knöl?
Jaha, nu har jag haft otur i en månads tid. De är verkligen som man undrar om någon där uppe tycker de är kul. Känns inte som om jag blir av med de heller, så kanske borde lämna detta jorde liv. Känns inte lönt att vara kvar när allt man förter sig går åt helvete.
Iaf till saken, nu har ecko fått en JÄTTE knöl dessutom. Den sitter mellan skulderbladen och måste ha uppståt på bara två dagar. Den syns jätte väl och den rör sig lite när man tar på den. Vad tusan är de här nu då? Skulle inte förvåna mig om ecko dör för mig, sån otur har jag just nu..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Bara en sak att göra, åk till veterinären. Omöjligt för någon här att sia om vad det är, men de kan ju vara allt från en fettknöl, till värmeutslag (som ibland yttar sig som en svullnad), till en tumör (borde då kanske inte ligga så ytligt i skinnet så det är det antagligne inte), eller kanske ett bett av något slag. Huggormsbett? Men det borde inte vara på den platsen? Fästingbett? Hur stor är jätteknölen egentligen?
Hur som helst, åk till veterinären idag eller imorrn! Boka tid nu, stressigt hos veterinärerna nu i sommartider.
Min "lilla" vän är det bara eländigt nu? Jag finns här, skicka bara iväg ett pm eller mail till mig!
Men det är säkert inget allvarligt med Ecko-grisen. Sådana här godingar får man dras med hela livet. så det så!!
En tumör blossar inte upp med sådan raketfart, så släpp den tanken.
Huggormsbett tror jag inte på, brukar inte bli den reaktionen.
Fettknölar växer inte så fort.
Kan vara som #1 skriver ett insektsbett av något slag, även hundar kan reagera stort på bett.
KRAMIS!!! glöm inte att du är en av mina favoritsnorisar!
Ja, knölen är väl ungefär lite mindre än en knuten hand. hum.. 5cm kanske. Men om de är ett insektsbett, blir de verkligen en sån kula då? den rör sig ju lite när man rör på den.. men jag hoppas för all del det.
Jaa de är inget vidare just nu. Helt otroligt hur dåligt de kan gå för en människa i längden egentligen. insåg nu att jag inte ens har frukost!!!:(
Får ringa min vett och rådfråga också. Tack iaf
va lugn nu .. de va lika för mej vi va tvungen att åka till vetten .. för min hund berit hade an knöl stor va den med fram .. jag trodde jag skulle dö om de va värr en de va .. men vet du va de va…. de va bara en fettknöl .. jag kunde pusta ut så jävla skönt att få reda de..
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Lis1: Ta gärna foto på knölen så att andra i framtiden kan se hur eckos knöl såg ut. Berätta vad vet säger.
har ju ingen kamera!!! :(
men kerstin sa ju att fettknölar inte kommer så fort? den var liksom inte där i förrgår.
hmm :S
#4 Fettknölar är ju något ofarligt som växer fram och så stor kan den inte bli på två dagar.
okey .. men de kunde ju vart något sånt den fett knölen min hund har är inte farlig om men den inte stör hunden ….

Har du kollat i hårbottnen om hunde har någon rodnad eller rent av var? Kan isf vara värmeutslag med inflammation under.
Hade en malamute-hund som fick det och det blossade upp med raketfart och blev väldigt akut. men det var alldeles varigt i pälsen då, men en gigantisk bula (blev kanske 20-30 cm på bara 1 dygn) under. Sved och kliades och hunden fick feber. Vi åkte akut till vet som fick raka av hunden allt hår på hela ryggen under sövning (gjorde jätteont ändå, eftersom det vars om ett stort varigt köttsår under). Med lite medicin och luft i såret så blev hunden bra på några dagar. Mohikanfrisyren fick draghunden dock dras med rätt länge, fick ha väst på sig på kommande dragturer, hehehe…
Stackars dig Lisette, ännu en veterinärkostnad.
Jag o Alfons går till distriktveterinärerna, det som är jättebra där är att man inte behöver betala på stället utan får en faktura hem. Värt att kolla upp!
DEt kan ju vara en allergisk reaktion på ett bett ocks, men som sagt det bästa är att ringa vetten…

Bara till ecko-grisen!
Å matte!
knölen är under skinnet och jag ser inget som helst som skulle tyda på att de var ett bett eller nån annan öppning. När jag tar på den verkar han inte ha de minsta ont, men han undrar vad de är.. för de känns ju.
Nu har jag även ringt min vett. Han kunde inte säga på rak han över telefon vad de var. Men även han sa att en fettknöl inte kommer till så fort. utan dom brukar växa fram lite i taget i veckor/månader. Då borde ja ha sett de innan. Han sa också insektsbett, men eftersom han inte verkar ha ont av de heller så kanske de inte är de heller. Och som sagt, jag hittar inget rött eller nått. Huden över verkar inte vara berörd utan de har kommit inifrån.
Han sa iaf åt mig att ha is i magen och vänta lite.. och de vart värre eller att jag vart orolig så skulle ja komma in på drop in.
men undra vad tusan de är då.. när de varken är de ena eller de andra.
Jag hade åkt in direkt. Jag har ingen is i min mage när det gäller ;)
Usch nu har det verkligen inte varit lätt för dig…men som vetten sa avvakta lite så ser du om den blir större eller börjar gå ner av sig själv. Skorpan hade ett bett förra året och jag vart lika skärrad för knölen var så stor, men efter nån dag så hade den gått ner av sig själv. Jag var in på apoteket och förklarade och fick nån lösning jag skulle tvätta knölen med, kommer inte riktigt ihåg vad det var…men människor kunde också använda det.
Kram lilla gumman.
Ja de har löst sig nu iaf. tror jag åtminstonde.. tack och lov för att slippa den kostnaden också och att de inte var nått värre som jag trodde.
Den har gått ner massa nu.. den syns jätte tydligt fortfarande, men den är mindre än hälften så stor nu. en liten plutt bara.. så att ha is i magen var nog de rätta.
Vilken tur Lisette. Man kan inte alltid rusa iväg till veterinären.
Tur för dig o Ecko-grisen att det gått ner!
Åhh vad skönt att höra, puss på nosen från oss
tack tack, jaa de är jätte skönt. nått att sluta oroa sig för iaf:)
#19 Skönt att knölen blivit mindre. Du ska se att den är borta helt snart. Visst blir man orolig när man upptäcker knölar både på människor och djur, men i dom aldra flesta fall är dom helt ofarliga. Det finns många olika knölar , som fettknölar, vätskeknölar mfl.
Vad skönt för både dig och Ecko….ibland gäller det att ha is i magen =)
jaa de är skönt.. idag är den bara som en liten valnöt:) så den går ner hela tiden.. *pust* men han får ju konstiga saker hela tiden tycker jag. skithund;P nu har han fått ett getingstick också.. men han har inte reagerat alls på de utan är bara lite röd runt.
Den där hunden måste verkligen vara en gris eller? Bara skojar han är så söt Eckogrisen ;)