Rädd valp
Idag skällde en hund på Luna, precis som igår på samma plats så att hon blev jätterädd och försökte fly. Jag höll då i henne tills hon lugnat ner sig sen försökte jag börja leka med henne igen. Men även fast hunden var borta var hon helt blockerad. Hon spanade och letade efter hunden och tog inte alls till sig av leken eller gott godis. Efter kanske 10 minuter gav jag upp och gick in.
Hur tycker ni jag ska göra? Vill ju inte gå in igen varje gång hon blir så rädd. Ska jag stanna ute längre?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har du med dig leksak och jättegott godis med dig ut?
Just innan hunden skällde lekte vi med en jätterolig pinne som hon var tokig i. Jag tränade även inkallning med godis som belöning. Inget av det var roligt sen.
Putt
Uppmuntra inte hennes rädsla. Fortsätt promenaden och visa att det inte är farligt med skällande hundar. Om du är lugn och sansad, ignorerar den skällande hunden kommer du spegla av dessa signaler på din hund som kommer inse att så farligt var det ju inte med en skällande hund.
Våran lille vart också skrämd av andra hundar någon gång när han var riktigt liten, man kan ju tyvärr inte skydda dem mot alla hundar som skäller när dem går förbi :/ Man får helt enkelt låtsas som ingenting när det väl händer och valpen blir rädd. Nu ska man ju försöka undvika hundar som man vet är "skrämmande" men när det väl har hänt så får man göra det bästa av situationen. Våran har nu blivit drygt 6 månader och trots att han blev rädd någon gång när han var liten så är han inte rädd för andra hundar, varken ute eller inne.
#4 och #5 Tack för era råd. Ska tänka på det och vara lugn och bete mig som vanligt :) Antar att det mesta är lite läskigt när de fortfarande är små