Utställningskoppel?
Hejsan!
Ska till Ullared i morgon & ska passa på o handla ett utställningskoppel till min Collie redan nu då vi ska ställa i Juni. Har ni något bra tips på koppel som är bra & ha till utställning? Jag har funderat på både retrieverkoppel eller ett koppel med en fin svart kedja. Vad har ni för förslag? 🙂
Sajtvärd på Collie
#1 är där koppel & halsband i ett eller?
Sajtvärd på Collie
#2 Japp, just dessa koppel är väldigt vanliga utställningskoppel och lämpar sig för många olika hundar. Många utställningskoppel har alltiett.
Använd ett kort koppel, så att du slipper få så mycket i handen. I övrigt är det alltid finast med ett koppel som går i färg med hunden, om det är möjligt. Vilken färg har din collie?
Annars skulle jag säga att det beror på vad din hund föredrar. Min föredrar ibland helstryp ibland ett koppel av typen som #1 visade.
#2 Ja det är det, du drar i den lilla "pluppen" för att justera hur stort halsbandet blir. Jag har ett av samma typ på min lapphund ibland, skickar med en bild på hur det ser ut på honom.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#5 På henne skulle jag använda ett vitt koppel. Längd beror lite på storlek på hunden, du ska inte ha för kort, så att det blir svårt att springa, men inte så långt att det inte går att samla ihop överflödigt koppel i handen.
Med tanke på att hon är långhårig skulle jag också sätta kopplet där hon har halsbandet i vanliga fall, eftersom halsband brukar nöta på pälsen. Sätter man då utställningskopplet på ett annat ställe får hunden två ringar av kopplet och där det är slitet, som ger intrycket av en kortare hals än hunden faktiskt har.
Om du kollar bilden i mitt förra inlägg, så syns dessa ringar rätt tydligt. Nu har jag ingen mer uppställningsbild på denna dator, så jag länkar istället för att lägga in den här. Men om du jämför bilden ovan med denna så tror jag att du ser vad jag menar med ringarna.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#6 Ja, tack så mycket för all dina tips, får bli ett vitt..
man ser skillnad där vid halsen, det gör man!
Sajtvärd på Collie

Retrieverkoppel kommer se grovt och klumpigt ut, Lätt och elegant ska de va' 🙂