vid åtta veckor gick vi ett par meter, men på tre veckor har det hänt oerhört mycket. Han vill mer. Skulle vi bara gå tio-femton åt gången hade han blitt tokig.
Molly är 7 månader snart och allt är ju lite bättre men har fortfarande en orkan till hund alltså :). Nu är vi ute 5 gånger/dag men förut var vi ute mellan 8-12 gånger/dag. Mycket mer hjärngympa då än nu. Idag har jag mer ''bestämda tider'' på vad vi ska göra liksom :). Som nu sitter jag här och äter frukost, då kan Molly få springa runt och checka läget eller ligga och vila som hon valt att göra. Sen ska jag antagligen duscha och sedan blir det lite sök av godis.. sedan promenad, sedan varva ner en stund för att sen kanske leka lite eller få mat i aktiveringsleksak. Det är så våra dagar ser ut ungefär :).
Minns verkligen inte mycket när hon var valp för hon var stressad redan från uppfödaren har jag insett, men det insåg jag inte då. Det var mer att tillrättavisa henne för hon var på ALLT, mycket inkallning och vara ute på gräsmattan lös och hämta boll eller så fick hon springa av sig. Lek med valpkompis fick hon göra eller vuxna hundar. Vi gick för att möta mamma efter jobbet för att miljöträna henne på mer livliga områden osv.
Idag fokuserar jag på att ha ''bestämda tider'' för lek/aktivering för att få bort stressen hos henne. Förut bestämde jag lite mer över promenaderna men det får Molly göra nu, just för att det ska bli ett lugnt moment att få komma ut. Det tar den tid det kommer, nosa får hon göra så hon förhoppningsvis blir lite trött efter att ha använt nosen.
Det är så kul med hund ju :)! Och valpar, myspysiga!
Har inte koll på klockan så värst men aja. Har en shih-tzu/lhasa apso tös på 14 veckor..
07-09.00 vakna, gå ut sen in och äta frukost, efter de så brukar vi mysa lite/gå och lägga oss igen.. När vi vaknar kanske 1-2 timmar senare så går vi ut. Leker busar tills kl blir 13 ungefär då får hon mat, (12-14 vid den tiden brukar hon äta) Sen efter en 30-40 min går vi ut igen. När vi kommer in så blir de att vila. Sen är de bus, lek, mys och kissepauser. Sen runt (16-18) brukar hon får halva kvällsmaten och runt 20-21 blir de andra halvan.. (Mellan där är de "träning, bus, vila och så klart kisspaus) Runt 22-23 så går vi en lite längra runda med kompisar :)