Granne som hotar.
Hej Sm sagt har jag planer på att skaffa en hanvalp(ras är inte bestämt) och nämnde detta för vår granne, även att jag inte har några planer på att kastrera honom. Då sa han något i stil med "Kastrerar du honom inte kommer jag göra det själv" och blir lite osäker.. Han har väll ingen rätt att göra så, eller?
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Klart han inte har rätt att säga så, vad skulle kastrering göra för honom menar du? Har han haft grannar som haft hundar som revirmärkt på hans tomt eller vad? Vet inte hur du bor heller iofs.
Nej, det är din hund och inte hans.
Medarbetare på brukshundraser.
Nej, han har ingen rätt att göra det. Och sättet han säger det på antyder inte att han tänkte anlita veterinär heller.
Upprepar han det när du har hunden så skulle jag göra en anmälan till polis eftersom det förefaller vara ett hot såväl mot dig som mot hunden. Det är inte ett lagligt krav att kastrera sin hund. I alla fall inte ännu. Vad som händer i framtiden vet vi ju inte, men det lär i så fall ligga mycket långt fram i tiden. Det är inte så väldigt länge sedan det inte ens var lagligt att kastrera en hund med mindre än att den hade någon sjukdom som skulle kunna förbättras med hjälp av kastration.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Haha nej, ingen annan kan kastrera din hund. Du är ägaren och du bestämmer.
Det är bara jag(och min familj) och han som bor just här, nrämsta hus ligger 200-300 meter. Han har en tik som löper…
Då får se till att när tiken löper ska båda hundarna hållas i koppel. Det är ju hans hund som löper, så det borde ligga i hans intresse tycker jag.
It takes two to tango :P Ansvaret att se till att det inte blir valpar blir ju lika mycket TS, för om hans tik löper och är kopplad och TS hane skulle råka smita/slita sig så kan man ju inte klandra grannen för att han inte höll koll på sin tik.
Samma sak om grannens tik skulle lykas smita när hon löper och tar sig in till TS hund, så blir det ju grannens fel om en dräktighet sker.
Håller med övriga och vill han ändå se kastrering får han väll kastrera sin tik. Han kan inte på något sätt tvinga er att kastrera er hane men ni har båda ansvar över era egna hundar.
#7 Det jag skrev i #6 var just det - gemensamt ansvar. TS för sin hund grannen för sin. Ser inte att TS ska behöva kastrera sin hund för att grannens löpande tik inte ska bli dräktig, men TS liksom grannen måste ha absolut koll på hundarna. Och som #8 skriver, vill tikägaren vara på den säkra sidan får han väl kastrera tiken. Ska hon inte avlas på är det väl det bästa.
Som hanhundsägare är man moraliskt ansvarig om den löpande granntiken blir betäckt. Ansvarig blir man bara o hanhunden brutit sig in till tiken genom låsta dörrar, klättrat över välbyggda hundgårdsstaket.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vad spelar det för roll om tiken löper? det är vad fertila tikar gör.
Han får se till att hålla koll på henne precis som ni får hålla koll på eran hund. Självklart har han ingen rätt att bestämma att ni skall kastrera och han har inget rätt att göra något ingrepp på eran hund heller.
≧◔◡◔≦
Om han är så orolig får han väl kastrera sin egen hund….
Besök min blogg: http://bumpi.se
Vi har själva en tik som löper i samma veva som deras så jag planerar inte att ha hunden lös under löpet, haha!
Att man har tik har väl inget med att grannar har hanhund/ar. Vi har tikar och bara hanhundar som grannar funkar bra, alla tas ansvar över sina hundar. Spelar ingen roll om man har löptik eller inte man har det ansvaret som hundägare 😉 Tycker grannen allså inte har ett dugg rätt att yttra sig om kastrerara eran hanhund eller inte, det är erat egna val isf.