Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3948 ggr
kantarellstuvning
4

Stela bakben

Senaste halvåret har jag uppmärksammat att min pudeltik på snart 10år är lite stel i bakbenen. Hon är pigg och glad, markerar ingen smärta. Men ibland när hon hoppar över stock och sten i skogen hänger inte bakbenen med och hon "fastnar" halvvägs, med frambenen på andra sidan stocken medans bakbenen är kvar på andra! Tokigt…

Tränar och tävlar i agility och märker ingeting på henne där, tvärtom, hon älskar att träna! Lika pigg när det kommer till att träna tricks, och gör det smidigt. Likadant är spårning i skogen lika kul som alltid! Promenader osv.

Beror det på vädret? Det är ju kallt på vintern, känner mig själv stel ibland. Men jag är lite orolig att det beror på åldern, min hund ska ju bli minst 100år gammal… 

Finns det något man kan göra? Har inga problem att åka till veterinären, men kan man prova med glukosaminer i tuggtablett form och se om det hjälper? Eftersom att hon inte markerar smärta, är pigg och glad och älskar att träna agility så känns det mest som det beror på åldern, stel blir man med ålder.

Ge mig gärna tips på hur jag kan hjälpa min hund att behålla rörligheten!! :)

Tack! Sara

Fridaaaa
0

Våran hund är 5 år och är av stor ras. Hon blir stel på vintern om det är kallt och har täcke då.
Men vi ger henne pulver på maten, med glukosamin i, och vi märkte skillnad efter runt 1 månad på henne :) Och hon markerar inte heller smärta osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kantarellstuvning
0

Min hund har också täcke, köpte tom en overall i tjock fleece till henne för att hon ska hålla benen varma denna vintern! Inte så uppskattat att behöva ha overall…

Vad är det för pulver? Vet att mina föräldrar gav någon form av glukosamin till sin gamla pudeltik, men de kommer inte ihåg vad, men det gav helt klart resultat för henne också!

Fridaaaa
0

#2 Finns många olika sorter, men vi kör på detta: och det fungerar bra på våran hund :) Man får testa vilket som fungerar på sin hund :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.