Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2294 ggr
JustVanity
1

Tonårsbeteende?

Jag har en liten frallahane på 7,5 månad som väldigt tidigt började visa tecken på att vara lite dominant av sig och för nån månad sen började han rida eller åtminstone försöka, frenetiskt på alla hundar han träffar. Skulle ni säga att det här är ett tonårsbeteende, allmän dominans, stress, under/överstimulans? Och vad gör man åt saken?

Han kan leka med andra hundar, i synnerhet när det är pinnar inblandade, men det skulle va kul om han inte bara ville sniffa och rida när han träffar nya hundar. Kan tilläggas att han blev introducerad till en annan hanvalp vid ca 4 mån ålder som han sen dess spenderat mycket tid med varje vecka som han numer nästan alltid ska upp och jucka på.

Någon med kunskap/erfarenhet som skulle vilja inflika? (:

[Teddies matte]
6

Strunta i allt skitsnack om "dominans"!

Detta är ofta p.g.a stress, avbryt genast det händer och se till att hunden inte blir så upp i varv. Är hunden stressad annars också?

kodex
5

Din lilla tonåring är otroligt homonstinn då han antagligen håller på /har precis blivit könsmogen! Lugna honom vid dessa situationer och låt honom inte "terrorisera" de andra hundarna med sitt juckande utan gå in, lugnt men bestämt och visa att man inte behöver göra så.

JustVanity
0

Han är inte en särskild stressad hund, han har alltid lätt att slappna av hemma och även på rastgården har han lätt att gå omkring själv och ignorera andra hundar, sniffar och kollar och hälsar på människor. Men han blir också lätt jätteexalterad som när han hälsar på hundar och allra främst människor. Jag avbryter så klart alltid när han hoppar upp på andra hundar, tex amstaffen han umgås med så känns det inte som att de är stressrelaterat då dom kan vara avslappnade tillsammans väldigt mycket också, men där hoppar han ju upp och juckar när han får chans. Men mest undrar jag vad för metod jag ska använda för att få honom att förstå att det inte är okej?

[Teddies matte]
0

#3 Kan helt klart vara stress ändå, fortsätt avbryta och du skall göra det genast och varje gång!

Lathundarna
0

Låter onekligen som stress oavsett om du inte upplever hunden som stressad i övrigt, och jag hade avbrutit redan innan hunden ens tenderar att vilja kliva upp (små signaler skickas ut som du kommer kunna lära dig att se om du bara kikar efter). Avled och var tydlig med att det inte är okej. Sätt en gräns och stå fast vid den. Jag skulle även försöka aktivera hunden lite extra ett par timmar innan den träffar andra hundar så att energin dämpas något.

[typellisch]
0

Jag upplevde inte min tjej som stressad då jag inte läste på om symptomen. Pratade om en vän om detta och hon skickade över en länk om alla symptom en stressad hund kan ha och jag, det kändes så himla hemskt, kände igen mig på cirka 18 punkter av 20.
Och då juckade min tjej på sin kudde, hon sprang runt och försökte jaga upp oss, kissade inne lite oftare osv osv osv.

Efter att jag själv vart lugnare i mig så är hon mycket mer harmonisk i sig själv. Promenaderna går vi i lugn takt och varvar det idag med träning då hon ska äta allt och inget, kasta boll gör vi kanske tre gånger i veckan i en halvtimme/dag och sedan bär jag henne i famnen (så lugnar min hund ned sig, att få vara uppburen) ett tag för att kanske utföra lite hjärngympa och sedan har hon lugnat ner sig.
Visst juckar hon än men då klappar jag henne eller bär upp henne.

Det skadar inte att läsa på om stress för även om man inte tror ens hund är stressad så är det lätt att inse det efter att ha läst fakta och information.