Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1918 ggr
Emelie
0

Halt adopterad hund

Jag fick i söndags hem två hundar som jag adopterat från Ungern. De har bott på en inhängnad bakgård de senaste månaderna och inte fått mer motion än den de själva valt att få.
Båda hundarna är magra (har fått väldigt knappt med mat) och rätt omusklade.

Idag upptäckte jag att ena hunden haltar rätt mycket på sitt vänstra framben och kom genast att tänka på att det kanske kan vara överansträngning? Vi har gått halvlånga promenader, på kanske en halvtimme åt gången, rätt mycket i skog och mark där det varit upp och ner. Dessutom har de fått gå mycket i trappor, då vi bor uppe på ett berg (med trappor som leder upp och ner) samt att vi bor på andra våningen i ett trapphus.

Nu är min fråga om det är så att hundar kan halta om de exempelvis har träningsvärk? Om inte, kan det vara så att han helt enkelt blivit överansträngd i muskel/led då han inte är van att röra på sig flera ggr per dag?

Han haltar inte lika mycket när han rört på sig en liten stund, och haltar som mest när han legat och vilat. Detta kom som sagt idag, så jag tänkte avvakta och se om det blir bättre innan jag tar honom till vet.

Tips, råd, synpunkter någon?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Rafflan
1

Tror mer att hunden har problem med benet men symtomen inte synts tidigare då hunden aldrig rört på sig, och nu när hunden får motion då syns problemet.
Avvakta med vila några dagar och prova sen att börja motionera igen, funkar det inte så boka tid till veterinär :)

[typellisch]
1

Kan vara som #1 säger men kan vara överbelastning om dom inte är vana att röra på sig. Gå små rundor bara och vänj dom på det sättet… skynda långsamt liksom :). Och låt dom vila ett tag.

russin
2

Har väldigt svårt att tänka mig att träningsvärk ska komma enbart av promenader. Hälta efter vila kan bero på artros t ex - ett ganska typiskt symptom på det. Kan bero även på flertalet andra orsaker.

Gathundar får knappast optimal uppfödning och jag kan tänka mig att leder och skeletts utveckling ofta tar stryk. Jag skulle söka veterinär om det inte går över helt inom loppet av några dagar.

[Tess86]
1

Det kan ju vara t.ex. benhinneinflammation eller någon annan åkomma på grund av överansträngning, men för att kunna dra några slutsatser behövs nog veterinär.

Emelie
0

Tack för alla svar! Jag avvaktar i några dagar och ser om det blir bättre, annars bokar jag vet. tid.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Maja2
4

Jag har 4 hundar, alla från utlandet. 3 från Spanien och 1 från Portugal. Jag visste redan när jag hämtade dem på Arlanda, att de bott i princip i burar under längre tid, därför tog jag inte några promenader den första tiden överhuvudtaget. Det är klart att eftersom de inte är vana att röra sig, kan de få ont i kroppen, om de plötsligt ska börja promenera en halvtimme i sträck. Låt dem få tid, och ha i åtanke att för DEM är det här med promenader inget de är vana vid, varken fysiskt eller psykiskt.

Emelie
0

#6 Tack för svaret både här och i den andra tråden! :)

[helenal]
0

har du bilder på dom?=) fint att du vill hjälpa hundarna!

Emelie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Tack du! Det känns jättebra att ha hjälpt ett par hundar som for illa!

UlrikaD
0

Har det gått över nu? Tänkte, bilden är väl från tunnelbanan med hårt underlag.

Själv så otroligt sugen på att ta från samma ställe, men det får bli senare. Lycka till med dem:)

[helenal]
0

9# men gud va fina!! tack för såna som du finns, riktig sann hjältinna är du. Sen angående haltandet så ta inte så långa promenader nu i början och avvakta i ett par dagar, blir det inte bättre kontakta vet. Verkar hunden ha ont eller något om du känner på benet?

[helenal]
0

sen en fråga av ren nyfikenhet, hur gör du med maten? eftersom dom inte fått så mycket mat i Ungern så flyger dom inte direkt på maten då? tacksam för svar och förlåt om jag stjäl tråden.

Emelie
0

Ja det är så gott som borta. Dock haltar han en aning precis när han vilat, så vet inte om det är för att han är himla stel eller för att det kan vara artros eller liknande.

Jag ska vänta 1-2 dagar till och se om det fortsätter så eller om det försvinner.

Åh ja, det är underbart att få hjälpa till <3 Kolla gärna på denna grupp på FB om du är intresserad av att adoptera. Det är från den gruppen jag fått hjälp.

http://www.facebook.com/groups/322445204521430/382344588531491/?notif_t=group_activity

[helenal]
0

13# jag har inte fb, hade de innnan och brukar följa både hundar utan hem och hundhjälpen=)

Emelie
0

#14 Ja de organisationerna har jag också tittat på, men så hittade jag denna med eldsjälen Gabriella som gör detta helt på sin fritid, vid sidan av sitt heltidsjobb, sina barn och hundar. Hon tar inget extrabetalt ALLS, så en hund kostar bara 2500:- att få hem, där ingår då transport, kastrering (om det behövs), vaccinering, chipning, avmaskning osv.

Då de andra organisationerna redan är så populära (och verkar lite opersonliga?!) så tänkte jag att det är bättre att hjälpa hundar från Ungern då det inte är så vanligt ännu :)

[helenal]
0

15# ja precis jätte bra. kollade dom igenom hemmet innan eller hur noga är hon?