Kunna ha hunden lös.
Ja, hur lär man en hund att kunna gå lös?
Tränar jätte mycket på inkallning, går ju sådär men oftast kommer han fint när han är i koppel eller lös i trädgården/hundgården. Där emot går det verkligen inte när han är lös… Provade att släppa honom i skogen en gång, tror aldrig jag vågar göra det igen, har förlorat förtroendet för honom helt…
Han älskar andra djur, särskild hundar så skulle någon gå förbi skulle han säkert rusa efter! Han drar ju som en tog i koppel, så varför inte? Dessutom är han väldigt rädd för bilar och sånt, han springer så långt han kan (vilket är typ 1m. i det kopplet vi har) och lägger sig ner och stänger ögonen varje gång en bil kör förbi, så han skulle lätt bli påkörd om han hamnade på gatan. Vet inte vad jag ska göra, har alltid drömt att han ska kunna gå lös och gå fot. Men just nu verkar han inte ens kunna gå fint i koppel… :/
//Flöffo
Min första tanke är understimulering, eller att han tycker att promenaderna är väldigt tråkiga och vill att det ska hända någonting. Hur aktiverar ni honom och vad gör ni på promenaderna? Vad är han för ras?
Det du kan göra är att visa hur riktigt, jäkla rolig du är! Visa att du bannemej är roligare än den där hunden, eller ekorren eller vad det nu är, ha med dig hans favoritgodis, leksak eller det som han tycker mest om, och när han ser den här hunden (till exempel) så blir du skitrolig och börjar springa åt andra håller, vilja leka osv så kommer han snart koppla ihop andra hundar med att du blir jätterolig! 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad är det för ras och hur gammal är han? Hur länge har du haft honom?
Vår hund drar ganska mycket i koppel, men när hon är lös går hon superfint. Vi har ingen trottoar vid vägen där vi går med hon går superbra vid vägkanten lös. Jag gjorde såhär att jag tog ost(ost och skinka är det hon älskar mest) och varje gång hon spontant tog kontakt berömde jag och gav godis(numera när jag säger Duktig tjej/flicka vet hon att det är godis som gäller!) och varje gång hon gick på ett avstånd på 1-10 meter berömde jag, när hon "korsade" den gränsen utan frikommando vände jag på klacken och gick därifrån, och så snart hon kom ifatt mig och tog kontakt belönade jag. Tror också man måste lita VÄLDIGT mycket på hunden, och träna på lugna ställen. Om hunden sticker iväg och när han är tillbaka om du ropat, BELÖNA! Vi började på ställen vi aldrig varit på- dvs på promenad hoss min kompis! Och då med distraktion av en annan hund. Var lugn när du har hunden lös, nervositet och orolighet kommer smitta av sig. Det är allt jag kan komma med!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Får man verkligen ha hunden lös hur som helst? Har för mig att det är lag på att ha hunden kopplad?
#4 I städer måste man ha kopplad hund. Tvivlar att det är så strikt på landsbyggden där jag bor ;)
Så länge man har koll på hunden som om den vore kopplad så är det okej att ha lös.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#5 Men jag har en kompis som fick en utskällning när hon gick med hunden lös ute på landet. Tydligen är det koppeltvång även där vissa tider på året pågrund av något med viltet i skogen. Så det var bara att koppla hunden och be om ursäkt :O
Från 1e Mars (?) tills någon gång i höst är det koppel som gäller. Eller, man ska ha hunden i ett sådant tillstånd som om den vore kopplad och den får absolut inte förfölja vilt på något sätt.
Mvh Linn
#1 Vi leker mycket, tränar några gånger om dagen. Vi brukar ofta ta en väldigt lång promenad till skogen, när vi inte gör det går vi till "hungården" där han får springa av sig och ibland, ganska sällan, leka med andra hundar. Han är en papillon. 🙂
#2 Han är en papillon, 9 månader gammal tror jag. Vi har haft honom sen… 21 juli 2012.
Tack för alla svar!
//Flöffo
Då är det ju bara en unghund så har du tur lugnar han sig och blir bättre om nått år! ;)
Du kan ta på sele och långlina ute och ha han lös och träna på så sätt. Varje gång hunden springer iväg från dig trampar du bara på linan (som ligger på marken) och berömmer ALL kontakt hunden gör med dig och varje gång hunden är nära (som jag vet att någon redan har skrivit).
Mvh Linn
#9 oj, är han så pass ung? då är det inte så konstigt att han drar och sticker, han vill upptäcka världen och testa gränserna lite :) går att jämföra med människans trotsålder och tonåren
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med ovanstående, han är ju en unghund! Det är säkert en stor del av förklaringen till varför han inte ens verkar kunna gå i koppel längre 🙂
Som #10 skrev, använd sele och lina. Och glöm inte riktigt gott godis, kanske ett speciellt godis som han får när ni tränar just inkallning och han kommer direkt med en gång. Ha gärna olika slags godis med dig, dels kanske han blir lite nyfiken på vad han ska få den här gången som han kommer fram till dig, dels kan du ge honom extra gott godis när han är superduktig och lite mindre gott godis när han gjorde något som bara var ok.
Om han inte kommer på inkallning när ni är ute och han har linan på sig, testa att sänka kraven och träna bara vid situationer då du är i princip säker på att han kommer lyckas. Tex när han redan är på väg mot dig, när han inte nosar på något spännande, osv.
Okej, tack. 🙂
//Flöffo
Vi ska på läger i sommar (stardogs barnläger) och där ska man ha hunden lös (det kommer vara en inomhushall där man har hunden lös och träna agility och sånt). Men vet inte hur det kommer gå, när vi var på valpkurs drog han och gnällde HELA lektionen… Tror ni det kommer bli bättre då, eller? Vill ju träna agility med honom i framtiden, men det kommer ju inte att gå om han älskar andra hundar så mycket. 😐
//Flöffo
För att reda ut det där med koppeltvång: det gäller 1:e mars till 20:e augusti, hunden ska vara kopplad (om den inte kommer på inkallning till 100 %)
#15 jag kan inte ha min hund lös och lita på honom till 100 % förutom när vi tränar, för då är han fokuserad till tusen! gäller även när vi är på kurs och det är flera andra lösa hundar i närheten. så jag tror att om ni bara lyckas skapa kontakt i början av varje träningstillfälle och låter honom ha roligt så går det nog bra :)
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Bara du bestämmer dig för att det ska gå som kommer det gå! Träna massor och som redan är skrivet, ropa bara på han när du vet att han kommer att komma. Annars går du och hämtar honom.
Om du gömmer dig i skogen vad gör han då?
Mvh Linn
#16 Fel, hunden skall gå som om den vore kopplad, dvs i din absoluta närhet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17 Har alrig provat…
Jag har försökt det där med att få honom att fokusera på mig. Han tittar inte ens på mig, hur mycket jag en lockar och ropar (försöker dock att inte ropa så mycket) . Inte ens med hans favorit godis. 😐
//Flöffo
Låt honom se att du har godis, låt honom nosa på det och höj sedan handen låååångsamt, om han tar ögonkontakt belöna!
#18 hur man tolkar "som om den vore kopplad" är olika, vad spelar det för roll om hunden är 20 meter eller en meter i från dig om den alltid kommer när du ropar? spelar ju ingen roll var den är om den sticker när den får syn på vilt, du har ju knappast en chans att fånga den. har man inte 100 % kontroll på hunden ska den alltså vara kopplad. (ursäkta OT)
#21 Du kan ju dividera om tolkningen när polisen skriver ut böter åt dig.
Om hunden stör vilt, vilket den kan göra redan precis där du sätter fötterna så får du inga problem om hunden var kopplad med långlina eller flexi, är den däremot lös är utgången inte lika självklar.
#20 Han blir så intresserad av omgivningen att han inte bryr sig. 🤦♂️
//Flöffo
Gillar han att kampa? Är godiset inte tillräckligt gott? Testat att ge kokt skinka eller ost? Det är en favorit här!
Kokt kyckling är min hund favoritgodis. Bara att testa sig fram!
När ni är ute och går i skogen och han tappar fokus på dig så göm dig så att han inte ser dig men så att du kan se honom. Förstår han inte att du är borta så låt lite eller ropa en gång och se hur han reagerar. Börjar han leta efter dig så är det jätte bra. Jag gjorde såhär med min hund och det funkade väldigt bra för oss.
Du kanske behöver träna in hans namn lite bättre?
Mvh Linn
Borde väl vara bra och kanske träna inomhus eller på gården där han vet vad som finns och där andra saker inte är så intressant.
När jag tränade ögonkontakt med min hund i början så fick jag lära mig att ta en godis i handen och sätta den i ögonhöjd (han ska så klart veta att du har godisen där) och sen väntar du tills han tittar på dig om så bara för en hundradels sekund så belönar du. Sen börjar han förhoppningsvis titta på dig längre och längre stunder. Då gör du det lite svårare och flyttar ut handen längre från dig och väntar tills han tar ögonkontakt sen kan du lägga godisen på golvet med handen över, lägga den i en öppen burk mm. Även när du ska ge mat, släppa ut genom dörren mm så kan du vänta tills han tar ögonkontakt och frågar vad du vill att han ska göra. När han kan det inne så flyttar du ut till svårare ställen. Du kan börja med ett ord när du vill att han ska titta på dig också tex se mig eller så.
Sen var ju sele och långlina väldigt bra tyckte jag när vi tränade inkallning. Min hund tyckte de vanliga var för tunga så skaffade en tunn lina nu från djuraffären som hon kan ha när hon löper eller inte kan vara lös. Fanns billigt på djuraffären dock inte så bra om man har dragig hund kanske.
En idé vid träning för inkallning är att ni kan vara två så en stannar på ett ställe med hunden och du går en bit bort och lockar med något super gott/roligt så han bara vill komma till dig och då berömmer och busar ni massor. Har ni långlina på så kan personen som stannar med hunden hålla i i början och sen ökar ni avståndet. Min hund älskar pipleksaker och de låter ju också roligt så där blir det lite förstärkning. Personen som hjälper kan även hålla och du gömmer dig (han ska se vart du gömmer dig i början) så får han leta och när han kommer till dig så berömmer och busar/tokar du dig. Allt hänger på att man är roligare än det som finns runt omkring vilket är svårt och därför gäller det och hitta vad din hund tycker är extra kul och gott.
Lycka till i din träning =).
Tack för tipsen. 🙂
Han brukar få skinka, korv och sånt vilket han är galen i inomhus/ i trädgården men i skogen och när vi promenerar på lite mer okända ställen gillar han det inte lika mycket.
//Flöffo
#21 Man ska ha sån koll på hunden som om den var kopplad. Alltså ska den gå fot intill dina ben. Är den en meter ifrån dej lös så kan den ju dra efter vilt. Man kan ha långlina eller flexi när man är ute på landet.
Jag har träffat på flera bruks hundar där dom tävlar lydnad elit. Men vips så drar dom efter ett rådjur som dyker upp framför nosen på dom. Och ägaren står som ett fån och intygar att den ALDRIG gjort så tidigare…! Det är så snabbt hänt även om man är försiktig.
Ute på lansbygden är det ännu viktigare att hålla hunden kopplad under perioden 1/3-20/8 då det sker en föryngring. Alltså är hela landsbygden rena BB avdelningen. Då får hararna, rävar, rådjur, fåglar, älgar med flera, sina ungar. Och även om man har en hund som inte jagar, så kan den trampa sönder ett fågelbo, störa så djurmammorna flyr från ungarna. Ägg eller ungar blir nedkylda och dör. Är det dessutom regnigt så blir ungarna blöta och får då väldigt lätt lunginflammation och dör.
Det finns alltså en orsak till den här lagen och den behöver inte ifrågasättas då den är nödvändig.
Det är ju precis det, att det går så himla fort! Alltså anser jag att även om hunden är precis vid dina fötter, men lös, kan den lika gärna hinna smita. Jag chansar inte utan kopplar min.
#28 Det är just därför ni behöver bygga upp kontakten och få dig extra rolig så han ska vilja komma till dig. Ta med favorit leksaken och bara busa massor och gör dig själv till det roligaste.
#28 Prova med skinkost eller baconost på tub. När jag gick i gymnasiet var "facktermen" på det lydnad på tub ;) Det är ett godis väldigt många hundar tycker är väldigt gott och de behöver inte få särskilt mycket varje gång eftersom det är smaken man vill åt och detta lägger sig över tungan :)
Tack för tipsen, ska göra det. 🙂
//Flöffo
Hittar du något som hunden tycker extra mycket om så använd det bara när du vet att han lyssnar dåligt :)
Mvh Linn
#30, märkligt, nyss ansåg du att inkallning från 20m eller mer var fullt lagligt o att du inte behövde ha dina hundar kopplade.
#35 Fast om du läser lite noggrannare så ser du att hon skriver att hon inte kan lita helt på sin hund när den är lös och att det spelar ingen roll om den är långt framför en eller går bredvid vill den sticka så är den så snabb så den hinner det. Och hon menar ju att det gäller för alla hundar och inte bara hennes. Hon skriver ingenstans att att hon har sina okopplade i skogen.
#36 Tack!