En god natts sömn
Aussien Fidel är nu 12 veckor, och vi har haft honom i en månad.
Hans lilla problem är att han fortfarande ej sover nätter, vilket gör att jag ej heller sover nätter. Han vaknar vid 3-4 och kissar här hemma. Så kan det vara har jag lärt mig, och någonting man bara får stå ut med, MEN!
Vi har varit borta två gånger (cirka fem nätter båda gångerna). På första stället vaknade han kl 3, men kissade inte inne. På andra stället vaknade han kl tre alla nätter utom den sista då han sov till kl sex! Även natten efter att vi kommit hem som han till 06, men inatt vaknade jag till en kissfläck vid halv fyra.
Första natten han sov till 6 tog vi en rejäl promenad vid åtta (kväll) och lämnade honom sedan att sova. Detta verkade funka bra, så vi prövade natten efter - funkade - men inte inatt.
Inatt var vi uppe senare, vi hade en vän över och han stojade runt, och borde varit jättetrött. Kan det vara så att detta stressade honom och det var därför han ej sov hela natten?
Jag vill bara ha tillbaka min nattsömn så snart som möjligt. Alla tips, spekulationer och idéer mottages tacksamt.
Ni som hade nattvakna valpar, hur länge fortsatte de vakna på natten?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Begränsa valpens utrymme nattetid, kompostgaller eller stängda dörrar.
Låt hunden landa hos dig/er o ta inte med dem på övernattningar på andra ställen, inte för att vara elak eller något, men hur tänker man när man tar med sig en vappe att sova borta 10 utav 30 nätter som man haft valpen, dessutom på två olika ställen?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tar inte åt mig, no worries. :)
Det är ingenting jag reflekterat över så mycket faktiskt. Ena resan var till min mamma där han kommer spendera mycket tid, då hon bor långt borta fanns ingen möjlighet att bara åka över dagen. Där fanns också mycket bra möjligheter till miljöträning.
Andra gången var nu till fjällen. Vi hade fem lugna dagar som han verkade trivas med.
Jag förstår poängen med att landa hemma, det tycker jag ändå det känns som han gjort, trots små resor, men nu är inget planerat på ett tag i alla fall.
Begränsa låter smart. Tidigare har han dock blivit förbannad av kompostgaller, och då vi bor i en lägenhet går det inte att han skäller. Men ska pröva när han är trött ikväll om han kan tänkas acceptera.
Du behöver inte oroa dig för att verka elak. Vi har alla hund på olika sätt med olika åsikter. Det här är ett diskussionsforum. Ville jag bara ha mina egna åsikter skulle jag knappast fråga andra. ^^
🙂Mina tankar/funderingar, ej i prioritetsordning, välj o vraka, ta till dig det som du anser intressant/relevant.
Hundsängen bredvid din säng så att du kan låta en arm/hand vara hos vovven + kompostgaller/barngrind till sovrummet så han inte kan vanka omkring.
Ge inte mat sent låt det gå nån timme innan läggdags så det hinns med en ordentlig rastning innan sömnen.
Oxå viktigt med nedvarvning före sömn, valpar blir lätt övertrötta av mycket bus, vi måste passivitetsträna dem så de inte flänger runt o stressar upp sig själva, övertrötthet/stress/överslag är inte nyttigt för kroppen o/e psyket vilket leder till dålig sömnkvalitet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack!
Alltid bra att höra folks reflektioner. Ska pröva kompostgaller ikväll, och köra ännu mer på passivitetsträning. Han blev nog för stressad igår, stackarn.
Något passivitetstips?
Vi har mest nu när han blivit för stinnig lugnt men bestämt hållt fast honom tills han lugnar sig. Funkar förvånandsvärt bra, faktiskt. Är han övertrött brukar han sova inom några minuter.
Jag sov på en madrass på golvet med min tjej de första månaderna. först för att hon skulle känna sig säker och trygg och sen bara vart det så.. då hade jag tidningspapper intill sängen som hon gick på mitt i natten och sen kom hon tillbaka och sov. sedan lärde hon sig rätt tidigt att hålla sig hela nätterna. när hon var runsren nog på nätterna och sov hela nätterna så förflyttade vi oss till sängen och sen har det varit bra för oss. fast sen har jag en väldigt aktiv hund som vilar mellan morgon och lunchtid för att sedan härja runt till läggdags. beror nog mycket på hunden det där med att kunna sova en hel natt. du får nog ha tålamod och inse att det blir sömnsbrist i början. om inte borde du nog ha skaffat omplacering :). Valpar kräver tid, tid och ännu mer tid.
Jag vet att de kräver tid. Måste jag vakna varje natt i ett halvår så gör jag det, såklart (fast då får sambon ta honom ibland, hehe).
Det jobbiga med första hunden är ju att ej ha någon egen erfarenhet att luta sig tillbaka på. Därför är det skönt att höra lite hur andra har/har haft det. Med nästa valp kan jag ju tänka tillbaka "Med Fidel fick jag inte sova hela natten på ett halvår" eller vad det nu blir, haha xD.
#6 Jag vet hur jobbigt det kan vara med sin första hund och inte ha tidigare erfarenheter :). Molly är min första hund och jag kunde ingenting i början men har lärt mig otroligt mycket på bara 5 månader :).
Alla har ju sin första hund någon gång. Det är så mycket att tänka på och jobba med, men det är så givande. Det är alltid någonting att lära sig!
#6 Även jag vet hur jobbigt det var med första egna valpen och sömnbristen som följde med! Min valp började sova hela nätterna vid 3 månaders ålder, alltså typ 16-18 veckor. Innan dess var det mest att stå ut som gällde…och att låta honom kissa inne nattetid. Om jag tog ut honom på natten så var han superpigg sen och ville busa…medan matte var supertrött och ville sova ;). Innan läggdags fick jag dessutom sitta med honom 10-15 min och passivitetsträna, ibland tog det 30 min! Mot husses vilja tog jag även upp honom i sängen och då sov han också bättre.
Även om det känns svårt, så NJUT av valptiden….den kommer gå över så fort!!
#8 Exakt :). Det är kul att lära sig och se mer och mer hur sin hund är. jag säger som de flesta andra sa till mig: det blir bättre! :)
Håller med #9.. NJUT som bara den. jag njöt sällan av valptiden och nu önskar jag att jag skulle gjort det :). Men det var en jobbig tid så att njuta var svårt.
Jag håller med tipsen om att begränsa. Vår hund ville gå ut och kissa mitt i natten i kanske 2 veckor, så han lärde sig snabbt att sova hela natten - sen vet jag inte om det är för att vi begränsade utrymmet eller för att han var en enkel valp… Vi ställde faktiskt klockan mitt i natten för att gå ut med honom för att underlätta rumsrenhetenmen det finns de som menar att man riskerar lära hunden att alltid gå ut mitt i natten. För oss funkade det dock eftersom vi bara gjorde det i typ två veckor. Hoppas det går bra för er!
Jag har haft min valp i en vecka(hon är 10 veckor) Hon sover i en bädd i vårat sovrum(med stängd dörr) och vaknar varje natt vid 4 tiden och vill ut. Då tar vi ut henne och låter henne göra sina behov. Sedan går vi in igen och somnar om. Jag ser inte detta som ett stort besvär då valpar har svårt att hålla sig och när hon blir äldre kommer hon ha lättare för att hålla sig och kan sova hela nätterna.
En teori jag har är att valpar inte gärna uträttar sina behov där de ofta sover och därför kissar hon inte inne under natten då hon inte heller kan komma ut till resten av lägenheten.
Vi leker inte heller med henne i sovrummet då vi hoppas att hon ska förstå att där sover man och vill hon ut under natten säger hon till.
Hoppas det inte blev så rörigt :P
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Alice var gärna vaken och gick runt och stökade när hon var liten så då tog vi med henne in i sovrummet och stängde dörren och efter det har hon sovit hela nätterna :-)