Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1822 ggr
[typellisch]
0

Unghund, när?

Jag har en kinesisk nakenhund på 7 månader, hon har inte börjat löpet än.

Är hon redan unghund eller är hon valp? Ska jag gå efter åldern eller efter löpet när det gäller steget från valp till unghund?

Och när blir hon vuxen?

Har kollat gamla trådar osv. men det är så rörigt med massa olika svar så jag försöker igen att få nåt konkret svar om det hela :).

[Forest]
0

Jag tycker det är rätt svårt oxå säga "ålder" men visst säger jag unghund när valpen är efter 6 mån ålder, men de är ju unghund enligt vissa till dom är 2 år.  Sen kanske det hela beror på storleken på hunden liten ras mognar snabbare, 1 års ålder har de växt i sin kropp medans stora hundar ännu kan växa. 😉

[typellisch]
0

#1 Ja, jag får så himla olika svar!

[Teddies matte]
0

Det finns nog ingen exakt ålder, alla hundar växer och mognar ju i olika takt. Runt 6 månader kallar jag inte några hundar för valpar längre. Min hund är snart 3 och jag anser inte honom som vuxen ännu, efter 3 någon gång, en del raser mognar och "blir vuxna" först ännu några år senare.

Maja2
0

Ts, av vilken anledning känns det viktigt att ta reda på?

[Forest]
0

2, Alla säger någ olika, jag kan säga liten valp till rottisar men mina pudlar vart unghundar då :)

[typellisch]
0

#4 Så jag vet beteenden unghundar kan ha? Det är nog rätt bra att ha lite fakta och information att gå på så man vet hur man ska hantera det hela i vissa situationer.

Maja2
1

#6 Det där behöver du inte ens bry dig om. Hundar är individer, och bara för att En sk unghund beter sig på ett visst sätt, så betyder det inte alls att en annan, av samma ras ens, beter sig på samma sätt. Se din hund som en individ istället :)

[typellisch]
0

#7 Alltid lär man sig nåt nytt :). Tack!

russin
0

Vad gäller beteende så brukar jag säga så här:

Efter första löpet bli valpen slynglig tonåring - efter andra löpet blir hon en unghund och efter tredje löpet är hunden en ung vuxen.

Skiljer givetvis mellan individer och raser beroende på när löp startar, men på mina som börjat löpa runt 6-8 månaders ålder stämmer det ganska så bra.

Det är spännande tycker jag då just dom 3 första löpet brukar ge ganska stora förändringar hos tiken - alltså om man jämför före och efter själva löpet. Det känns som det blir ett stort mentalt utvecklingshopp under dessa 3 veckor som löpet varar. Detta gäller alltså dom 3 första löpen🙂

[typellisch]
0

#9 Härligt med info :). Tack tack. Ska bli lite spännande med första löpet som lär komma till våren om inte redan alldeles snart :).

russin
0

hehe - min nuvarande 1,5-åring som var världens goaste valp blev ett galet monster efter första löpet😉 från att ha kunnat gått kanonfint i koppel, blev hon en draghund som alltid hade bråttom, bråttom. Lättstött, spökig, totalt avsaknad av impulskontroll, uppkäftig mot min andra hund osv.

Nu har hon precis haft sitt andra löp och har börjat landa och hon har blivit klart mer sansad efter detta löp, mer impulskontroll, tänker till lite mer och framförallt har hon inte lika hysteriskt bråttom när vi går koppelpromenader😃

[typellisch]
0

#11 Skönt att det blivit bättre för din del :).
Jag älskar att se hur min hund utvecklas så det ska bli riktigt spännande och se hur hon blir.. hon var en orkan (väldigt aktiv och stressad - som vi tränat mycket på den senaste månaden nu) till valp så om hon går tillbaka till ''omöjlig'' kommer jag kunna hantera det bättre denna gång :)!

[Forest]
0

9 det har du så rätt i när jag tänker efter hur Enja har förändras genom sina löp. Donna vet ja inte direckt hon är lite energisk och ser allt som  skit kul enligt henne, medans vi andra tänker "när blir hon trött" ? hon har vissligen bara löpt 2 gånger men samma glada goa mjuka hund genom de två löpen